بقعه امامزاده هاشم متعلق به دماوند است/ عواقب اقدامات غیرقانونی، تحریک آمیز و زیاده خواهانه مسئولان آمل بر عهده خودشان است

در 60 کیلومتری شمال غرب تهران و در بالاترین ارتفاعات مشرف به دماوند و دشت مشاء، بقعه‌ امامزاده هاشم (ع) در گردنه‌ای به همین نام قرار گرفته است. امامزاده هاشم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) به همراه دو برادرشان در شهرستان دماوند در دو مقبره امامزاده دوبرار(برادران حارث و هادی) در پایین دست مشاء و امامزاده هاشم در گردنه بژم مشاء آرامیده اند و این مکان های مقدس یازده قرن میعادگاه معنوی مردم منطقه دماوند و از مهمترین اماکن زیارتی شهرستان دماوند بوده و هست.

در طول این یازده قرن، مردم مشاء دماوند به عنوان خادم امامزاده هاشم (ع) خدمت می کردند و در سرمای شدید زمستان خودشان را برای خدمت به امامزاده می رساندند. کربلای رستم عربی، کربلائی احمد ذاکری، مشهدی اصغر صبحی، کربلائی غلامحسین خادمیان و اجدادشان از خادمان این بقعه مقدس در طول این قرن ها بوده اند.

امامزاده هاشم دماوند, تاریخچه پیوستن امامزاده هاشم به آمل, امامزاده هاشم در شهرستان دماوند, عکس های قدیمی امامزاده هاشم دماوند, امامزاده هاشم عکس قدیمی, عکس قدیمی امامزاده هاشم, تصاویر قدیمی از دماوند, تصاویر قدیمی ماامزاده هاشم دماوند

اخیرا برخی مسئولان شهرستان آمل با تحریک مردم و تجمع هموطنان آملی در این مکان تاریخی اقدام به جمع‌آوری تابلوی شهرداری و شورای اسلامی شهر دماوند در محل آستان امامزاده هاشم (ع) کرده‌اند که این موضوع با پیگیری و عکس‌العمل به‌موقع مسئولان شهرستان دماوند خاتمه پیدا کرد.

در این بین، متأسفانه گویا مسئولان مازندرانی راه‌هایی را برای اقناع اذهان عمومی بر اساس نظر خود در پیش گرفته‌اند و حتی در برخی رسانه‌های خود از تصرف آستان امامزاده هاشم (ع) توسط دماوندی‌ها سخن گفته‌اند و قطعاً این موضوع نتیجه‌ای جز تبعات اجتماعی و امنیتی به همراه نخواهد داشت.

*بقعه امامزاده هاشم (ع) متعلق به آمل نیست

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس اظهار داشت: هیئت‌ وزیران مصوبه‌ای در سال 66 مبنی بر تشکیل دهستان لاریجان تصویب و روستاهای رینه، لاسم، آبگرم و کتل امامزاده هاشم (ع) را از شهرستان دماوند جدا کرد.

emamzade hashem

حمیدرضا مشهدی‌عباسی با بیان اینکه خود بقعه امامزاده هاشم (ع) جزو این مصوبه نبوده است، افزود: در رابطه با کج‌سلیقگی‌های هیئت‌ وزیران وقت در خصوص جداسازی این مناطق گله‌مند هستیم و این موضوع باعث شد تا قله دماوند در حوزه استحفاظی شهرستان آمل قرار گیرد و از شهرستان دماوند جدا شود.

وی با اشاره به اینکه مردم دماوند در  زمان جداسازی درگیر جنگ تحمیلی بودند، تصریح کرد: اعمال نفوذ در وزارت کشور دلیل دیگری بوده تا آن مناطق از دماوند جدا شود و این موضوع با کج‌سلیقگی مسئولان وزارت کشور وقت اتفاق افتاده است.

 *امامزاده هاشم (ع) در محدوده قانونی دماوند قرار دارد

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس با تأکید بر اینکه گله‌مند هستیم که چرا باید لاریجانی که جزو شهرستان دماوند بوده و هنوز مسئولیت حوزه امتحانات مدارس آن نیز بر عهده اداره آموزش و پرورش دماوند است، از این شهرستان جدا شود، ادامه داد: در مصوبه هیئت‌ وزیران در سال 66 تا قبل از امامزاده هاشم (ع) جزو حوزه لاریجان شده و بقعه خود امامزاده هاشم (ع) در محدوده دماوند قرار گرفته و ضروری است که موضوع به درستی تعریف شود.

امامزاده هاشم دماوند

مشهدی‌عباسی اضافه کرد: متأسفانه مسئولان مازندران طی 1.5 سالی که دماوند نماینده مجلس نداشت، به وزیر ارشاد وقت و سازمان اوقاف و امور خیریه فشار آوردند تا مالکیت امامزاده هاشم (ع) توسط مازندرانی‌ها را قبول کنند.

وی با بیان اینکه فرماندار و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند باید مصوبه هیئت‌ وزیران را پیگیری کنند، افزود: قطعاً باید از اقداماتی که در این زمینه توسط مسئولان مازندران انجام شده و به محدوده دماوند ورود پیدا کردند، شکایت شود و اصلاً دلیلی وجود ندارد که بازرس بهداشت آمل برای بازرسی به آستان امامزاده هاشم (ع) مراجعه کند.

*برخی اقدامات مازندرانی‌ها تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد/ لزوم اقدام به‌موقع وزارت کشور

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه  در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت کشور باید هر چه زودتر این مشکل را رفع کند تا تنش‌های اجتماعی به وجود نیاید، گفت: تعجب می‌کنم که چرا وزارت کشور این موضوع را مدیریت نمی‌کند و نامه‌ای به استانداری مازندران ارسال نمی‌کند تا بگوید که از آن 40 پارچه آبادی که دهستان لاریجان را تشکیل داده، نامی به عنوان «بقعه امامزاده هاشم (ع)» وجود ندارد و تنها تا قبل از گردنه امامزاده هاشم (ع) در مصوبه سال 66 هیئت‌ وزیران قید شده است.

مشهدی‌‌‌عباسی با بیان اینکه کتل امامزاده هاشم (ع) دره‌ای قبل از بقعه خود امامزاده (ع) است، خاطرنشان کرد: مسئولان مازنی با رایزنی می‌خواهند آستان مبارکه امامزاده هاشم (ع) را با زیاده‌خواهی تصرف کنند و وزارت کشور باید هر چه زودتر این موضوع را مدیریت کند تا اتفاقی ناگواری نیفتد.

نقشه قدیمی تهران

وی خاطرنشان کرد: موضوع مالکیت امامزاده هاشم (ع) 25 سال است که مورد مناقشه ما و آملی‌ها قرار دارد و آن هم به خاطر تحریف اشتباهی است که از کتل امامزاده هاشم (ع) صورت گرفته و این نام و منطقه تنها برای تعیین مرز‌ بین دو استان تهران و مازندران بوده است.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه با اشاره به اینکه سند امامزاده هاشم (ع) جزو اسناد منطقه مشاء است، گفت: همچنین این امامزاده (ع) از نظر ثبتی جزو شهرستان دماوند بوده و طبق نظر هیئت‌ وزیران در سال 66 تنها تا قبل از امامزاده هاشم (ع) متعلق به استان مازندران است.

مشهدی‌عباسی ضمن نگرانی از اقدامات غیرقانونی برخی مسئولان مازندران در این زمینه اظهار کرد: این اقدامات و دخالت‌هایی که بعضی از مسئولان مازندران نسبت به منطقه شمال دماوند دارند، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

*ارسال نامه استاندار تهران به وزیر کشور 

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه استاندار تهران نامه‌ای‌ مبنی بر وجود امامزاده هاشم (ع) در حوزه استحفاظی شهرستان دماوند با ارائه مستنداتی بر اساس تقسیمات جغرافیایی به وزیر کشور ارسال کرده است، اظهار داشت: در این نامه توضیحات کاملی در این زمینه ارائه شده و اگر قرار است که امامزاده هاشم (ع) از استان تهران به استان مازندران انتقال پیدا کند، این موضوع باید فقط از طریق مراجع قانونی صورت گیرد.

ناصر محمودی‌فرد افزود: اگر قرار باشد که مسئولان مازندران در این زمینه بر خلاف قانون عمل کنند و از سوی مردم نسبت به این مسائل موجب تحریک‌های اجتماعی و بروز آسیب‌هایی به وضعیت فعلی دو شهرستان دماوند و آمل شوند، قطعاً تبعات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه مسائل باید بر اساس مراحل و مراجع قانونی بررسی و انجام شود، تصریح کرد: اگر فرمانداری شهرستان آمل کشف جدیدی در رابطه با مالکیت امامزاده هاشم (ع) کرده است، مستندات خود را از طریق استانداری مازندران به وزارت کشور ارائه کند و در صورتی که این کشف آنها مبتنی بر مستندات قانونی باشد، ما نیز آن را قبول می‌کنیم.

*مسئولان آملی از اقدامات غیرقانونی خودداری کنند

فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: انتظاری که به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در شهرستان دماوند از مسئولان شهرستان آمل دارم و هر چند طی روزهای اخیر اقدامات تحریک‌آمیزی بر خلاف قانون انجام دادند، این است که از اقدامات نابه‌جا خودداری کنند؛ چرا که این موضوع بسیار ضروری و حایز است.

محمودی‌فرد با بیان اینکه هر موضوعی در این زمینه باید به وزارت کشور اعلام شود، گفت: قطعاً اگر مسئولان مازندرانی ادعایی مبنی بر مالکیت بقعه امامزاده هاشم (ع) دارند، این موضوع باید در حوزه کارشناسی وزارت کشور بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تحریکات آنها موجب اقداماتی از سوی مردم در این زمینه شود، تمام مسئولیت‌ها بر عهده مازندرانی‌ها خواهد بود و آنها باید پاسخ‌گو باشند.

به هر تقدیر، امیدواریم  مسئولان وزارت کشور هر چه سریع‌تر در این خصوص اقدام کنند تا مشکلات امنیتی در منطقه امامزاده هاشم (ع) رخ ندهد؛ چرا که بی‌توجهی به این موضوع باعث می‌شود تا اتحاد و هم‌دلی مردم دماوند و آمل کمرنگ شود.

امامزاده هاشم

به گزارش تارود در 60 کیلومتری شمال غرب تهران و در بالاترین ارتفاعات مشرف به دماوند و دشت مشاء، بقعه‌ امامزاده هاشم (ع) در گردنه‌ای به همین نام قرار گرفته؛ بنای کنونی این بقعه نوساز و پیوسته در حال گسترش و توسعه بوده و قدمت بنای اصلی آن به دوره صفویه باز می‌گردد که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است.

این منطقه موقعیت مکانی و جغرافیایی بسیار مساعدی دارد و وجود کاروان‌سراها در کنار آن که در گذشته پناهگاهی برای کاروان‌ها مقابل سرما و بوران منطقه بوده، دلیلی بر این ادعاست.

همچنین کوهستانی بودن منطقه و قرارگیری بنای امامزاده هاشم (ع) در مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور یعنی هراز، علاوه بر کارکرد اصلی مذهبی و زیارتی آن، زمینه‌ساز پیدایش کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده و توقفگاه مناسبی را برای زائران و مسافران خسته از راه فراهم آورده است.

اکنون موقعیت مکانی امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند در شمال شرقی استان تهران قرار دارد و جزو مناطق سردسیر کشور به حساب می‌آید و تقریباً تمام روستاهای آن در ارتفاعی بالاتر از هزار و 500 متر قرار دارند.

این منطقه توسط دو رودخانه مشروب می‌شود که یکی از مشرق و از دریاچه‌های تار و مومج سرچشمه می‌گیرد و دیگری از شمال‌غربی جاری می‌شود که از روستای مشاء در پای گردنه امامزاده هاشم (ع) عبور می‌کند و اتصال این دو رود، رود دماوند را تشکیل می‌دهد.

از چشمه‌های معدنی معروف این منطقه، چشمه‌ اعلاء است که آب گوارایی داشته و دارای فواید درمانی و بهداشتی بسیاری بوده؛ هوای مطبوع و ییلاقی منطقه، از قدیم موجب جذب مردم تهران به این منطقه برای استراحت شده و این امر، آمار زائران امامزادگان این منطقه را افزایش داده است.

رونق بسیار چشم‌گیر این منطقه در مساعدترین نقطه آب و هوایی استان تهران و شهرستان دماوند موجب شده است تا مسئولان استان مازندران و شهرستان آمل نسبت به آستانه مقدس امامزاده هاشم (ع) ادعای مالکیت داشته باشند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا