رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند خبر داد؛

خسارات جبران ناپذیر مالی بیماری کرونا به 30 واحد گردشگری در دماوند/ متوقف شدن توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اشتغال در دماوند به علت شرایط کرونایی

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند از خسارات جبران ناپذیر مالی بیماری کرونا به 30 واحد گردشگری در شهرستان دماوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند،  شهرام شریفی در نخستین نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سرمایه گذاری در شهرستان دماوند اظهار داشت: با توجه به اینکه پتانسیل ویژه این شهرستان در حوزه گردشگری است، در ایام شیوع کرونا تاسیسات و صنعت گردشگری متضرر شد و ضربات بسیاری خورد.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اشتغال در حوزه گردشگری در سطح شهرستان دماوند روند رو به رشدی را داشت، اما شرایط کنونی به گونه‌ای شده است که فعالیت تاسیسات گردشگری به نصف کاهش یافته یا متوقف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: تورهای مسافرتی دو دفتر خدمات مسافرتی در دماوند به طور دائم فعال بودند، اما مدتی است که تورها را به علت کرونا کنسل کرده‌اند و در شرایط نابسامانی به سر می‌برند.

*در حوزه تاسیسات اقامتی دماوند ظرفیت تقریبا نصف شده است

شریفی ادامه داد: در حوزه تاسیسات اقامتی ظرفیت تقریبا نصف شده است چرا که مجموعه مکلف به رعایت فاصله اجتماعی است و به تبع آن، به شاغلینی که در این تاسیسات مشغول به کار بودند،‌ اعلام شده است که مدتی را حاضر نشوند.

وی تصریح کرد: نیروهای تاسیسات گردشگری اغلب متخصص و تحصیلکرده هستند و کلاس‌های آموزشی را طی کرده‌اند، بنابراین از دست دادن آنها برای ما مشکل است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: یک واحد گردشگری با 35 نیرو فعال بود اما در حال حاضر از 30 نفر خواسته است که به طور موقت در این تاسیسات حاضر نشوند و سر کار نیایند، این شرایط تبعات اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

شریفی گفت: امید است با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان و با حمایت دستگا‌ه‌ها بتوانیم این شرایط را بگذرانیم، البته میل به استفاده از مناطق گردشگری دماوند زیاد است و منتظریم کرونا به زودی از بین برود تا شرایط همچون گذشته شود.

وی عنوان کرد: احتمالا هفته آینده میزبان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان دماوند باشیم و چند پروژه از قبیل هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری و یک بومگردی را افتتاح کنیم، تعدادی از پروژه‌ها نیز در هفته دولت به بهره برداری می‌رسند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: اگر در وضعیت کرونا نبودیم، قطعا شرایط گردشگری بسیار بهتر بود، علاوه بر کرونا؛ مسائل اقتصادی ونوسانات بازار نیز به این حوزه ضربه می‌زند.

*روستاهای هویر، رودافشان و جورد به عنوان پیشران توسعه روستایی در گردشگری هستند

شریفی ادامه داد: در حال حاضر 3 طرح روستایی بسیار مهم در دست است که شامل طرح شورا و دهیاری روستاهای هویر، رودافشان و جورد می‌باشد.

وی تصریح کرد: مقرر شده است این طرح‌های روستایی که به عنوان پیشران توسعه روستایی هستند در کارگروه تصویب و سپس به شورای برنامه ‌ریزی فرستاده شوند.

*طرح هتل نگین آبعلی در دستور کار و آماده بهره‌برداری است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: همچنین طرح هتل نگین آبعلی در دستور کار و آماده بهره‌برداری است، این هتل در منطقه و شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود در رونق و توسعه اقتصادی بخش رودهن و شهر آبعلی کمک شایانی داشته باشد.

شریفی گفت: هتل مذکور در 9 طبقه ساخته شده و تکمیل است، اما سرمایه‌گذار هتل هنوز موفق به اخذ تسهیلات جهت تجهیز آن نشده است، سرمایه‌گذار درخواست دارد که در این شرایط حداقل یک طبقه تجهیز وبه بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: تسهیلات کرنایی دردی از تاسیسات گردشگری دوا نمی‌کند، البته گفته شده است که صرفا با ارائه لیست بیمه اسفندماه به ازای هر نفر شاغل، 16 میلیون تومان با بهره 12 درصد به این تاسیسات تعلق می‌گیرد.

شریفی گفت: هرچند این تسهیلات به به هتل‌ها و مجتمع‌های پذیرایی کمک زیادی نمی‌کند، اما در حوزه تورها و آژانس‌های مسافرتی تا حدودی کمک کننده است.

وی با بیان اینکه حداقل 30 واحد گردشگری متضرر شده‌اند و به حمایت نیاز دارند، ادامه داد: اگر شرایط کرونا ادامه‌دار باشد و تا پایان سال به همین وضعیت باشد، بخشی از تاسیسات گردشگری دماوند را از دست خواهیم داد اما ما به دنبال حفظ آنها هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا