فرماندار شهرستان دماوند:

۴ پیمانكار برای ساخت كمربندی گیلاوند به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده‌اند/ فرمانداری شهرستان دماوند پیگیر دریافت حقابه از سدهای لتیان و نمرود است/ ۳۰ درصد جمعیت برخی روستاها و شهرهای دماوند را اتباع افغانستانی تشكیل می‌دهند

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه چهار پیمانكار برای ساخت كمربندی گیلاوند به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده‌اند، گفت فرمانداری شهرستان دماوند پیگیر دریافت حقابه از سدهای لتیان و نمرود است و ۳۰ درصد جمعیت برخی روستاها و شهرهای دماوند را اتباع افغانستانی تشكیل می‌دهند.

رضا طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند با اشاره به گزارش عملکرد ۶ ماهه فرمانداری شهرستان دماوند اظهار داشت: شهرستان دماوند از شهرستان‌های استان تهران با حدود ۲ هزار كیلومتر وسعت و یكی از مكان‌های خوش آب و هوا و گردش‌پذیر است.

وی افزود: شهرستان دماوند از شمال به استان مازندران از جنوب به استان سمنان از شرق و شمال شرقی به شهرستان فیروزكوه، از غرب به تهران، از شمال غربی به شمیرانات و از جنوب به شهرستان پاكدشت متصل است که دماوند، رودهن، آبسرد، آبعلی و كیلان، ۵ شهر شهرستان دماوند هستند.

*بر اساس آمار رسمی شهرستان دماوند حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد/ شهرستان دماوند ۰.۹ درصد جمعیت استان تهران را به خود اختصاص داده است 

فرماندار شهرستان دماوند گفت: بخش مركزی شهرستان دماوند ۴۵ روستا و دو دهستان و بخش رودهن هم ۱۱ روستا و دو دهستان دارد.

طاهرخانی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی نفوس و مسكن، شهرستان دماوند حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد كه ۲۵,۷ درصد روستایی و ۷۴.۳ درصد شهری هستند و از این بین ۵۲ درصد جمعیت دماوند را مردان و ۴۸ درصد را بانوان تشكیل داده اند و هر ۶۶ نفر در هر كیلومتر مربع شهرستان دماوند زندگی می‌كنند.

وی گفت: شهرستان دماوند ۰.۹ درصد جمعیت استان تهران را به خود اختصاص داده و از نظر تراكم جمعیتی در رتبه ششم یا هفتم ایستاده است

*۴ پیمانكار برای ساخت كمربندی گیلاوند به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده‌اند

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینكه كمربندی گیلاوند یكی از گره‌های خاص راه های مواصلاتی شهرستان دماوند به شهرها و استان‌های همجوار است، اظهار کرد: چند سالی است كه احداث كمربندی گیلاوند یكی از مطالبات به حق مردم است.

طاهرخانی با بیان اینکه روزهای آخر هفته حجم ترافیك در گیلاوند بسیار سنگین است، گفت: برای رفع معضل احداث كمربندی گیلاوند با استقرار دولت سیزدهم، پیگیری های لازم توسط نماینده دماوند و استاندار تهران انجام شده و بودجه آن در ردیف پروژه‌های ملی شهرستان دماوند قرار گرفته است.

وی  با بیان اینکه این پروژه از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است، بیان کرد: چهار پیمانكار انتخاب و به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده اند تا با انتخاب یكی از این پیمانكاران پروژه آغاز شود.

*۲۷ كیلومتر از شبكه آبرسانی آب شرب شهر دماوند در حال اصلاح است

فرماندار شهرستان دماوند درباره قطع آب شرب گفت: در مقطعی كه گل و لای حاصل از سیل دماوند وارد مخازن شد تا چند روز مشكل تامین آب شرب داشتیم ولی با ایجاد منابع جدید در سطح شهر به مخازن اصلی، قطعی های اصلی دماوند قطع شده است.

طاهرخانی ادامه داد: براساس گزارش‌های سازمان آبفا قطع آب شرب در دماوند به حداقل خود رسیده است که با پیگیری‌های انجام شده ۲۷ كیلومتر از شبكه آبرسانی آب شرب شهر دماوند در حال اصلاح است.

*هدر رفت ۲۰ تا ۲۵ درصد آب شرب دماوند به دلیل قدیمی بودن شبكه‌های آبرسانی

وی گفت: پیش از این ۲۰ تا ۲۵ درصد آب شرب دماوند به دلیل قدیمی بودن شبكه‌های آبرسانی هدر می‌رفت طبیعی است كه برای اصلاح شبكه آب شرب برخی محلات قطع شود، اما به هیچ عنوان قطعی آب عمومی در شهر دماوند نداریم مگر در محلاتی كه در ارتفاع قرار گرفته و فشار آب كم است.

*فرمانداری شهرستان دماوند پیگیر دریافت حقابه از سدهای لتیان و نمرود است

وی از پیگیری حقابه آب شرب دماوند از سدهای لتیان و نمرود خبر داد و گفت: در حال حاضر مشكل آب شرب نداریم این دریافت حقابه برای سال‌های آینده است تا شهروندان دماوند به مشكل برنخورند.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص تمهیدات پیش‌بینی شده جهت جلوگیریاز قطعی مکرر آب گفت: مخازنی استاندارد در سال‌های گذشته در ارتفاعات شهرستان دماوند احداث شد و مشكلی برای مخازن نداریم.

طاهرخانی تصریح کرد: چاه‌های آب شرب به مشكل برخورد كه در حال حاضر این مشكل مرتفع شده است.

*ساخت تصفیه خانه فاضلاب مسكن مهر مهرآباد تا پایان سال به اتمام می‌رسد

وی در خصوص نبود تصفیه خانه شهری در شهرستان دماوند، گفت: در مسكن مهر مهرآباد و شهر دماوند تصفیه خانه فاضلاب شهری نداشتیم.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: در دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام شده، كلنگ‌زنی تصفیه خانه فاضلاب دماوند در هفته دولت با حضور وزیر نیرو انجام شد و تصفیه خانه فاضلاب مسكن مهر مهرآباد هم ۴ ماه پیش كلنگ‌زنی و ساخت آن آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم این تصفیه خانه را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

طاهرخانی ادامه داد: پیگیری‌های لازم برای احداث تصفیه خانه دماوند هم انجام شده و زمین جانمایی شده و اعتبارات در حال دریافت است تا ساخت این پروژه هم آغاز شود.

*بهسازی مسیر مواصلاتی دشت لار و روستاهای شهرستان‌ شمیرانات در حال انجام است

وی درباره سروسامان مسیرهای صعب العبور روستاهای شهرستان دماوند گفت: اقدامات خوبی در بهسازی و آسفالت راه های روستایی دماوند انجام شده است.

فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: بهسازی یكی از مسیرهای مواصلاتی دشت لار و روستاهای شهرستان‌ شمیرانات كه در سیل اخیر دچار مشكل شده بود در حال انجام است که این جاده روستایی كه مسیر روستاهای آردینه، وسپره و جَورد در شمال رودهن به روستاهای لواسان بزرگ را در بر می‌گیرد.

طاهرخانی گفت: ۱۴ كیلومتر طول دارد كه تاكنون ۶ كیلومتر آن بهسازی شده و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

*بهسازی راه روستاهای گرمابسرد، مغانك و سرخده در دستور كار است

طاهرخانی در ادامه توضیح داد: ساخت پروژه راه روستایی فیروزان به سید آباد آغاز شده و ساخت راه روستایی زیارت به اتمام رسیده است.

وی گفت: آسفالت و زیرسازی مسیر مواصلاتی روستای زان انجام شد و راه روستاهای گرمابسرد،مغانك و سرخهده در دستور كار است تا پیمانكار كار خود را آغاز كند.

*پروژه گازرسانی به ۱۰ روستای فاقد گاز شهرستان دماوند در حال انجام است

فرماندار شهرستان دماوند عنوان کرد: ۱۰ روستا در شهرستان دماوند فاقد گاز بودند.

طاهرخانی ادامه داد: انتقال گاز به این روستاها چندماهی است كه آغاز شده و پیمانكار متعهد شده تا پایان سال این پروژه را به اتمام برساند که با اتمام این پروژه گازرسانی تمامی روستاهای دماوند از نعمت گاز بهره مند خواهند بود و هیچ روستایی بدون گاز شهری نخواهد بود.

*پیگیری انتقال و امتداد متروی شرق استان تهران به شهرستان دماوند 

وی در پاسخ به اینكه متروی شرق استان تهران و به ویژه شهرستان دماوند در چه مرحله‌ای است، عنوان کرد: بر اساس برنامه مترو تا پردیس كشیده خواهد شد اما ما پیگیر هستیم، فاز بعدی ساخت مترو با حمایت استاندار تهران از پردیس تا دماوند امتداد پیدا كند.

*۳۰ درصد جمعیت برخی روستاها و شهرهای دماوند را اتباع افغانستانی تشكیل می‌دهند

وی درباره آمار مهاجران افغانستانی به شهرستان گفت: با توجه به اینكه شهرستان دماوند زمین‌های كشاورزی و باغ های زیادی دارد؛ برای اشتغال مهاجران افغانستانی در این شهرستان مشكلی نداریم.

فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: تعداد مهاجران در برخی نقاط شهرستان دماوند كه وسعت زمین های كشاورزی بیشتر است هم بیشتر است که آمار دقیقی در دست نداریم.

طاهرخانی گفت: اما جمعیت این مهاجران در برخی نقاط روستایی و شهری به ۳۰ درصد كل جمعیت می‌رسد.

وی عنوان کرد: شهرستان دماوند ۱۹۳ هزار هكتار زمین زراعی و باغی دارد كه كارگران افغانستانی در این محل ها كار می‌كنند. بیشتر این كارگران، مجوز دارند.

*مجموعه فرهنگی شهر كیلان با كمك دولت و خیرین بازسازی شد

فرماندار شهرستان دماوند درباره اقدامات فرمانداری برای ساخت زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی و پارك ها گفت: دماوند در نقاط مختلف شهری پارك دارد و در مسیر مسافران هم پارك هایی به عنوان استراحتگاه ای موقت ایجاد شده است.

طاهرخانی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در ساخت بوستان‌های روستایی هم اقداماتی در دست است.

وی گفت: زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی دماوند هم نسبت به جمعیت وجود دارد.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: فقط مجموعه فرهنگی شهر كیلان سال‌ها بود كه تعطیل شده بود اما با كمك دولت و خیرین این مجموعه بازسازی و در هفته دولت افتتاح شد.

*با تایید رئیس جمهور شهرستان دماوند به عنوان شهرستان ویژه گردشگری استان تهران انتخاب می‌شود/ ۱۸ نقطه رسمی بومگردی در شهرستان دماوند وجود دارد

طاهرخانی درباره احداث زیرساخت‌های جاذبه های گردشگری دماوند گفت: تا كنون اقدام مناسبی برای تامین زیرساخت های گردشگری دماوند انجام نشده است.

وی گفت: یكی از بحث‌هایی كه ما پیگیر آن هستیم، منطقه ویژه گردشگری شهرستان دماوند در استان تهران است.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: در جلسه ای كه با نماینده رئیس جمهور داشتیم این طرح پذیرفته شد ان شاء الله با سفر رئیس جمهور به دماوند، این مصوبه قطعی شده و شهرستان دماوند به عنوان شهرستان ویژه گردشگری استان تهران انتخاب و شناخته شود.

طاهرخانی گفت: در حال حاضر ۱۸ نقطه رسمی بومگردی در شهرستان دماوند وجود دارد كه به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

*ساخت مسكن ملی در دماوند آغاز شده است

وی درباره طرح نهضت ملی مسكن گفت: زمین های مورد نیاز در دماوند شناسایی شده است.

فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: تجربه‌ای كه از مسكن مهر به دست آوردیم این بود كه پروژه های مسكن مهر در زمین‌های نامرغوب ساخته می‌شد كه برای تامین زیرساخت های آن با مشكل مواجه بودیم.

طاهرخانی گفت: حال حاضر اولویت ساخت مسكن در زمین‌هایی است كه مشكل نداشته باشند.

وی بیان کرد: ساخت مسكن در شهرستان دماوند توسط وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسكن و تعدادی تعاونی در شهرستان دماوند آغاز شده است.

انتهاي پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا