برداشت سیب در منطقه دماوند به ۴۰ تن در هکتار افزایش یافت/ تولید سالانه حدود یک هزار و ۱۰۰ تن قارچ خوراکی در دماوند

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: سیب درختی شاخص‌ترین محصول کشاورزی این شهرستان است و امسال برداشت این محصول از حدود ۳۵ به ۴۰ تن در هر هکتار از باغ‌های این شهرستان افزایش یافته‌است.

به گزارش  پایگاه خبری تارود دماوند، حسین اردلانی با اعلام این خبر اظهار کرد: پنج هزار و ۸۰۰ هکتار از مساحت باغ‌های دماوند به تولید این محصول اختصاص دارد.

وی ادامه داد: مساحت شهرستان دماوند ۲۰۲ هزار هکتار است که ۱۶ درصد از مساحت استان تهران را تشکیل می دهد و ۱۹۰ هزار هکتار این شهرستان را اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل داده که ۹۴ درصد از مساحت شهرستان است.

وی افزود: کل اراضی کشاورزی شهرستان ۱۷ هزار هکتار است و در مجموع اراضی کشاورزی شهرستان دماوند ۹ درصد از اراضی کشاورزی استان تهران را تشکیل می دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سطح باغات شهرستان دماوند حدود ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار و میزان برداشت از آن سالانه حدود ۲۶۰ هزار تن است، خاطرنشان کرد: سطح زراعت شهرستان نیز حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار و میزان برداشت حدود ۲۹ هزار تن در سال است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند اضافه کرد: میزان تولید سیب در منطقه بصورت سالانه ۲۳۰ هزار تن است.

اردلانی گفت: سیب شهرستان دماوند از کیفیت بالایی برخوردار بوده بطوری که ۸۰ درصد سیب تولیدی ظرفیت صادرات به خارج از کشور را دارد.

*فعالیت ۴۴ واحد گلخانه در شهرستان دماوند

وی افزود: دماوند ۴۴ واحد گلخانه دارد که هفت واحد آن مربوط به سبزی و صیفی با تولید سالانه حدود یک هزار و ۱۰۰ تن، ۲۶ واحد گل شاخه بریده با تولید ۲۲ میلیون شاخه در سال و ۱۱ واحد گلخانه گیاهان آپارتمانی با تولید ۳۶۰ هزار گلدان است که در سطح کل معادل ۴۰.۵ هکتار را به خود اختصاص می دهند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه این شهرستان ۲ واحد پرورش قارچ خوراکی به مساحت یک هکتار با تولید سالانه حدود یکهزار و ۱۰۰ تن دارد، بیان داشت: شهرستان دماوند هفت هزار و ۶۷۰ بهره‌بردار باغی و یک هزار و ۳۰ بهره بردار زراعی دارد.

وی ادامه داد: در زمینه زراعت نیز بیشترین سطح زیر کشت به گندم اختصاص دارد که بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ هکتار مساحت با تولید یک هزار و ۷۰۰ تن در سال است؛ همچنین دماوند در بخش سبزی و صیفی جات نیز سالانه ۲۵ هزار تن محصول در اراضی به مساحت ۸۹۵ هکتار تولید می کند.

*استفاده حداقل از کود و سم در تولیدات کشاورزی

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه از محل اعتبارات تبصره ۱۸، تاکنون پنج دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان با هدف تقویت و حمایت از بخش کشاورزی شهرستان قرار داده شده است، گفت: دماوند در زمینه تولید محصولات سالم از استانداردهای کشوری نیز در رده بالاتری قرار دارد، چرا که محصولات زراعی و باغی شهرستان با حداقل کود و سم تولید می شود.

وی همچنین درخصوص توسعه بخش باغداری نیز بیان داشت: با تخصیص یارانه نهال بحث جایگزینی و نوسازی باغات هرساله صورت می گیرد و باغات قدیمی با ارقام جدید پایه پاکوتاه با تراکم کشت در واحد سطح جایگزین می شود که موجب افزایش تولید در باغات خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: همچنین برای مبارزه با سرما و تگرگ در چند باغ سطح شهرستان، دستگاه ضدتگرگ و پلار باغی نصب شده است که با استفاده از تغذیه صحیح، مقاومت گیاهان را بالا برده و باعث کاهش خسارت خواهد شد و در بخش زراعت نیز با استفاده از ارقام پرمحصول و اصلاح شده، کیفیت و کمیت محصول افزایش می یابد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا