امام جمعه دماوند:

بروزرسانی قوانین زیست‌ محیطی در کشور جزء وظایف نمایندگان مجلس است/ متاسفانه هنوز در شهر دماوند شبکه سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب راه اندازی نشده است/ منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند باید به حفاظت شده ارتقا پیدا کند

امام جمعه دماوند با بیان اينکه بروزرسانی قوانین زیست‌ محیطی در کشور جزء وظایف نمایندگان مجلس است، گفت: متاسفانه هنوز در شهر دماوند شبکه سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب راه اندازی نشده است و منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند باید به حفاظت شده ارتقا پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تارود، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی در خطبه‌های نماز جمعه دماوند اظهار داشت: گرامی می‌داریم سالروز قیام ۱۵ خردادماه را همچون عاشورا، روز عزای عمومی ملت ما و روز حماسه و تولد جدید اسلام و مسلمین شد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ۱۵ خردادماه ۳ عنصر وجود داشت؛ یکی عنصر مردم بود، دیگری عنصر رهبر و امام و سومی عنصر انگیزه مذهبی و روحیه شهادت طلبی و فداکاری برای خدا بود؛ نطقه انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد.

امام جمعه دماوند گفت: ۱۵ خردادماه روز بذرافشانی انقلاب و آبیاری آن با خون شهدای آن روز است؛ شهادت کلید واژه پیروزی کوخ نشینان بر کاخ نشین‌ها بود.

فتاح دماوندی بیان کرد: قیام ۱۵ خرداد در دفاع از روحانیت، مرجعیت و امام امت شکل گرفت؛ مردم در اعتراض به دستگیری امام در قم، تهران و ورامین تظاهرات کردند؛ دستگیری امام به خاطر سخنرانی او در مدرسه فیضیه علیه شاه پهلوی بود که در آن سخنرانی، امام حکومت وقت را از نظر ظلم و ستم به حکومت یزید تشبیه کرده بود.

وی عنوان کرد: دوشنبه روز جهانی محیط زیست است؛ از زحمات مدیریت و کارکنان محترم اداره محیط زیست شهرستان دماوند تقدیر و تشکر می کنیم.

امام جمعه دماوند بیان کرد: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعدباید در آن حیات اجتماعی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌گردد؛ از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

فتاح دماوندی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند ما جزو معدود کشورهایی هستیم که حفظ محیط زیست را در قانون اساسی خود داریم و در آن به حفظ محیط زیست تصریح شده است و این چیز مهمی است؛ هیچ کس نباید قانون را نقض کند و این جزء امتیازات برجسته قانون اساسی ماست.

وی گفت: امیدوارم انشاالله مردم و مسئولین توفیق پیدا کنند، کارهای لازم را که بر عهده همه است به توفیق الهی انجام دهند.

امام جمعه دماوند عنوان کرد: ممکن است بگویید برخی از قوانین محیط زیست اشکالاتی دارد و گره در کار مردم انداخته است؛ سوال ما این است که چه کسی باید قانون را اصلاح کند؟ آیا کسانی جز نمایندگان محترم مجلس چنین وظیفه‌ای دارند؟

فتاح دماوندی ادامه داد: اگر در کشور قوانینی وجود دارد که به دلیل به روز رسانی نشدن، مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است و مردم را ناراحت کرده است، این مشکل به دلیل ترک فعل یا کم‌کاری مجلس است؛ دولت قانونگذار نیست بلکه مجری است.

وی گفت: در شهرستان دماوند، موضوعات محیط زیستی مهمی وجود دارد که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم و اداره محیط زیست را در این باره یاری کنیم.

امام جمعه دماوند بیان کرد: فقدان سیستم تصفیه فاضلاب بزرگترین تهدید محیط زیستی ماست و البته اقدامات خوبی برای احداث شبکه راه اندازی تصفیه خانه در برخی مناطق مثل مهرآباد انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

فتاح دماوندی گفت: آلودگی آب رودخانه‌های دماوند که تامین کننده بخشی از آب شرب کلانشهر تهران در سد ماملو است مشکل بزرگی است؛ متاسفانه هنوز در شهر دماوند شبکه سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب راه اندازی نشده است؛ در همه شهرهای پنج‌گانه کیلان، آبسرد، رودهن، آبعلی و دماوند به تصفیه فاضلاب نیاز داریم.

وی گفت: سازمان محیط زیست برای حفظ پاکی هوا وظیفه دارد تا از آلاینده های هوا بکاهد؛ همه ما باید برای جلوگیری از آلودگی هوای دماوند تلاش کنیم.

امام جمعه دماوند تصریح کرد: صدور بی‌رویه مجوز برای معادن، محیط زیست را تهدید می‌کند.

فتاح دماوندی گفت: زیستگاه‌های بکر حیات وحش باید حفظ شود؛ منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند باید به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کند تا از صدور مجوزات جدید معادن در آن منطقه جلوگیری شود.

وی تصريح کرد: حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب و هوا وظیفه ما برای حفظ سرمایه های حیات نسل فعلی و نسل‌های آینده است.

امام جمعه دماوند عنوان کرد: در احادیث معصومین علیهم السلام به حفظ درختان و پرهیز از سوزاندن زراعت و به توسعه دامداری و کشاورزی و پرهیز از آلوده کردن آب و هوا و خاک و حفظ منابع آب و خاک توصیه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا