مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند:

وجود 204 مورد سازه‌ تقاطعی و کالورت در رودخانه‌های آه آبعلی، تاررود و سیاهرود گذر ایمن سیلاب را تهدید می‌کند/ 460 مورد تجاوز به حریم بستر در رودخانه آه آبعلی انجام شده است

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند با بیان اینکه وجود 204 مورد سازه‌ تقاطعی در رودخانه‌های آه آبعلی، تاررود و سیاهرود گذر ایمن سیلاب را تهدید می‌کند، گفت: 460 مورد تجاوز به حریم بستر در رودخانه آه آبعلی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، منصور مردانی در نشست تهیه طرح حوزه آبریز سد ماملو با اشاره به سرشاخه‌های حوضه آب شرب تهران به سد ماملو اظهار کرد: رودخانه‌های آه آبعلی، تاررود و سیاهرود به سد ماهرو می‌ریزند و حوضه آبی تهران هستند.

مردانی با بیان اینکه چالش‌های در این سه رودخانه وجود دارد، گفت: 204 مورد سازه‌های تقاطعی و کالورت که قابلیت لازم برای امور آب و سیلاب ندارند و فاقد آبگذری ایمن هستند اعلام شده‌اند.

*به سبب جلوگیری از ریزش سنگ در جاده هراز به 15 متر از بستر رودخانه آه آبعلی تجاوز شده است

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند افزود: یکی از چالش‌ها در رودخانه آه آبعلی که مسئولان ادارات راهداری و راه و شهرسازی سابق این قصه را رقم زده‌اند، انسداد رودخانه در منطقه‌ای است که در مجاورت جاده هراز قرار دارد، در این قسمت به سبب ریزش سنگ از ارتفاع جاده تعریض شده و حدود 15 متر به بستر رودخانه تجاوز شده است و با این اقدام باعث انسداد گذر ایمن سیلاب شده‌اند.

مردانی اظهار کرد: اگر سیلاب در رودخانه مذکور که دوره بازگشت سیلاب در آن نقطه طی 25 سال 70 مترمکعب در ثانیه است، اتفاق افتد؛ قطعاً با انحنای ایجاد شده در رودخانه آب درون بافت شهری سرازیر می‌شود که این اتفاق را پیش از این شاهد بوده‌ایم.

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند ادامه داد: نیاز است مشکل به طور جدی مورد توجه و حل شود، در ساماندهی رودخانه آه آبعلی در یک ماه گذشته طی 24 روز و با چهار اکیپ تمام بازده 15 سال امور منابع آب گذشته را رصد و به روز رسانی کرده‌ایم.

مردانی گفت: 460 مورد تجاوز به حریم بستر در رودخانه آه آبعلی صورت گرفته است، این رودخانه شهرهای آبعلی و رودهن و روستای سادات محله را شامل می‌شود، مقرر است که طرح ساماندهی در این دو شهر اجرا شود و مشاوران به سه منطقه اعلام شده‌اند.

*یک میلیارد تومان اعتبار برای طرح ساماندهی رودخانه آه آبعلی در سادات محله توسط فرمانداری دماوند جذب شده است/ ساخت دیوار ساحلی در سادات محله آغاز می‌شود

وی بیان کرد: یک میلیارد تومان اعتبار در سادات محله توسط فرمانداری جذب و در حال حاضر دریافت شده است، تا چند روز دیگر ساخت دیوار ساحلی در سادات محله آغاز می‌شود.

مردانی افزود: در آبعلی مشاور معرفی شده و در دست طراحی است، در رودهن اتفاقی نیافتاده است و شهردار باید ورود کند، 20 مشاور ذیصلاح شرکت آب منطقه‌ای تهران را برای اجرای طرح ساماندهی در رودخانه آه آبعلی اعلام کرده‌ایم.

*14 کیلومتر از رودخانه آه آبعلی در حوزه شهرستان دماوند قرار دارد/ تجاوزات به حریم بستر رودخانه در شهر رودهن وحشتناک است

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند اظهار کرد: 14 کیلومتر از رودخانه آه آبعلی در شهرستان دماوند قرار دارد که نیاز است این مسیر ساماندهی شود.

وی ادامه داد: تجاوزات به حریم بستر رودخانه در رودهن وحشتناک است و چندین بار اعلام شده و مخاطرات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت،رودخانه‌ای با این دوره بازگشت سیلاب نیازمند یک بستر ایمن است.

*معابر عبور آب رودخانه در داخل شهر رودهن به سه یا چهار متر رسیده است/ در صورت وقوع سیلاب در شهر رودهن قطعاً آسیب جانی و مالی خواهیم داشت/ شهرداری دماوند برای ایجاد شرایطی برای گذر آب جهت جلوگیری از سیلاب همکاری کند

مردانی اضافه کرد: داخل شهر رودهن در برخی نقاط معابر عبور آب به سه یا چهارمتر رسیده است که در صورت وقوع سیلاب قطعاً آسیب جانی و مالی خواهیم داشت، کما اینکه در سال 67 این اتفاق افتاد و بیش از 30 نفر کشته شدند.

وی در خصوص رودخانه تاررود در قسمت مشاء و دو شاخه فرعی گفت: دوره بازگشت در تاررد به 130 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و نیاز است به شهرداری دماوند برای ایجاد شرایطی برای گذر ایمن آب در سیلاب کمک شود.

مردانی بیان کرد: کانالی که در بلوار آیت الله خامنه‌ای منطقه گیلاوند ساخته شده به هیچ عنوان نمی‌تواند سیلاب را عبور دهد، این کانال در خوشبختانه ترین حالت 12 تا 15 مترمکعب آب در ثانیه را می‌تواند عبور دهد این در حالی است که دوره بازگشت سیلاب در این نقطه 60 مترمکعب در ثانیه است.

*بیش از 14 هکتار از تجاوزات حریم بستر رودخانه تاررود تخریب شد/ سازه‌های تقاطعی در بستر رودخانه تاررود باید براساس دوره بازگشت 50 ساله سیلاب طراحی شود

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند افزود: در رودخانه تاررود دماوند در پایین دست تعداد زیادی قلع و قمع در حوضه آب شرب انجام شده است، در سال گذشته هشت هکتار تخریب و آزادسازی هدف‌گذاری شده بود اما بیش از 14 هکتار تجاوزات حریم بستر رودخانه تخریب شدند.

مردانی بیان کرد: دو قسمت شامل شهر دماوند و روح افزا باید مورد توجه خاص قرار گیرد، سازه‌های تقاطعی اجرا شده در چنین نقاطی قطعاً باید اصلاح شود، در بافت شهری الزام است که با دوره بازگشت 50 ساله سیلاب طراحی شود.

وی ادامه داد: در رودخانه آه آبعلی با هماهنگی مشاور طرحی 50 ساله طراحی شده است و دوره بازگشت 100 ساله را کالیبره می‌کند در صورت اجرای آن هیچ حادثه‌ای را با این دوره بازگشت شاهد نخواهیم شد، نیاز است که در تاررود دماوند نیز چنین اتفاقی رقم بخورد.

انتهاب پبام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا