رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دماوند:

بدهی 800 میلیون تومانی مشترکان به آب و فاضلاب روستایی دماوند/ جمع‌آوری تاکنون 300 فقره انشعاب غیرمجاز در روستاهای دماوند

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دماوند از بدهی 800 میلیون تومانی مشترکان به  این نهاد خبر داد و گفت: تاکنون 300 فقره انشعاب غیرمجاز در روستاهای دماوند جمع‌آوری شده است.

محمد حسن زواره در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند با اشاره به بدهی مشترکان به این نهاد، اظهار کرد: حدود 800 میلیون تومان مطالبات معوق از مشترکان مصرفی داریم که در حال حاضر نتوانستیم آنها را وصول کنیم.

وی افزود: در این خصوص برای قرائت کنتور و پخش قبوض پیمانکار گرفته‌ایم تا ساماندهی‌هایی برای وصول مطالبات صورت بگیرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دماوند ادامه داد: اعداد مذکور ممکن است ناشی از این عدم قرائت به مدت طولانی یا مشترکان پرمصرف باشند که به صورت پیامک اعلام می‌کنیم و توصیه داریم که هرچه سریع‌تر مشترکان نسبت به بدهی‌های خود اقدام کنند.

زواره از واگذاری حدود 100 فقره انشعاب آب از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: همچنین طی 6 ماهه اول سال جاری بیش از 300 فقره انشعاب غیرمجاز در روستاهای سربندان، وادان، جابان، آیینه‌ورزان و وسکاره که بیشترین آمار را داشتند، جمع‌آوری شده است.

وی در خصوص نحوه واگذاری انشعابات آب در روستاهای شهرستان دماوند عنوان کرد: واگذاری انشعابات آب برای بناهای مجوزدار و بدون مجوز برابر ضوابط قانونی است که به دولت و دستگاه خدماتی ابلاغ شده است، بر این اساس می‌توان به بناهایی که به صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند انشعابات موقت داد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دماوند ادامه داد: بسیاری انشعابات به صورت غیرمجاز وصل بوده‌اند که آنها را طبق قانون مجاز کرده‌ایم و هزینه آب بها را از آنها گرفته‌ایم، انشعاباتی که مجاز شده‌اند مصرفشان قابل کنترل هستند.

زواره تصریح کرد: در برخی روستاها با بحران کمبود آب شرب مواجه بودیم و با تانکر آبرسانی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر با توجه به آغاز فصل پاییز و بارش باران شاهد سرریز شدن آب از مخازن روستایی هستیم.

وی با تاکید براینکه آب و فاضلاب روستایی تماماً دولتی است و درآمدزایی در این دستگاه وجود ندارد، گفت: باید مصرف آب شرب را کنترل کنیم در غیر این صورت نمی‌توانیم خدمات ضروری را به کسانی که مستحق آن هستند، ارائه دهیم.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دماوند با اشاره به میزان تخصص آب شرب به مشترکان مصرفی در روستاهای این شهرستان، بیان کرد: آمار جمعیتی و سکنه شناور و … از شاخص‌های تخصیص آب شرب مصرفی است و برای هر هزار نفر 2.5 تا 3 لیتر بیشتر آب تخصیص داده نمی‌شود که براساس قانون است.

زواره عنوان کرد: در بیشتر روستاهای شهرستان دماوند از نظر قانون کمبود آب شرب وجود ندارد؛ آب هست اما درست مصرف نمی‌شود و اگر یک مشترک 10 برابر مصرف کند کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

*اغلب آب‌های استحصالی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود/ 50 درصد آب استحصالی در منطقه دماوند به صورت غیرمجاز استفاده می‌شود 

وی خاطرنشان کرد: همچنین اغلب آب‌های استحصالی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و با بارندگی‌ها در همان روستاهایی که مشکل کمبود آب وجود داشت، شاهد سرریز شدن آب از مخازن می‌باشیم.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دماوند تاکید کرد: کمبود آب شرب بحث ناتوانی و اعتبارات نیست؛ سفره‌های زیرزمینی ضعیف هستند و در 10 سال گذشته چند برابر آب شرب نیز در این سفره‌های زیرزمینی بوده است.

به گفته زواره حدود 50 درصد آب استحصالی در منطقه دماوند به صورت غیرمجاز استفاده می‌شود که ناشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است و سؤال اینجاست چرا متولیان با آن مقابله نمی‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا