جولان بی‌شمار سگ‌های ولگرد در دماوند در نارضایتی شهروندان  و سکوت مطلق مسئولان رقم می‌خورد/ افزایش آمار حیوان گزیدگی‌ مربوط به حضور سگ‌های بلاصاحب در جامعه است

جولان بی‌شمار سگ‌های ولگرد و رخ دادن ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان دماوند همچنان سکوت مسئولان رقم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، چند سالی است که آسایش و آرامش از مردم شهرستان دماوند سلب گردیده و نگران حمله ور شدن سگ‌ها و آلوده شدن محیط زیست هستند.

محیط زیستی که با شروع فصل بهار و رویش گیاهان تازگی و طراوت را به محیط خواهند بخشید ولی وجود سگ‌ها این هدیه اللهی را به آلودگی تبدیل خواهد کرد.

گیاهانی که از زمین رویش می‌کند تا هوای شهر را پاکیزه سازند متأسفانه با بزاق و ترشحات دهان سگ آلوده شده و این ویروس به داخل خانه‌ها راه خواهد یافت و زندگی‌ها آلوده می‌شود.

در حال حاضر زیستگاه حیوانات با محل زندگی انسان‌ها تداخل یافته و روزبه‌روز شاهد افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهر هستیم و افزایش سگ‌ها منجر به افزایش حیوان گزیدگی در شهرستان گردیده است که باز مسئولان شهرستان سکوت اختیار کرده و انگار برای مسئولین مردم مهم نیستند به همین منظور به سراغ رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند رفته تا در خصوص بیماری هاری جویا شده بیماری‌ که کمتر از 10 روز انسان‌های آلوده که واکسن تزریق نکنند دار فانی را وداع خواهد گفت.

حسن خیرخواه، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند که مسئولیت بهداشت محیط و تزریق واکسن را بر عهده دارد با نگرانی می‌گوید: متأسفانه شاهد افزایش حیوان گزیدگی در سطح شهرستان هستیم.

وی افزود: بیماری هاری یک نوع بیماری است که اگر فردی دچار علائم آن شود، دیگر درمانی ندارد و متأسفانه ظرف ۱۰ روز فرد مبتلا فوت خواهد کرد.

*افزایش آمار حیوان گزیدگی در سطح شهرستان دماوند/ طبق گفته پزشکان فرد مبتلا به بیماری هاری ظرف مدت ۱۰ روز فوت می‌کند/ ارائه خدمات شبانه‌روزی واکسیناسیون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند به مراجعین حیوان گزیدگی

این مقام مسئول بیان کرد: انسان و حیوان مبتلا به هاری هر دو فوت می‌کنند و تفاوتی در این خصوص وجود ندارد، از این رو علیرغم هزینه‌های بالای واکسیناسیون برای شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند، تمام مراجعینی که دچار گزش حیوانات شده باشند به طور رایگان واکسینه خواهند شد و در سه مرحله واکسن به افراد مبتلا تزریق می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ادامه داد: در هر نقطه از شهرستان که حیوان گزیدگی اتفاق افتاده باشد پرسنل بهداشت و درمان شبانه‌روز خدمات لازم را ارائه می‌دهند و شستشوی زخم و واکسیناسیون به طور رایگان انجام می‌شود.

*افزایش آمار حیوان گزیدگی‌ به حضور سگ‌های بلاصاحب در جامعه

خیرخواه بیان کرد: متأسفانه با افزایش سگ‌های سرگردان در جامعه، شاهد بیشتر شدن حیوان گزیدگی‌ها شده‌ایم و آمارها روز به روز افزایش می‌یابد گرچه خدمات واکسیناسیون و شستشوی رایگان زخم کاملاً در سطح شهرستان انجام می‌شود اما این پیشگیری و درمان نیست سگ‌ها باید جمع‌آوری شوند.

*از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان دماوند اتفاق افتاده است

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان دماوند اتفاق افتاده و واکسیناسیون برای تمام آنها انجام شده است.

براساس این گزارش به سراغ شهروندان رفته تا گفتگویی داشته باشیم خواهر شهیدی از محله قاضی گفت با خواهرم در حال قدم زدن کنار رودخانه تاررود بودیم که ناگهان یک سگ به ما حمله‌ور شد و ما شروع کردیم به فرار کردن ولی متأسفانه سگ چادر ما را به دهان گرفت و در حین فرار یک آقا با سر و صدای ما از منزلش بیرون آمد و ما را از دست سگ رها کرد و با این اتفاق خانه‌نشینی را به استفاده از طبیعت ترجیح دادیم.

دانشجویی گفت تایم استراحتی خود را تا شروع کلاس در دانشگاه تصمیم گرفتیم که قدمی در مسیر شهرک آویشن بزنیم و از بوم زیبای دماوند باغات و نمای شهر دیدن کنیم که متأسفانه وقتی وارد میدان ورودی شهرک آویشن شدیم با حجم زیادی از سگ مواجه شدیم و تأسف خوردیم که منطقه‌ای که می‌شود بهترین مکان برای استشمام هوای پاک باشد به دپوی غذاهای مانده و فاسد شده تبدیل شده است.

سگ‌ها بهترین فضا را آلوده کرده‌اند بلافاصله برگشتیم تا آلودگی را با قدم زدن‌های خود گسترش ندهیم و محیط را آلوده نسازیم و این داستان همچنان ادامه دارد و مسئولین هم سکوت اختیار کرده‌اند.

گزارش از شمیم علاءالدینی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا