به‌ مناسبت هفته پدافند غیرعامل صورت گرفت؛

اجرای مانور پدافند غیرعامل پیشگیری و مبارزه با بیماری «وی.اچ.اس» در دماوند

مانور پدافند غیرعامل پیشگیری و مبارزه با بیماری «وی.اچ.اس» در یکی از مزارع آبزی پروری در شهرستان دماوند یا حضور مسئولان استانی و شهرستانی اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، این مانور به‌ مناسبت هفته پدافند غیرعامل با حضور مدیرکل دامپزشکی استان تهران، مسئولین ستادی و شهرستانی، اداره بهداشت و محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی با محوریت مبارزه با بیماری «وی.اچ.اس» در یکی از مزارع پرورش ماهی شهرستان دماوند برگزار شد.

ولی‌الله واعظی مدیرکل دامپزشکی استان تهران در حاشیه برگزاری این مانور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: باید برای ارتقای امنیت غذایی ضمن شناسایی این تهدیدات، با برنامه‌ریزی و آمادگی کامل در همه زمینه‌ها و با استفاده از همه ظرفیت‌ها، آثار سوء این تهدیدات را تا حد امکان کاهش دهیم.

وی با اشاره به مانور پدافند غیرعامل پیشگیری و مبارزه با بیماری «وی.اچ.اس» در آبزیان، هدف اجرای این مانور را سنجش آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری در مواقع شیوع و طغیان آن در مزارع پرورش ماهی اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران خاطرنشان کرد: هر چند این بیماری واگیردار و بیماری مشترک بین انسان و آبزیان نیست، اما در صورت شیوع می‌تواند اثرات منفی و سنگینی را بر اقتصاد شیلات و پرورش دهندگان آبزیان بگذارد و شاید مصرف کنندگان نیز تا مدت‌های طولانی از خرید ماهی اجتناب ورزند.

واعظی ادامه داد: تهدیدات زیستی و امنیت غذایی به‌ویژه در حوزه دامپزشکی مواردی است که ما باید با افزایش دانش و آگاهی خود آن را بی‌اثر کنیم.

وی تأکید کرد: برنامه‌های پدافند غیرعامل تنها مختص یک هفته خاص نیست و باید به‌صورت فراگیر و مداوم در طول سال برگزار شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بیماری «وی.اچ.اس» در آبزیان برای نخستین بار در سال‌های 92 و 93 در نقاط مختلف کشور شناسایی و گزارش شد، عنوان کرد: این بیماری باعث مرگ و میر و خسارت‌های زیادی در بین ماهیان شد که از طریق تخم‌های وارداتی آلوده به مزارع پرورش ماهی کشور ایران سرایت کرد.

واعظی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه این بیماری فقط در بین ماهیان با سن پایین شیوع پیدا می‌کند و این آبزیان قبل از رسیدن به سنی با قابلیت مصرف و عرضه در بازار از بین می‌روند.

وی در پایان تأکید کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین آبزیان استان تهران، با انجام تمهیدات لازم اجازه ورود بچه ماهی یا تخم این آبزیان به استان برای تکثیر و پرورش داده نمی‌شود مگر اینکه سلامت آنها از طریق آزمایش‌های خاص مورد تأیید قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا