بخشدار مرکزی دماوند خبر داد؛

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای درياچه هوير دماوند تا خردادماه ۹۸/ سرمایه‌گذاری ٧٠٠ میلیون تومانی توسط بخشداری دماوند

بخشدار مرکزی دماوند از ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای درياچه هوير تا خردادماه ۹۸ و سرمایه‌گذاری ٧٠٠ میلیون تومانی با حمایت بخشداری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مهدی حیدری در گفتگویی اظهار کرد: منطقه گردشگری دریاچه «هویر» با هدف سرمایه‌گذاری توسط دهیاری برای اسکان و امکانات تفریحی و گردشگری در  این دریاچه ایجاد خواهد شد.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری به مبلغ ٧٠٠ میلیون و با حمایت بخشداری مرکزی تا خردادماه ٩٨ به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

بخشدار مرکزی دماوند گفت: این امکانات شامل پارکینگ، اسکان گردشگران، قایق‌سواری، پاتیناژ و دیگر امکانات رفاهی خواهد بود.

حیدری تصریح کرد: در تاریخ گذشته بخش مرکزی دماوند توجه به حوزه گردشگری مغفول مانده است، تصریح کرد: سیاست‌های جدیدی در حوزه گردشگری اتخاذ شده است که با کمک اهالی شریف روستاهای این بخش اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. 

وی بیان کرد: تا پایان سال ٩٨ انقلاب بزرگی در حوزه گردشگری در حال وقوع است و در روستاهای چنار شرق و «جابان» نیز در آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت.

دریاچه‌های تار و هویر را بشناسیم

در ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند واقع در دهستان ابرشیوه، وقتی به شهر دماوند می‌آیید، مسیر را به سمت آبادی چنار عرب‌ها ادامه دهید. سپس از این آبادی وارد جاده‌ای موسوم به جاده معدن شوید و پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی به دریاچه تار برسید یا در مسیری دیگر از دماوند به سمت فیروزکوه به راه بیفتید و وارد خروجی دلیچایی شوید. سپس روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر را پشت سر بگذارید و بعدازآن از طریق جاده خاکی بسیار ناهمواری به طول حدود ۱۴ کیلومتر به دریاچه تار منتهی می‌شود که مسیر اول برای خودروهای معمولی مناسب‌تر است.

با پشت سر گذاشتن این مسیر به دریاچه تار در مدخل کوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است. بیشترین طول این دریاچه لوزی شکل ۱.۳ کیلومتر می‌باشد و به‌طور میانگین ۴۰۰ متر عرض دارد. حوزه آبخیز دریاچه تار ۴۶.۱۰۹۷ هکتار می‌باشد. در فصول پرآبی عمق آب به ۵۰ متر است اما در فصول کم‌آبی به ۴۰ متر می‌رسد.

با نیم ساعت پیاده‌روی از شرق دریاچه تار، دریاچه دیگر موسوم به هویر با عمق ۱۵ متر دیده می‌شود که مساحت حوزه آبخیز آن ۱۳.۶۷۶ هکتار می‌باشد. دریاچه هوبر به‌طور میانگین دارای ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ عرض می‌باشد و توسط کوهی موسوم به کوه دوبرار از دریاچه تار جداشده است.

حدود ۷۰ درصد آب‌های دریاچه تار و هویر از بخش شمالی و ارتفاعات آن تأمین می‌گردد. کوه دوبرار از رشته‌کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دریاچه واقع شده‌اند و برف‌هایشان پس از ذوب شدن و یا به‌صورت بهمن‌های زمستانی، به دریاچه می‌ریزند. چشمه‌های متعدد کف دریاچه مهم‌ترین نقش را در تأمین آب آن دارند و آبی گوارا را از اعماق زمین به درون آن هدایت می‌کنند. کوه‌های سیاه‌چال و شاه‌نشین به همراه آبراهه‌های فصلی از جنوب دیگر تأمین کنندگان آب دریاچه‌ها هستند و قسمتی دیگر از آب، توسط رودهای تار و هویر تأمین می‌گردد.

ماهیگیری در صورت داشتن مجوز از محیط‌زیست، کوهنوردی دو رشته‌کوه قره داغ با ارتفاع ۴۰۸۰ متر و کوه زرین با ارتفاع ۳۸۳۵ متر از فعالیت‌هایی است که می‌توان در اطراف این دریاچه انجام داد.

منابع: فارس|کارناوال

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا