سرپرست امور منابع آب شهرستان دماوند:

استفاده شهرداری‌ها از منابع آبی شهرستان دماوند برای فضای سبز از بزرگترین معضلات بشمار می‌آید/ متاسفانه 107 لیتر بر ثانیه از منابع آب شرب برای فضای سبز شهرداری‌ها استفاده می‌شود/ 655 حلقه چاه غیرمجاز در دشت مشاء مسدود می‌شود

سرپرست امور منابع آب شهرستان دماوند با بیان اینکه استفاده شهرداری‌ها از منابع آبی این شهرستان برای فضای سبز از بزرگترین معضلات بشمار می‌آید، گفت: متأسفانه 107 لیتر بر ثانیه از منابع آب شرب برای فضای سبز شهرداری‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، منصور مردانی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری با حضور جمعی از مسئولان اظهار کرد: حدود 107 لیتر در ثانیه از آبی که باید در اختیار آبفای شهری باشد مورد استفاده شهرداری‌ها است و با آن فضای سبز را آبیاری می‌کند که این یکی از بزرگترین معضلات شهرستان است و با اخطاری که دادیم در آینده‌ای نزدیک آنها را تعیین تکلیف می‌کنیم.

*تونل منطقه مشاء 93 لیتر بر ثانیه پیک آبدهی دارد

وی افزود: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز دشت مشاء به صورت پایلوت از سه شهرک آغاز شده که در شورای تأمین شهرستان دماوند قابلیت رسیدگی دارد تا 655 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شود و آب شرب اهالی از انشعابات شهری تأمین شود.

سرپرست امور منابع آب شهرستان دماوند با بیان اینکه تونل منطقه مشاء 93 لیتر بر ثانیه پیک آبدهی دارد و کمترین آبدهی آن نزدیک 67 لیتر در ثانیه بوده است،‌ گفت: تخصیص مجموعه‌های مختلف شهری در آنجا کاملاً مشخص است؛ همچنین سه مجموعه شخصی آویشن یا آهاب،‌ آب معدنی دماوند در حال تعیین تکلیف هستند.

*رودخانه‌های شهرستان دماوند حدود 220 کیلومتر طول دارد/ تاکنون برای حدود 40 هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ها در منطقه دماوند صدور سند داشتیم/ اتفاقات مثبتی برای صدور سند اراضی بستر رودخانه‌ها در شهر رودهن رخ نداده است

مردانی ادامه داد: به طور کلی در شهرستان دماوند حدود 220 کیلومتر طول رودخانه‌ها است، که سال گذشته توسط اداره ثبت این شهرستان سند به نفع دولت برای حدود 40 هکتار از اراضی بستر رودخانه صادر شده است که متأسفانه در بخش رودهن اتفاق مثبتی را شاهد نبودیم.

وی عنوان کرد: در زمینه آب سطحی یک برنامه عملیاتی داریم که طبق آن باید هشت هکتار آزادسازی در این خصوص داشته باشیم و مساحتی که از ابتدای امسال تاکنون آزاد شده نزدیک به 6 هکتار می‌رسد و از این حیث از برنامه کاری نیز جلوتر هستیم.

*دستور کار بودن 30 مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز بستر رودخانه در منطقه «ذره‌در»

سرپرست امور منابع آب شهرستان دماوند در هفته آتی در منطقه «ذره در» 30 مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه در دستور کار است، تمام اخطاریه‌ها ابلاغ شده و آزادسازی در آن منطقه 1.3 هکتار خواهد بود.

مردانی با تاکید بر اینکه رودخانه‌ها جزء شریان‌های اصلی شهرستان دماوند هستند، گفت: پس اگر می‌خواهیم وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی را بهبود بخشیم، قطعاً باید برای رودخانه‌ها هزینه کنیم و اگر از رودخانه‌ها محافظت نکنیم قطعاً در آینده سفره‌های زیرزمینی آب لازم برای چاه‌ها را نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در رابطه با عرض و بستر رودخانه شهر آبعلی که از وسط شهر رودهن می‌گذرد به 4 تا 5 متر رسیده است که یک مخاطره قطعی در زمان سیلاب به شمار می‌رود، گفت: در این خصوص با کمک مجموعه شهرداری‌ها در قالب توافقنامه می‌توانیم با احداث دیواره‌ها آنها را ساماندهی کنیم تا از آسیب‌های جانی در آینده پیشگیری کنیم.

*ساماندهی تانکرهای حمل آب در منطقه دماوند اجرایی می‌شود

سرپرست امور منابع آب شهرستان دماوند بیان کرد: طبق قانون آب فروشی و خروج آن جرم محسوب می‌شود و مقرر شده است دو حلقه چاه در شهرهای دماوند و آبسرد تعبیه شود تا به صورت ساماندهی شده تانکرهای حمل آب در منطقه فعالیت کنند و از آبرسانی غیرمجازها جلوگیری شود.

مردانی در خصوص روند کاری پر کردن چاه‌های غیرمجاز گفت: در پر کردن چاه‌های غیرمجاز هزینه‌های جبران خسارت به آبخوان و هزینه‌های اجرایی پر کردن چاه را می‌گیریم که با دستور دادستانی جمع رقمی که طی چند ماه گذشته خسارت گرفته‌ایم بیش از 50 میلیون تومان شده است و رقم پر کردن چاه‌ها نیز دقیقاً همین مقدار می‌باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا