رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند:

برگزاری بیش از 100 نشست کتاب خوان مجازی با همکاری کتابداران در دماوند/ ارائه نقشه داخلی کتابخانه خیرساز مهندس پیمان در دماوند جهت بهره‌برداری سال آینده

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند از برگزاری بیش از 100 نشست کتاب خوان مجازی با همکاری کتابداران در این شهرستان خبر داد و گفت: نقشه داخلی کتابخانه خیرساز مهندس پیمان در دماوند جهت بهره‌برداری سال آینده ارائه شده است.

حسین محمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: به علت شیوع ویروس کرونا، کتابخانه‌ها به مدت سه ماه تعطیل بودند تا اینکه از 29 اردیبهشت‌ماه کتابخانه‌ها با تشخیص بهداشت و ستاد پیشگیری از کرونا فعالیت خود را به صورت محدود شروع کردند.

وی افزود: محدودیت فعالیت از این حیث است که ارائه خدمات به اعضا به صورت فیزیکی و حضوری نباشد، اما در فضای مجازی در مدت سه ماه که کتابخانه‌ها تعطیل بودند خدماتی همچون قصه‌گویی، معرفی و نقد کتاب، برگزاری جشنواره‌های نقاشی و کتاب‌خوانی رضوی ارائه شدند.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند بیا کرد: از 29 اردیبهشت کتابخانه‌ها به مدت 4 ساعت جهت آماده سازی منابع، زیباسازی کتابخانه و فعالیت فضای مجازی در فاز اول شروع به کار کردند.

محمدی ادامه داد: در فاز بعدی تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به اعضا و دیگر مردم ابلاغ و اطلاع‌رسانی خواهد شد این اقدام به سبب رعایت سلامت اعضا و پرسنل صورت می‌گیرد و کتابخانه‌ها تابع دستورات ستاد هستند.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند با بیان اینکه برای سال جاری برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: با بهتر شدن شرایط این برنامه‌ها در سطح شهرستان دماوند اجرا خواهند شد.

محمدی گفت: کتابخانه خیرساز مهندس پیمان از چند سال گذشته در دست پیگیری جهت تکمیل و بهره‌برداری است، با توجه به شرایط کشور و نهاد کتابخانه‌ها امکان تکمیل آن توسط دولت فراهم نبود، از این رو شهردار دماوند تکمیل کردن آن را بر عهده گرفته است.

وی افزود: مقرر است که کتابخانه مهندس پیمان امسال تکمیل شود و در حال حاضر طراحی نقشه داخلی کتابخانه در دست تهیه است، ساخت کتابخانه متوقف نشده و در تلاش هستیم سریع‌تر اجرایی شود و امید است اواخر امسال یا در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند عنوان کرد: در صورت تکمیل تجهیزات داخلی حدود 50 تا 60 هزار عنوان کتاب نیاز خواهد بود و قفسه‌ها و میز صندلی بعد از تکمیل ساختمان مهیا خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: فضای کتابخانه 3000 مترمربع مساحت دارد که به بخش‌های مختلف همچون سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، مخزن کتاب، بخش کودک و نوجوان، دماوند شناسی، پژوهش، راه‌اندازی گالری جهت نمایشگاه کتاب و عکس و خطاطی اعضای کتابخانه تقسیم شده است.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز و دسترسی کتابخانه به لحاظ موقعیت مکانی که بین گیلاوند و دماوند قرار گرفته نسبتاً خوب است، فضای کتابخانه خوب است و شهرستان به لحاظ میزان فضای در اختیار کتابخانه‌های عمومی رشد چشمگیری خواهد داشت.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند در خصوص میزان آسیب به کتابخانه‌ها در ایام شیوع کرونا گفت: این آسیب کیفی است و آمار کمی نمی‌توان ارائه داد، اما ریزش اعضا طبیعتاً اتفاق افتاده زیرا سه ماه است که مراجعه نکرده‌اند و بخش امانت تعطیل بوده است.

محمدی افزود: تأثیر محتوایی و کیفی کتابخانه در سطح جامعه باید ملموس باشد، هرگاه مطالعه، معیار و عملکرد ما قرار گیرد و نتیجه آن در جامعه مشخص شود، کیفیت و تأثیر بیماری کرونا را در جامعه می‌توان ارزیابی کرد.

وی عنوان کرد: به علت کیفی بودن شرایط چندان نمی‌توان در خصوص صدمات کرونا در این حوزه به طور دقیق صحبت کرد، اما مسلماً تأثیر منفی خود را برجای گذاشته است چراکه خدمات فیزیکی و مطالعه حضوری نداشته‌ایم و این مهم در سطح آگاهی و فرهنگ و… تأثیر منفی خود را خواهد گذاشت.

*سرانه مطالعه از آیتم‌های کیفی است

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند در خصوص میزان سرانه مطالعه کتاب گفت: سرانه مطالعه از آیتم‌های کیفی است که شاید نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی ارزیابی و پاسخ‌دهی در این خصوص نباشد، اما تعداد امانات کتاب در سطح کتابخانه‌ها چندان جواب قاطع و درستی را نخواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: معیار سرانه مطالعه فقط شامل کتاب نیست بلکه مطالعه روزنامه و فضای مجازی و دیگر آیتم‌ها را باید مدنظر قرار داد، اما شاخص‌های موجود در سطح شهرستان همان شاخص سند چشم‌انداز فضای کتابخانه‌ها است که شامل فضای کتابخانه‌ای، تعداد منابع موجود و موردنیاز، میزان عضویت مردم در کتابخانه‌ها و میزان امانت کتاب‌ها می‌باشد.

وی گفت: در این شاخص‌ها برنامه‌ریزی برای حرکت صورت گرفته است و وضعیت شهرستان دماوند در مطالعه گرچه مطلوب نیست اما خیلی پایین هم نیست و جزو رتبه‌های خوب استان به شمار می‌رود.

*برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف مطلوب در سرانه کتابخوانی شهرستان دماوند صورت گرفته است

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف مطلوب در سرانه کتابخوانی صورت گرفته است و با افتتاح کتابخانه مهندس پیمان این شاخص‌ها رشد خوبی خواهند داشت.

محمدی عنوان کرد: سال گذشته اولین کتابخانه روستایی شهرستان دماوند در روستای سربندان افتتاح شد که این اقدام آیتمی بسیار مؤثر در جهت دسترسی تمام مردم به فضای کتابخانه و کتاب است هرچند کتابخانه سیار خدماتی در سطح شهر و روستا ارائه می‌کند.

وی عنوان کرد: این شاخص‌ها زیرساختی هستند و امید است تا افق مدنظر براساس این شاخص‌ها حرکت کنیم و خدماتی مناسبشان و جایگاه مردم شهرستان ارائه دهیم تا همه مردم به اماکن فرهنگی دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا