ماه محرم بهترین فرصت برای محاسبه اعمال انسان‌‌ هاست

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علاء الدینی ظهر امروز در خطبه‌ های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند در مسجد جامع این شهر، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم اظهار کرد: محرم یکی از ماه‌هایی بوده که با حماسه و ایثار همراه است.

به گزارش تارود، وی با بیان اینکه فرارسیدن محرم هم‌زمان با آغاز سال 1436 قمری است، افزود: باید اعمال یک ساله خود را از نظر نفس و کارهایی که انجام دادیم، محاسبه کنیم؛ این روزها که پایان سال 1435 به حساب می‌آید، باید بیشتر به فکر نیازمندان و فقرا باشیم و کمک کردن به آن‌ها را در اولویت کارهای خود قرار دهیم.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه با ورود به ماه محرم امسال، 1436 سال از هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) فاصله می‌گیریم، گفت: در این زمان، مشاهده می‌کنیم که امروز نه تنها ارزش‌هایی که پیامبر اعظم (ص) برای به دست آوردن آن زحمت کشیدند و تمام توان خود را گذاشتند، نهادینه شده است؛ بلکه تمام آزاد‌مردان جهان به این ارزش‌ها روی آورده‌اند.

علاءالدینی ماه محرم را فرصتی برای محاسبه اعمال انسان‌ها دانست و تصریح کرد: مسئولان با تفکر و بررسی در اعمال خود باید ببینند در سالی که گذشت چقدر توانستند مشکلات مردم را اولویت‌بندی و رفع کنند و در ادامه از همه توان و امکاناتی که در اختیارشان است، بهره ببرند.

وی با بیان اینکه مردم جامعه باید بنگرند که چقدر توانسته‌اند وظایف خود را انجام دهند، بیان کرد: پدران باید محاسبه کنند که در تربیت فرزندان خود دقت کافی داشته‌اند و همچنین مادران در ایجاد کانون گرم خانواده مؤثر واقع شده‌اند و فرزندان خود را با معارف الهی آشنا ساخته‌اند یا خیر.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه همسران باید بیندیشند‌ که چقدر در بعد تحکیم خانواده و زدودن نقاط ضعفی که باعث سردی روابط می‌شود، تأثیرگذار بوده‌اند، افزود: تمام اقشار جامعه از جمله تاجران باید تفکر داشته باشند که در جهت ایجاد جامعه اسلامی و تجارتی متناسب با جامعه مدنی حرکتشان چگونه بوده است.

علاءالدینی خاطرنشان کرد: آغاز ماه محرم با محاسبه اعمال انسان‌ها به نسبت مسئولیت‌هایی که در پیشگاه خداوند متعال دارند، مصادف است؛ محرم، ماه حماسه‌آفرینی حضرت سیدالشهدا (ع) بوده و این فرصت مضاعفی ایجاد می‌کند که در محاسبه‌ اعمال خود با مددگیری از نهضت عاشورا که باعث زنده نگه داشتن اسلام شد، جایگاه خود و این نهضت را بازخوانی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه محرم باید شناسانده شود، گفت: امروز لازم است تا آیین‌های محرم باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود و نوجوانان و جوانان را با این جایگاه مهم آشنا کنیم و پیام‌های حرکت امام حسین (ع) را مورد توجه قرار دهیم.

امام جمعه دماوند ادامه داد: باید دانست که محرم، ماه زنده نگه داشتن اسلام است و همان‌طور که امام راحل فرمودند «محرم و صفر، اسلام را زنده نگه داشته است» و باید برای حفظ آن تلاش کرد.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه مجالس محرم اسلام را زنده نگه می‌دارد، تصریح کرد: باید برای باشکوه‌تر برگزار کردن مراسم عزاداری محرم از ذکر مسائل اهل‌بیت (ع) استفاده کنیم و این موضوع رمز بقای شیعه بود که حضرت سیدالشهدا (ع) با انجام آن، اسلام را بیمه کردند.

علاءالدینی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ائمه اطهار (ع) احیای نام امام حسین (ع) برای حفظ کیان مذهب شیعه بود، گفت: باید دانست که بالاترین جنبه مجالس حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بحث سیاسی آن است و ائمه اطهار (ع) از طریق گریه برای امام حسین (ع) و تأکید بر ثواب گریه می‌خواستند با دید الهی، امت اسلامی را یکپارچه کنند تا آسیب‌ پذیر نباشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل