با حضور قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران صورت گرفت؛

برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس جهاد کشاورزی دماوند/ حسین اردلانی سرپرست جهاد کشاورزی دماوند شد

مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با حضور قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، در این مراسم، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، معاونین فرمانداری، مسئولان اجرایی شهرستان دماوند، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران دستگاه‌ها و کشاورزان حضور داشتند.

همچنین براساس حکمی از سوی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان تهران «حسین اردلانی» به‌عنوان سرپرست جدید اداره جهاد کشاورزی دماوند منصوب و معرفی شد.

در ادامه این مراسم از تلاش‌های دو سال «هادی طهرانی‌پور»، رئیس سابق اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اهدای لوح و هدایایی تشکر و قدردانی صورت گرفت.

*اراضی زیرکشت کشاورزی در شهرستان دماوند مورد هجمه قرار گرفته است

کیومرث شهبازی قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این مراسم اظهار کرد: وسعت سرزمین ما یک میلیون و 300 هزار هکتار است که در يک برهه زمانی نزدیک به 700 تا 800 هزار هکتار زمین زیرکشت کشاورزی داشتیم، اما در حال حاضر 187 هزار هکتار زمین زیرکشت داریم که آن هم از جهت‌های مختلف مخصوصا در شهرستان دماوند مورد هجمه قرار گرفته است.

وی افزود: براساس آمارها 35 هزار تن مصرف کود حیوانی در اراضی کشاروزی بوده است که اما در حال حاضر این رقم به 25 هزار تن می‌رسد و در این زمینه بسیار خوب کار شده است.

*هر ساله زمین‌های کشاورزی یا به محدوده شهر و روستا الحاق می‌شود

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: افزایش محدوده شهری در استان تهران مساله مهم است و مسئولان همه به نوعی درگیر این موضوع شده‌اند که هر ساله زمین‌های کشاورزی یا به محدوده شهر و روستا الحاق می‌شود و تحت تأثیر ساخت و سازها قرار می‌گیرد.

شهبازی گفت: متأسفانه وقتی زمین‌ها به محدوده شهری الحاق می‌شوند بر ارزش آنها افزوده می‌شود و در حال حاضر سرعت کاهش زمین‌های زیر کشت بسیار نگران کننده است که اگر 10 متر تغییر کاربری غیرقانونی دهیم با دست خود موجب کاهش تولید شده‌ایم.

وی گفت: خوشبختانه همین 187 هزار هکتار زمین موجود پتانسیل بالایی دارد و تولیدات آن نزدیک به 6 میلیون تن در سال است، اما در مقایسه با استان‌های دیگر میزان تولیدات بیشتر است.

*تولیدات باغی شهرستان دماوند بی‌نظیر بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار است

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه تولیدات باغی شهرستان دماوند بی‌نظیر بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: 12 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی در این  داریم که نزدیک به 9 هزار هکتار سطح زیر کشت باغ‌ها می‌باشد و سه هزار هکتار شامل دیگر محصولات است.

شهبازی افزود: میزان تولیدات استان تهران 6 میلیون تن در سال و در دماوند نزدیک به 500 هزار تن تولید محصولات کشاورزی است که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در سطح کشور 13 هزار هکتار واحد گلخانه‌ای وجود دارد که سه هزار و 200 هکتار یا بیشتر در استان تهران است و در شهرستان دماوند اقدامات خوبی در زمینه گلخانه‌ها صورت گرفته است.

*تولید 61 درصد تولید سیب درختی استان تهران از شهرستان دماوند بوده است/ شهرستان دماوند در تولید سیب درختی رتبه اول استانی را کسب کرده است

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره اینکه در استان تهران از محل گلخانه‌ها بیش از 15 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند، بیان کرد: شهرستان دماوند در سطح استان تهران خوش درخشیده است و 61 درصد تولید سیب درختی استان تهران را این شهرستان به خود اختصاص داده و رتبه اول استانی را کسب کرده است.

*شهرستان دماوند با 49 درصد تعداد کندوهای عسل نسبت به استان تهران رقم قابل توجهی دارد/  32 درصد کل تولیدات محصولات باغی در شهرستان دماوند است

شهبازی با اشاره به اینکه شهرستان دماوند با آمار 49 درصد تعداد کندوهای عسل نسبت به استان تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، گفت: 32 درصد کل تولیدات محصولات باغی در شهرستان دماوند است و در سایر بخش‌ها همچون گلخانه، تولید گوشت گاو و ماهی و… این شهرستان رتبه دوم استان تهران را دارد.

این مقام مسئول ضمن تشکر از رئیس سابق جهاد کشاورزی شهرستان دماوند، آرزوی موفقیت برای رئیس جدید، تاکید کرد: تکریم ارباب رجوع و حفظ اراضی کشاورزی و باغات اولویت کار نهاد کشاورزی شهرستان دماوند باشد.

شهبازی گفت: در شهرستان دماوند 142 واحد نیمه تمام، نیمه فعال و غیر فعال وجود دارد که تاکید داریم این واحدها راه اندازی شود که اگر این مهم محقق شود 1084 نفر اشتغال زایی صورت می گیرد که می توان از تسهیلات کافی و لازم استفاده کرد.

همچنین شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند نیز ضمن تشکر از رئیس سابق جهاد کشاورزی دماوند، گفت: حفظ اراضی کشاوری و جلویگری از ساخت و سازهای غیر مجاز باید همواره در دستور کار مسئولان به ویژه بخش جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این همت و همدلی و تعامل بین مسئولان منطقه وجود دارد و شهرستان دماوند توانسته در این بخش در سطح استان پیش قدم باشد.
لازم به ذکر است، در این مراسم از هادی طهرای پور که به مدت 820 روز در سمت مسئول جهاد کشاورزی دماوند فعالیت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا