کوهنوردان دماوندی قله آیلندپیک در نپال را فتح کردند

 سه کوهنورد دماوندی موفق شدند با صعود به قله شش هزار و 189 متری آیلندپیک در کشور نپال، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را بر فراز این قله به اهتزاز درآورند.

نپال

آفرین بر این گامهای خستگی ناپذیر!! چه افتخار بزرگی است که قله های رفیع سرتعظیم بر گامهای استوار و اراده های مصمم کوهنوردان ایرانی فرود می آورند و چه شادی بخش است آنگاه که دست در دست یکدیگر سرود پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را بر فراز قلل بلند جهان می سرایند و پرچم سه رنگ ایران اسلامی را بر بلندای قلل معروف جهان به اهتزاز در می آروند، پس سپاس خدای یگانه را که توانده گام های استوار قهرمانان ایرانی در گذر از مسیرهای سخت است.

پهنه ورزش کشور هماره عرصه تلاش و مجاهدت های بزرگ انسانهایی است که در جهت رشد و اعتلای سلامت جسمی و روحی خویش و جامعه می کوشند و از هیچ کوششی برای کسب افتخار به منظور اعتلای نام ایران در صحنه های داخلی و بین المللی دریغ نمی کنند.

ˈابراهیم علمداریˈ دبیر بازنشسته 62 ساله با حدود 40 سال سابقه کوهنوردی و رییس هیات کوهنوردی شهرستان دماوند ، ˈمحسن عباسیˈ 58 ساله بازنشسته فرهنگی با حدود 20 فعالیت در رشته کوهنوردی و ˈعزیز عبدیˈ 55 ساله با 30 سال سابقه کوهنوردی، سه کوهنورد پیشکسوت دماوندی هستند که موفق به فتح قله آیلندپیک در کشور نپال شده اند.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان دماوند  گفت: روز چهارم فروردین به همراه دو کوهنورد شهرستان دماوند پس از دو روز به کاتماندو پایتخت نپال رسیدیم.

ابراهیم علمداری افزود: بعد از استراحت یک روزه در بیس کمپ نخست پیادروی هفت روزه برای رسیدن به بیس کمپ اورست آغاز و بعد از توقف کوتاهی در این قله پنج هزار و 800 متری که بهترین نمای اورست را دارد و سه روز پیاده روی به بیس کمپ آیلندپیک رسیدیم.

وی تاریخ حرکت تیم کوهنوردی را چهارم فروردین و زمان بازگشت را روز 24 فروردین اعلام کرد که مدت اصلی سفر حدود 18 روز بطول انجامیده است.

در مراسم تجلیل از کوهنوردان دماوندی، لوح تقدیر و هدایایی از سوی فرمانداری و اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند توسط فرماندار و شخصیت های ورزشی و فرهنگی به کوهنوردان فاتح قله آیلندپیک نپال تقدیم شد.

در مراسم استقبال از کوهنوردان دماوندی علاوه بر فرماندار و اعضای شورای شهر، مجید بزرگی قهرمان صاحب نام پاورلیفتینگ مسابقات جهانی و آسیا و دیگر ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی شهرستان، مدیر بنیاد شهید، آموزش و پرورش و … و جمع زیادی از ورزشکاران و ورزشدوستان شهرستان دماوند حضور داشتند.

نپال1

سال گذشته نیز ˈمرتضی رمضانیˈ کوهنورد دماوندی موفق به فتح قله معروف لوتسه در نپال شد.

وی از جمله کوهنوردان بنام ایرانی است که درباره انگیزه اش از صعود به قلل گفت: در بلندای قلل، نزدیکی به خدای خود را هر چه بیشتر احساس می کنم.

رمضانی از معدود صعود کنندگان به قله ˈلوتسهˈ در کشور نپال است که موفق به گام نهادن بر فراز هیمالیا و فتح این قله 8516 متری؛ در مجاورت قله اورست شده است.

این فاتح دماوندی قلل معروف جهان، تاکنون صعود به قللی چون ˈلنینˈ با ارتفاع 7134 متری در قرقیزستان، ˈکورژنفسکایاˈ با ارتفاع 7105 در تاجیکستان، ˈکمونیزمˈ با ارتفاع 7495 درتاجیکستان، ˈدائولاگیریˈ با ارتفاع 8167 متری در نپال و ˈآراراتˈ و ˈکازبکˈ با ارتفاع 5000 هزار متری را در پرونده کاری خود دارد.

ˈرمضانیˈ آخرین صعود خود را در روز 28 فروردین 92 آغاز کرد و 11 اردیبهشت به کشور بازگشت و این صعود 45 روز به طول انجامید. این کوهنورد 37 ساله دماوندی، هم اکنون مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و رییس دانشگاه آزاد مرکز آبسرد است و کارشناسی خود را در رشته عمران – عمران و کارشناسی ارشد خود را در رشته عمران – زلزله شناسی اخذ کرده است.

* شهرستان دماوند در کسب افتخارات در عرصه های ورزشی درخشیده است

فرماندار شهرستان دماوند گفت: ورزشکاران، دانشجویان و اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان دماوند در عرصه های کشوری و جهانی خوش درخشیده اند.

کوهنوردان نپال

ناصر محمودی فرد روز دوشنبه در آیین تجلیل از سه کوهنورد فاتح قله آیلندپیک در کشور نپال در گفت وگو با خبرنگاران افزود: شهرستان دماوند به رغم جمعیت کم آن نسبت به سایر شهرستان های استان تهران، توانسته است در کشور و جهان عناوین مختلفی را در حوزه های علمی، ورزشی و فرهنگی – هنری کسب کند.

وی حمایت از نام آوران عرصه گوناگون شهرستان دماوند را وظیفه همه آحاد منطقه دانست و گفت: کسب افتخارات کشوری، آسیایی و جهانی از سوی ورزشکاران، دانشجویان و اصحاب فرهنگ و هنر فقط منحصر به خود آنان نیست و این مدال افتخاری برای کشور و شهرستان محسوب می شود و به همین دلیل حمایت از نام آوران باید از سوی همه نهادها و ارگانها صورت گیرد.

فرماندار شهرستان دماوند با تقدیر از ادارات و نهادهای شهرستان دماوند در حمایت از هیات های ورزشی شهرستان گفت: ورزش وسیله ای برای حفظ سلامتی است و بر همگان در هر سنینی انجام آن لازم است و لذا هر حمایتی از ورزشکاران موجب ایجاد انگیزه بیشتر در سایرین می شود.

محمودی فرد افزود: به رغم محدویت های اعتباری در شهرستان دماوند به هنگام عزیمت کوهنوردان به نپال حمایت هایی صورت گرفت که باید این مساعدت ها تداوم داشته باشد.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند نیز در این مراسم  گفت: توجه به ورزش از سوی همه آحاد جامعه بسیار ضروری است، زیرا نشاط و شادابی را در جامعه به همراه می آورد.

محسن قاصدی ورزش را از مهمترین ارکان سلامت در شخص، خانواده و جامعه عنوان کرد و افزود: فرد سالم موجب ترویج فرهنگ سلامتی در خانواده می شود و خانواده سالم موجب تقویت جامعه سالم می شود.

وی گفت: ورزش سن و سال نمی شناسد و همه آحاد جامعه چه پیر و جوان و یا زن و مرد باید با ورزش هم روحی سالم و هم جسمی سالم داشته باشند تا بتوانند هم برای خود و هم برای جامعه مفید باشند.

قاصدی جامعه ای را موفق دانست که افراد سالمتری در آن زندگی می کنند و گفت: افراد سالم با فکر بهتر و انگیزه بیشتر به فعالیت هایی اقدام می کنند که هم برای خودشان و هم برای جامعه اثر بخش تر هستند.

وی توجه هر چه بیشتر به ورزش را موجب سلامتی بهتر جامعه دانست و گفت: جامعه سالم به جای هزینه کردن اعتبارات درمانی، در صورت توجه بیشتر به ورزش می توانند این اعتبارات را در زیرساخت های کشور هزینه کنند.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند نیز گفت: شهرستان دماوند دارای عناوین بسیار خوبی در سطح استان، کشور و بین المللی است که باید به این ظرفیت ها توجه بیشتری شود.

سعید سنقری افزود: حمایت از ورزش در شهرستان دماوند نیازمند تشکیل کارگروهی از سوی همه ادارات، نهادها و دستگاههای شهرستان با حضور کارشناسان خبره است تا به صورت حرفه ای بتوان نسبت به حمایت از این اقشار افتخار آفرین در شهرستان اقدام کرد.

وی با مناسب خواندن مساعدت های مسوولان شهرستان دماوند از ورزشکاران گفت: مشارکت جمعی از سوی تمامی دستگاهها می توانند بسیاری از مشکلات موجود در ورزش شهرستان را مرتفع کند که همکاری بیشتر دستگاهها را طلب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا