دهیار روستای آیینه ورزان خبر داد؛

بودجه 2.8 میلیاردی روستای آیینه ورزان در سال گذشته/ انجام مقدمات اجرای دوربین‌های امنیتی در 10 خروجی روستای آیینه ورزان دماوند

دهیار روستای آیینه ورزان با اشاره به اینکه بودجه سال گذشته روستای آیینه ورزان دو میلیارد و 800 میلیون تومان بود، گفت: طرح جامعی برای نصب دوربین‌های پایش تصویری سطح روستا تهیه‌شده است تا 10 خروجی تحت پوشش قرار گیرد.

علی سلطانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند با بیان اینکه در هر فصل و هر ماه مراسم‌ها با مناسبات مختلف ملی، مذهبی و فرهنگی در این روستا انجام می‌شود، اظهار کرد: مراسم سال نو در امامزاده عبدالله برگزار شد، در طول ایام عید و تعطیلات میزبان مسافران و گردشگران زیادی در آیینه ورزان هستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی انجام‌شده در سطح روستا، افزود: به مناسبت هفته دولت پروژه‌هایی افتتاح شد؛ اما پروژه‌های بزرگ از سال گذشته که سال بسیار پربارش و سرد بود شروع شد و مجبور شدیم آنها را بسیار زود تعطیل کنیم.

دهیار روستای آیینه ورزان ادامه داد: اصلی‌ترین پروژه بلوار امام خمینی (ره) بود که شامل احداث میدان، بلوار، تعریض خیابان، زیرسازی و جدول‌کشی بود؛ همچنین پروژه آسفالت اطراف امامزاده عبدالله در خردادماه امسال به اتمام رسید و روکش آن باقی‌مانده است.

سلطانی در خصوص اعتبارات گفت: بودجه سال گذشته روستای آیینه ورزان دو میلیارد و 800 میلیون تومان بود که افزایش این رقم برای سال جاری و ماه‌های آتی بستگی به رویکردهای سطح روستا و وضعیت اعتبارات دولت دارد.

وی تصریح کرد: ساخت‌وسازهای مجوزدار داخل بافت روستا اجرا می‌شوند، بخشی از درآمدها از محل صدور مجوزهاست و بخش دیگر از محل کمیسیون‌هاست و هنوز آمار تعداد مجوزهای صادرشده آماده نشده است.

دهیار روستای آیینه ورزان با اشاره به اینکه بیشتر درآمدها از صدور مجوزها حاصل می‌شود، بیان کرد: آیینه ورزان تفاوت اساسی با سایر روستاها دارد، این روستا تنها روستایی است که در استان دارای حریم است و آن را از بقیه روستاها متمایز می‌کند و در سطح کشور هفت روستا حریم دارند.

وی در رابطه با سه ویلای ساخته‌شده در انتهای خیابان و خارج از بافت توضیح داد: هر روستایی قبل از ابلاغ طرح هادی دارای یک بافت سه‌نفره بوده است که این بافت به تأیید اداره جهاد کشاورزی، بخشداری و احتمالاً استانداری رسیده است و این ویلاها با اخذ مجوز ساخته‌شده‌اند.

سلطانی ادامه داد: طرح هادی بر اساس نیازهای یک منطقه، سرانه جمعیت و مساحت آن منطقه تهیه می‌شود و طرح هادی روستای آیینه ورزان در سال 92 ابلاغ‌شده است و در بعضی بخش‌ها طرح هادی با بافت سه نفره متفاوت بوده است.

دهیار روستای آیینه ورزان ادامه داد: بعد از تهیه طرح هادی، ضابطه‌ها به دهیاری‌ها ابلاغ شد، اینکه برخی از ساختمان‌ها جواز قبل از سال 92 را دارند دلیل نیست که یک ساختمان نیمه‌کاره باشد و بعد از طرح هادی متوقف شود و بر اساس قانون وقتی برای مکانی مجوز صادر شد، آن جواز ملاک است و در آینده نمی‌توان آن را باطل کرد، بر این اساس ویلاهای مذکور دارای مجوز هستند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب ویلاهای ساخته‌شده یا پایان کار دارند یا کمیسیون ماده 100 شهرداری آبسرد آن را تعیین تکلیف کرده است؛ یعنی زمانی که آیینه ورزان طرح هادی نداشته و جزو حریم شهر آبسرد بوده است، برای ویلاها تشکیل پرونده شد و یا برای آنها مجوز صادر شد.

سلطانی با اشاره به استقرار یک ویلا در حریم جاده با بیان اینکه برای پایان کار از بنیاد مسکن استعلام گرفته می‌شود، توضیح داد: جوازی که به شخص داده‌شده است قدیمی و در سال 90 صورت گرفته است که در آن حد جنوب کوچه هشت متری عنوان‌شده و فرد بر این اساس ساختمان را تکمیل کرده و درخواست پایان کار داده است.

دهیار روستای آیینه ورزان ادامه داد: اما بنیاد مسکن بر اساس طرح هادی جدید حد جنوبی را خیابان 10 متری اعلام کرده است که تا زمانی که شخص مذکور اقدام به تخریب و ساخت مجدد ساختمان نکند نمی‌توان هیچ اقدامی انجام داد؛ زیرا مجوز برای حد هشت متری قبل از ابلاغ طرح هادی صادر شده و ساختمان بنا شده بود.

وی در ادامه در رابطه با آب‌فروشی تانکرها در امامزاده تصریح کرد: تانکرها و کامیونت‌های آب‌فروشی در امامزاده عبدالله هیچ مجوزی از سوی دهیار ندارند و چشمه آب امامزاده، شخصی است که حدود 100 سهامدار دارد و خودشان این موضوع را تعیین تکلیف می‌کنند.

دهیار روستای آیینه ورزان بیان کرد: اخیرا یک تریلی به صورت غیرمجاز شب‌ها و بدون اطلاع از منبع پمپاژ اداره آب، آب برداشت می‌نمود که طی هماهنگی‌های صورت گرفته دو شب گذشته دستگیر شد.

سلطانی در خصوص تعطیلی و بسته بودن درب بوم‌گردی خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه همچون نصب تابلو، ثبت در سامانه‌های رزرواسیون در حال انجام است؛ اما تنها رستوران کافی نیست و نیاز به فضا برای اسکان وجود دارد.

وی ادامه داد: محیط باید آمادگی پذیرا بودن گردشگران را داشته باشد، بومگردی شخصی است و بسته بودن درب آن را باید همان شخص توضیح دهد و رویکرد ما در شهرستان دماوند رونق صنعت گردشگری است.

دهیار روستای آیینه ورزان با اشاره به اینکه با اصل بوم‌گردی موافق هستیم، گفت: آینه ورزان پیشینه‌ای طولانی در صنایع‌دستی و گردشگری دارد و بزرگ‌ترین منطقه منبت‌کاری در شرق استان تهران است و ازاین‌رو با تأسیس بوم‌گردی موافق هستیم؛ اما بایستی زیرساخت‌ها فراهم شود که این مهم در دست فراهم شدن است.

سلطانی در خصوص طرح پایش تصویری و ارتقای امنیت روستا توضیح داد: هنوز دوربین امنیتی نصب نشده است؛ اما مقدمات کار انجام‌شده و دوربین‌ها خریداری‌شده‌اند و با توجه بالا بودن تعداد خروجی‌ها و هزینه نسبتاً بالای انجام طرح پایش تصویری، طرح جامعی برای آن تهیه‌شده است تا هر 10 خروجی تحت پوشش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آمار سرقت در این روستا به واسطه دوربین داشتن اکثر ویلاها پایین است، ادامه داد: در آینده با رویکرد ساماندهی کوچه‌های فرعی نیز این اقدام صورت می‌گیرد و سیستمی که برای دوربین‌های این 10 خروجی در حال نصب است، ظرفیت دریافت 500 دوربین دو مگا پیکسلی را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا