رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند:

ساماندهی و ارتقای جایگاه انجمن‌های هنری در شهرستان دماوند/ بودجه راه‌اندازی تخت تعزیه در شهر دماوند از سوی شهرداری مصوب شده است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند از ساماندهی و ارتقای جایگاه انجمن‌های هنری در این شهرستان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تخصصی انجمن‌های خبر داد.

غلامرضا عبدالله بیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند در خصوص اقدامات حوزه انجمن‌های هنری اظهار داشت: اولین اقداماتی که در این خصوص تلاش شد که انجام شود، ارتقای جایگاه انجمن‌ها در ارشاد و انجام امور فرهنگی شهر دماوند بود.

وی افزود: جایگاهی برای انجمن‌های هنری فرهنگی موجود در شهر در نظر گرفته شد و سعی شد اقدامات مربوط به این حوزه با مشورت و اعمال نظر تخصصی انجمن مربوطه انجام شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند گفت: مشکلی که گاهی دیده می‌شد این بود که طرح‌ها و اقداماتی در اداره صورت می‌گرفت اما انجمن مربوطه نیز شبیه آن طرح را در دست اجرا داشت که این امر موجب تضعیف انجمن می‌شد از این رو تلاش شد برعکس این اتفاق را ترتیب دهیم و اقدامات با اعمال نظر انجمن‌ها صورت گیرد.

عبدالله بیگی ادامه داد: جایگاه دادن به انجمن‌ها باعث ایجاد روحیه مضاعف در آنها شد و در نهایت موجب شد که خودشان با اشتیاق بیشتر دست به اقدامات فرهنگی هنری بزنند، کما اینکه سال گذشته بسیاری از فعالیت‌های هنری فرهنگی با پیشنهاد اعضای انجمن‌ها و به واسطه تلاش خودشان انجام شد.

وی تصریح کرد: همچنین ارتباطی که قبلاً ارشاد با هنرمندان داشت از مجرای انجمن‌ها انجام شد و درخواست‌های هنرمندان به انجمن مربوطه ارجاع می‌شود و از طریق انجمن اجرایی می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به مزیت‌های اقدام مذکور گفت: با این روش درخواست‌ها در بخش تخصصی‌تر بررسی می‌شوند؛ چرا که انجمن‌ها چندین سال سابقه فعالیت دارند و برخی سابقه‌ای بیش از اداره ارشاد دارند، از این رو به زیر و بم کار آشنا هستند.

*بهره‌مندی از ظرفیت‌های تخصصی انجمن‌های در شهرستان دماوند

عبدالله بیگی بیان کرد: بهتر دانستیم که از ظرفیت تخصصی انجمن‌ها بهره ببریم که آنها نیز بسیار خوب پای کار آمدند و برنامه‌هایی که اجرا کردند تخصصی و مطلوب بودند.

وی افزود: مزیت دیگر اضافه شدن به بدنه تخصصی بود و افراد جدید می‌توانستند به انجمن اضافه شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماون تصریح کرد: ورود و حضور انجمن‌ها مزیت دیگری داشت و مراجعین هر بخش به صورت تخصصی زیرمجموعه انجمن مربوطه شدند، انجمن پیگیر برنامه‌های این افراد بود و هر کدام به طور خاص بار مراجعین متعدد در بخش مربوطه را بر دوش گرفتند.

عبدالله بیگی ادامه داد: به طور مثال درخواست‌های انجمن نمایشی هیچ‌کدام رد نشد و همگی به طور کارشناسی پیگیری و هماهنگ می‌شدند، همچنین تداخلات از بین رفتند و ارتباطات آسان‌تر و برنامه‌ها منسجم‌تر اجرا شدند.

وی گفت: اقدام دیگر در حوزه انجمن‌های فرهنگی هنری افتتاح دو انجمن بود که یکی از آنها انجمن سینمای جوانان ایران بود که سال گذشته اوایل تابستان افتتاح شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند بیان کرد: طرح مذکور چندین سال به نتیجه نرسیده بود اما با تغییرات ایجاد شده در استان این مهم اجرایی شد و انجمن سینمای جوانان شعبه دماوند در سال گذشته افتتاح شد.

*فعالیت 15 گروه تعزیه در شهرستان دماوند/ اختصاص مکانی مناسب برای راه‌اندازی تخت تعزیه در شهر دماوند

عبدالله بیگی افزود: افتتاح انجمن تعزیه ایرانیان شعبه دماوند از دیگر اقدامات سال گذشته بود، دماوند از گروه‌های قوی در اجرای تعزیه در استان است و در سال گذشته هنگام رأی گیری 13 گروه تعزیه در شهرستان دماوند حضور داشتند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 15 گروه تعزیه در شهرستان دماوند فعال هستند، علیرغم سابقه درخشان این شهرستان در حوزه تعزیه، تشکل منسجمی که بتواند امور مربوط به تعزیه و درخواست‌ها را جوابگو باشد وجود نداشت.

عبدالله بیگی ادامه داد: گروه‌های تعزیه سال‌ها این درخواست را داشتند اما به علت مشکلات موجود اجرایی نمی‌شد، سال گذشته با همکاری فعالان تعزیه و انجمن تعزیه ایرانیان و دیگر انجمن‌ها ثبت نام‌ها انجام و بعد از رأی گیری انجمن تعزیه ایرانیان شعبه دماوند افتتاح شد.

*با پتانسیل‌های موجود انجمن تعزیه شهرستان دماوند باید به جایگاه واقعی خود برسد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند گفت: انجمن تعزیه ایرانیان برنامه‌های آموزشی و اجرایی مطلوبی دارند و امیدواریم تعزیه شهرستان دماوند را با پتانسیل‌های موجود به جایگاه واقعی خود برسانیم.

عبدالله بیگی بیان کرد: همه بخش‌های مختلف شهرستان گروه‌های تعزیه دارند و با انسجام می‌توان گروه‌های منحل شده را دوباره فعال کرد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی برای تخت تعزیه نیز به عمل آمده است، افزود: یکی از اقداماتی که علاقه‌مند به آن بودیم ساخت مجتمع فرهنگی متناسب با نیازهای شهرستان بود زیرا در این بخش هنوز نیاز به ساخت این مجتمع حس می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند تصریح کرد: فرماندار سابق دماوند نیز چند بار قول این مجتمع را به هنرمندان داده بود که با توجه به اینکه بودجه‌های دولتی کافی نیستند احتمال اینکه از تخصیص بودجه دولتی این مهم محقق شود کم بود از این رو تلاش شد تا با کمک خیرین به این هدف برسیم.

عبدالله بیگی ادامه داد: پیشنهاد اولیه برخورداری از 3000 متر زمین برای پیش‌بینی تخت تعزیه بود که گروه‌ها مورد استفاده قرار دهند و نیز در زمان‌های دیگر کمبودهای بخش فرهنگی را جبران کند و یا در اختیار مجموعه‌های دیگر برای اقدامات فرهنگی قرار گیرد.

وی گفت: سالن چند منظوره در این مجموعه می‌تواند نیاز فعلی دماوند را مرتفع کند، سالن موجود تنها 124 صندلی دارد که جوابگوی نیاز شهرستان نیست و باید سالنی متناسب و شکیل و چندمنظوره ایجاد شود که قرار است این مهم توسط خیرین در مجتمع ساخته شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند تصریح کرد: این سالن در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و فرماندار و امام جمعه وقت از آن استقبال کردند، تا اجرایی شدن مجتمع شهرداری مساعدت کرد و قول داد که تخت تعزیه در جایی از شهر برای اجرای تعزیه دیده شود.

عبدالله بیگی افزود: در حال حاضر شهرداری بودجه‌هایی برای تخت تعزیه مصوب کرده و در حال اجرایی کردن آن در بلوار شورا است و امیدواریم در نقاط دیگر نیز این مهم پیش بینی شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته تلاش شد ارتباط انجمن‌ها با نهادهای مختلف شهرستان دماوند برقرار شود که در این راستا جلساتی با شورای شهر رودهن، انجمن‌های فرهنگی و شهرداری آبسرد و معاون فرهنگی شهرداری دماوند تشکیل و این ارتباط در دماوند ایجاد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند گفت: برقرار ارتباط انجمن‌ها با نهادها و شهرداری باعث شد روند انجام فعالیت‌های فرهنگی شهر مطلوب‌تر شود، در اواخر سال گذشته چند برنامه فرهنگی با کمک مستقیم شهرداری اجرا شد که ماحصل ارتباط متقابل بین انجمن‌ها و شهرداری بود.

عبدالله بیگی افزود: طی جلسه‌ای مشترک با امام جمعه شهرستان نیز پشتیبانی و نقطه نظرات خوبی را در این رابطه دریافت کردیم.

وی عنوان کرد: امام جمعه دماوند همچنین اعلام کرد که در انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بخش‌های مرتبط با مناسبت‌های ملی، دینی، اسلامی و… از لحاظ مالی نیز پشتیبانی صورت خواهد گرفت و مقرر شد با ارائه برنامه‌های آینده در کمک کردن به اجرایی شدن برنامه‌ها ورود کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند تصریح کرد: تسهیل و ایجاد ارتباط بسیاری از مشکلات شهر را مرتفع کرد، شورای شهر نیز کمک و اعلام آمادگی کرده و دیگران را نیز ترغیب به ایجاد ارتباط با انجمن‌ها نموده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا