به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، دکتر حسن اصيليان با بیان این مطلب گفت: در این مدت اگر اخبار را بررسی کنید متوجه خواهید شد مباحثی که وی دنبال کرده بیشتر از جنبه سیاسی فعالیت دولت های قبلی را زیر سووال برده است.
وی افزود: برای مثال بارها به نقل از خانم ابتکار و معاون وی در رسانه ها و… نقل شده که در ۸ سال گذشته هیچ کاری در زمینه حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا انجام نشده و تمام فعالیت هایی اجرایی مربوط به پیش از سال ۸۴ بوده به طوریکه قبل از این سال تهران هیچ گاه شاهد آلودگی هوا نبوده است و تمام مشکلات و معضلات پس از روی کارآمدن دولت نهم و سال های پس از آن اتفاق افتاده است.
این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: مصداق صحبت هایی این چنین را می توان به شیرآبی تشبیه کرد که تا قبل از دولت نهم و زمان تصدی خانم ابتکار بسته بوده و پس از سال ۸۴ دولت وقت شیر آلودگی هوا در تهران را باز کرده است!
وی تاکید کرد: آلودگی هوا در اصل معلول ،علت های مختلفی است که می توان به تردد بیش از حد خودروها در این شهر (در مجموع بیش از ۴ میلیون وسیله نقلیه نظیر اتوبوس، سواری، موتورسیکلت و…)، سوخت نامناسب، خودروهای بی کیفیت، صنایع آلاینده و… اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: برای دفاع از عملکرد و برنامه های این سازمان در دولت نهم و زمان حضور بنده ؛ بارها اعلام کرده ام که حاضر به برگزاری مناظره هستم اما تاکنون مسوولان این سازمان حاضر به این کار نشده اند.
اصیلیان بیان کرد: بررسی عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست دولت یازدهم در این مدت نشان می دهد هیچ برنامه اجرایی در زمینه کاهش آلودگی هوا اجرایی نشده است.
وی گفت: آلودگی هوا تنها مختص به فصول سرد سال نبوده بلکه معضلی همیشگی است که در طول سال اتفاق می افتد اما در فصل پاییز و به ویژه زمستان همراه با وارونگی هواست بنابراین دولت و مسوولان باید برای کاهش آن در طول سال برنامه ریزی مدون و جامع داشته باشند.
وی افزود: یکی از راه حل های اساسی کاهش آلودگی هوا در پایتخت، گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی است زیرا اکنون ۸۰ تا ۸۵درصد از این آلودگی به واسطه ورود خودروها که بیشتر آنها تک سرنشین هستند، به وجود می آید بنابراین با توسعه این شبکه بر اساس برآ.رد دقیق نیاز جمعیتی تهران باید شهروندان را به عدم استفاده از خودروی شخصی ترغیب کرد.
اصلیلیان توضیح داد: بر اساس برنامه های که ۱۵سال گذشته مصوب شده اکنون باید ۷ خط مترو در تهران فعال باشد که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیافتاده و همچنین باید گفت با روند رشد جمعیتی در تهران و بر اساس نیاز شهروندان ۱۵ تا ۲۰خط مترو نیز داریم تا شهروندان بدون احساس نیاز به خودروی شخصی در شهر تردد کنند.
وی ادامه داد: در این سال ها تعداد اتوبوس ها، تاکسی ها، واگن های مترو همسو با نیاز شهروندان افزایش نیافته است بنابراین دولت اگر به دنبال حل این معضل است باید توسعه حمل و نقل عمومی را در صدر برنامه های خود قرار دهد.
معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست دولت نهم اظهار داشت: دولت و مجلس در کنار هم باید برای رفع این معضل برنامه ریزی و همکاری کرده و بودجه مورد نظر توسعه این شبکه را تصویب و پرداخت کنند.
وی گفت: متاسفانه در کلان شهرهای کشور صنایع متعدد فعال بوده که فاقد سیستم کنترل آلودگی هستند و بارها دیده شده که آلودگی ها و… را شب ها رها می کنند تا از دید ناظران دور بماند.
وی تصریح کرد: هرچند باید قبول کرد که سازمان حفاظت از محیط زیست نیروی کافی برای کنترل تمام صنایع و مشاغل و عملکرد آنها نداشته و همچنین فاقد برنامه جامعی برای ممانعت از ایجاد آلودگی هواست.
این کارشناس محیط زیست افزود: در کنار تهران دارای معادن متعدد شن، ماسه، تولید آسفالت، ریخته گری و … به صورت مجاز و غیر مجاز هستیم که هر روز بیش از پیش بر آلودگی هوا می افزایند.
وی خاطر نشان کرد: در مدتی که از عمر دولت یازدهم می گذرد به جرات می توان گفت هیچ کاری برای خروج صنایع آلاینده از شهرهای بزرگ و… صورت نگرفته است هرچند برخی از صنایع مانند نیروگاه هها نیز قابل انتقال نیستند هرچند به دلیل سوخت مازوتی که استفاده می کنند نقش مهمی در ایجاد آلودگی هوا و محیط زیست دارند.
وی عنوان کرد: برای نجات کلان شهرها باید صنایع را به شهرک های اطراف آنها انتقال داد هرچندباید فعالیت این صنایع در شهرک های نیز مطابق استانداردها و بر اساس موازین صورت گیرد و نظارت جامع و کافی اعمال شود.
