18 مکان در شمال شرق استان تهران به عنوان یادمان شهدای گمنام وجود دارد/ امسال المان یادمان شهدای مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک فرهنگیان گیلاوند ساخته می‌شود/ باید اقدامی جدی در تکمیل المان شهدای گمنام مسجد جامع دماوند صورت گیرد

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران با بیان اینکه 18 مکان در شمال شرق استان تهران به عنوان یادمان شهدای گمنام وجود دارد، گفت: امسال المان یادمان شهدای مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک فرهنگیان منطقه گیلاوند ساخته می‌شود و باید اقدامی جدی در تکمیل المان شهدای گمنام مسجد جامع دماوند صورت گیرد.

عزت الله خانجانی در گفت‌وگو پایگاه خبری تارود اظهار داشت: یکی از ماموریت‌های کاری این اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است یعنی آثار دفاع مقدس باید حفظ و از سوی دیگر نشر داده شوند.

وی افزود: اداره حفظ آثار شرق استان تهران شامل پردیس، دماوند و فیروزکوه است و مجموعه نیروهای مسلح اعم از سپاه، جهاد، ارتش و بسیج که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران افزود: جمع‌آوری خاطرات افرادی که در جبهه حضور داشتند تحت عنوان تاریخ شفاهی در قالب مصاحبه از دیگر ماموریت‌های اداره است، برخی از خاطرات قابلیت چاپ به شکل کتاب را دارند، ماهیت ماموریت ما در حوزه رزمنده‌ها است نه شهدا لذا رزمندگان دوران دفاع مقدس اعم از آزاده یا جانباز و دیگر رزمنده‌های زنده را شامل می‌شود.

خانجانی ادامه داد: تجلیل از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس شامل همه نیروهای مذکور از دیگر برنامه‌های کاری است، طبق آمار در شهرستان دماوند بیش از 2000 نفر رزمنده در دوران دفاع مقدس داشته‌ایم. از این پیشکسوتان هم سرکشی می‌کنیم و هم مراسم‌هایی برای تجلیل از آنها برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و هنری تصریح کرد: حفظ آثار در بخش هنری در قالب‌های  طراحی و نقاشی و پوستر و عکس و… جشنواره‌های متمرکز برگزار می‌کند که سال گذشته در جشنواره فانوس بیش از 36 گروه هنری شرکت کردند که اغلب از هنرمندان شهرستان دماوند بودند.

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران عنوان کرد: بخشی از اقدامات به صورت ویژه توسط اداره حفظ آثار انجام می‌شوند و بخشی دیگر مشارکتی هستند که با مشارکت سپاه و بنیاد شهید صورت می‌گیرند.

خانجانی گفت: یکی از ماموریت‌های ویژه ما اجرایی کردن دو واحد درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها است که تقریبا الزامی شده و باید تدریس شود، متولی این امر ما هستیم و تامین استاد، متون درسی و نظارت بر کیفیت کار بر عهده اداره حفظ و نشر آثار است.

وی بیان داشت: در دانشگاه‌های 3 شهرستان پردیس، رودهن و دماوند و فیروزکوه این درس تدریس می‌شود و در ترم گذشته حدود 15 استاد در این دانشگاه‌ها درس دفاع مقدس را تدریس کردند همچنین حدود 1600 دانشجو این درس را در طول ترم گذراندند.

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران با بیان اینکه مسئولیت یادمان و تدفین و تولیت شهدای گمنام نیز از دیگر وظایف این اداره است، افزود: در شمال شرق استان تهران 18 مکان به عنوان یادمان شهدای گمنام وجود دارد به طور مثال در مسجد جامع سربندان 5 شهید گمنام و در مسجد امام علی پردیس نیز 5 شهید در خاک آرمیده‌اند و حدودا 38 شهید گمنام در این 18 مکان به خاک سپرده شده‌اند.

خانجانی ادامه داد: یادمان‌های شهدای گمنام در سطح کشور معمولا مراکز فرهنگی شده‌اند اما هنوز المان چند نقطه ساخته نشده است مانند مسجد صاحب‌الزمان که چند سال بودجه تصویب می‌کنند اما به نتیجه نمی‌رسد؛ امید است با حضور مسئول جدید در آینده‌ای نزدیک به صورت قطعی عملیات اجرایی این المان‌ آغاز شود، طرح و نقشه آماده است و امسال المان مسجد صاحب الزمان ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت مسجد جامع در شان شهدا نیست، مشکل این است که این موضوع با توسعه مساجد گره خورده است و باعث شده که کار عقب بیوفتد و باید اقدامی جدی در تکمیل المان صورت گیرد.

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران عنوان کرد: هیات امنای شهرستانی با ریاست امام جمعه و فرماندار و نیز هیات امنا به صورت جدا در هر مکانی مسئولیت‌ها را بر عهده دارند، در پردیس هیات امنا بسیار فعال است و در رودهن نیز شهردار اقدامات جدیدتری را جهت دسترسی بهتر در دستور کار قرار داده است.

خانجانی گفت: در بخش هنری مقرر است در ایام سوم خرداد یک فراخوان اعلام کرده و از هنرمندان سطح منطقه دعوت کنیم تا تبادل نظر شده و برای دهه فجر جشنواره پایانی را برگزار کنیم، شب شعر و خاطره‌گویی نیز از دیگر برنامه‌هاست.

وی بیان داشت: مقرر است در تعدادی از عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس در طی سال و در آن ایام برنامه داشته باشیم که خاص این عملیات هستند.

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران افزود: موضوع راویان و روایتگری دوران دفاع مقدس از دیگر ماموریت‌های این اداره است اما در شهرستان این اتفاق نیافتاده است که باید در مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات این مهم اجرایی شود.

*تهیه دانشنامه شهرستان دماوند در دوران دفاع مقدس انجام نشده است

وی ادامه داد: تهیه دانشنامه شهرستان در دوران دفاع مقدس انجام نشده اما این موضوع بسیار مهم است چراکه عملکرد شهرستان در بخش‌های مختلف مانند بانوان در این دوران را نشان می‌دهد.

رئیس اداره حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران تصریح کرد: در بخش بانوان نیز ماموریت‌هایی داریم که اجرایی خواهند شد، نقش زنان مبارز در دوران دفاع مقدس یا همسران رزمندگان و ستاره‌های پشتیبانی که در پشت جبهه تلاش کرده‌اند را به نمایش در می‌آوریم. در حوزه روحانیت و دیگر اقشار مختلف موثر در دوران دفاع مقدس نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت.

خانجانی عنوان داشت: سال گذشته در زمینه طراحی و نقاشی و پوستر با همکاری اداره ارشاد یک نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس دایر کردیم که امسال نیز قصد داریم این برنامه را اجرا کنیم.

وی گفت: در ستادهای شهرستانی مرتبط با دفاع مقدس حضور داریم و در حوزه‌های فرهنگی و دیگر جلسات مرتبط با دفاع مقدس حضور و نقش داریم که برخی از اقدامات با مشارکت ادارت اجرا یا پشتیبانی می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا