آزادراه بومهن- آبسرد جایگزین کمربندی گیلاوند می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه آزادراه بومهن- آبسرد نقش جایگزین کمربندی گیلاوند بر عهده خواهد، گفت: شهرداری‌های آبسرد و کیلان ارتقای درجه جاده‌های آبسرد – کیلان و صالح‌آباد هر چه زودتر اقدام کنند تا شاهد بعضی مشکلات نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، فریبرز واحدی در نشست بررسی مسائل گردشگری شهرستان دماوند که با حضور معاون استاندار تهران و شماری از مسئولان استان تهران برگزار شد، با اشاره به طرح پیش‌بینی شده شورای عالی شهرسازی و معماری برای ساخت و سازهای دماوند و آبسرد اظهار کرد: در حوزه‌های شهری اعتقاد داریم به جای اینکه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیته فنی برای مسائل منطقه‌ای تشکیل دهد و تصمیم‌گیری کند، باید خود دستگاه‌های استان تهران در این خصوص ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه حساسیت‌ها و نگرانی‌های شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز را می‌دانیم، افزود: در گذشته تغییر کاربری گسترده‌ای در منطقه آبسرد و دماوند انجام شد، به همین جهت می‌طلبد که طرح‌های توسعه شهری با رویکرد گردشگری پیش‌بینی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر اینکه باید از این موضوع در طرح‌های بعدی نیز استفاده کنیم، گفت: در زمینه بررسی و ساماندهی ساخت و سازهای دماوند و آبسرد، باید استانداری تهران و این اداره‌ کل ورود پیدا کنند تا مسائل مربوطه به بهترین شکل بررسی و تصمیم‌گیری شود.

واحدی در ادامه با اشاره به اینکه شرق استان تهران به جز محدوده گیلاوند، مطلوب‌ترین شبکه حمل و نقل جاده‌ای استان تهران را دارد، تصریح کرد: در منطقه گیلاوند مشکلات زیادی برای کاربران جاده‌ای وجود دارد که در این زمینه درصدد هستیم تا در کوتاه‌ مدت این مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در کوتاه‌مدت سعی می‌کنیم تا با کمک مدیریت شهری، معابر درون‌ شهری را ارتقا دهیم و در بلندمدت نیز به دنبال این هستیم تا آزادراه بومهن- آبسرد را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: مطالعات این آزادراه در حال انجام است و این پروژه طوری طراحی می‌شود تا کسانی که از کنارگذر جنوبی بومهن عبور می‌کنند، وارد آزادراه شده و از حوزه منطقه آبسرد وارد محور فیروزکوه شوند.

واحدی با اشاره به اینکه آزادراه بومهن- آبسرد نقش کمربندی را برای گیلاوند بر عهده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: کنارگذر گیلاوند که در گذشته مطرح شده بود، به جهت حجم سنگین اعتبارات این طرح و مشکلات موجود از دستور کار خارج شد.

وی افزود: پروژه کنارگذر محدوده سرهار دماوند نیز قرار است با مشارکت استانداری تهران، اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران و شهرداری دماوند عملیاتی شود که در این زمینه مناقصه‌ها و مطالعات لازم انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه تاکنون این پروژه به جهت کمبود منابع مالی به تأخیر افتاده بود، تصریح کرد: در هفته آینده کلنگ آغاز اجرای عملیات آن به زمین زده خواهد شد و این پروژه می‌تواند به شکوفایی و کاهش ترافیک منطقه دماوند و گیلاوند کمک کند.

واحدی ادامه داد: در حاشیه جاده نیز می‌توان با مدیریت درست پهنه‌هایی به شکل گردشگری، اقامتی و پذیرایی پیش‌بینی کرد؛ این جاده جاذبه‌های طبیعی خوبی دارد که می‌توانیم در جهت گردشگری از آن استفاده کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با گلایه از کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار در بخش گردشگری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه وارد می‌شوند و پس از الحاق اراضی تغییر کاربری گسترده انجام می‌دهند، بیان کرد: این موضوع بدبینی را در ما به وجود آورده است که در خصوص الحاق اراضی به مجموعه‌ اقامتی و گردشگری وسواس داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین بعضی در قالب تعاونی‌های مسکن از طریق مسئولان محلی برای الحاق اراضی به راه و شهرسازی فشار وارد می‌کنند و در این زمینه مسئولان شهرستان به خصوص شهرداری‌ها باید مراقبت کنند؛ چراکه اراضی ذخیره برای توسعه آینده شهرها به حساب می‌آید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر اینکه جاده‌های آبسرد – کیلان و صالح‌آباد باید ارتقای درجه پیدا کنند، گفت: شهرداری‌های آبسرد و کیلان در این زمینه باید هرچه زودتر اقدام کنند تا شاهد بعضی مشکلات نباشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا