واکنش اتاق اصناف به نقد «رشد مجوز قلیانکده‌ها در دماوند»

اتاق اصناف دماوند رشد قلیانکده هاچندی پیش گزارشی تحت عنوان «بلاتکلیفی مسئولان در مبارزه با قلیان کده ها یا سفره خانه های سنتی» در هفته نامه فرهنگی اجتماعی ره‌آورد 541 منتشر شد که در پایگاه خبری تحلیلی تارود با عنوان  «رشد قلیان کده ها زیر سایه بی توجهی مسئولان دماوند» انعکاس یافت. اتاق اصناف دماوند جوابیه را در خصوص این خبر ارسال نموده است که در ره‌آورد 541 درج گردیده است و در ذیل به همراه اندک توضیح ره‌آورد 543 در خصوص این جوابیه آورده می‌شود.

ره آورد

1- از مسئولین اتاق اصناف دماوند که گزارش ره آورد را بی پاسخ نگذاشتند تشکر و قدردانی می نماییم. انشاءا… این سنتی حسنه برای همه مسئولین اعم از اداری، اتحادیه ها و … گردد که اگر گزارشی در نقد حیطه وظایف آنان ارائه می شوند، پاسخ لازم و مناسب ارائه دهند.

2- غرض از درج گزارش ها در ره آورد این است که اصلاح امور بوجود آید، ما در نقدها جانب انصاف را رعایت کرده و سعی می کنیم، فعالیت های خوب در خور ادارات یا اتحادیه ها و صنوف را درج کرده و اخبار آنان را پوشش دهیم. لذا منصفانه نیست که گزارش ها بی پاسخ بمانند.

همانطور که در پاسخ دوستان آمده است، ما هم قبول داریم که این معضل کشوری است و تلاش کشوری را می طلبد. در ره آورد شماره 541 هم به خوبی این گله و شکایت از مسئولین کشوری مطرح شده است.

اما این امر نافی مسئولیت پذیری مسئولان شهرستانی اعم از اداری و اتحادیه ای نیست. همچنانکه در پاسخ دوستان به برخی از اقدامات آنان در این زمینه مشهود است، لیکن حد و شعاع تاسیس سفره خانه ها چقدر است؟ تا چند باب سفره خانه تاسیس می شود؟ آیا به صرف اشتغال زایی و درخواست مجوز از طرف متقاضیان باید سفره خانه دائر گردد؟

این مسئله روشن است. اگر مثلا تعداد فروشگاه های پوشاک یا لبنیات یا عسل فروشی هر چقدر هم زیاد گردد، ممکن است کسادی و بی رونقی آن شغل ها را بوجود آورد ولی عوارض و آسیب های جسمی، روحی و … برای مردم ندارد. بدین سبب است که مطبوعات و مسئولان بهداشت مرتباً‌ هشدار می دهند. بین توسعه و صدور مجوز صنوف دیگر با این صنف باید فرق قائل گردد. بهر حال تا تصمیم گیری کلان کشوری، مسئولان شهرستان مصوباتی را بگذارند تا حداقلِ صدور مجوز در این زمینه بوجود آید. در هر صورت دوستان دود این شغل علیرغم اشتغالزایی اندک به چشم ما و شما و فرزندانمان می رود و همه ما از عوارض آن مصون نخواهیم ماند. البته این روزها برای خرید و مصرف دخانیات عوارضی تعیین کرده اند که صرف درمان گردد که این تصمیم در جای خود ضروری و مناسب است.

جوابیه اتاق اصناف

مدیرمسئول محترم نشریه ره آورد

سلام علیکم

با احترام ضمن عرض تشکر از اطلاع رسانی و توجه خاص دست اندرکاران آن نشریه به اخبار و مشکلات و وقایع منتشره مرتبط با شهرستان دماوند به استحضار می رساند در نشریه شماره 541 دی ماه مطلبی تحت عنوان «بلاتکلیفی مسئولان در مبارزه با قلیان کده ها یا سفره خانه های سنتی» منتشر گردید که کلیات موضوع مربوط به مسئولین رده های استانی و کشوری می باشد و به هر حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند؛ آن تصمیم کلی که برای کشور اتخاذ شود بالطبع ما هم مطیع فرمانیم اما در مطلبی در بخش نگاهی به شهرستان دماوند پیرامون سفره خانه ها اشاره شده که اتاق اصناف شهرستان بر خود لازم می داند مطالبی چند در این خصوص را به عرض حضرتعالی و مسئولین مربوطه برساند.

1- موضوع واحدهای صنفی سفره خانه های سنتی در سال های اخیر در سطح کشور رشد فزاینده ای یافته است، به طوری که مختص شهرستان دماوند نمی باشد. مضافاً به اینکه افزایش واحدهای مذکور منفعت خاصی برای اتحادیه های صنفی نخواهد داشت و لیکن در هر حال در بحث اشتغال زایی ثمر بخش بوده و بایستی براساس قوانین انجام وظیفه نمایند. لازم به یادآوری است در سطح شهرستان دماوند تعداد 33 واحد سفره خانه، چایخانه و قهوه خانه مشغول به فعالیت می باشند و همچنین عرضه قلیان در سایر واحدها غیرقانونی است.

2- همانطوری که مستحضرید شیوع سفره خانه های سنتی در قالب چایخانه، قهوه خانه، دیزی سرا و امثالهم صنفی است که از قدیم الایام به عنوان یک سنت در کشور ایران مطرح بوده و در این خصوص براساس بررسی سوابق صنفی به هنگامی که جاده های مواصلاتی کشور خاکی و گذرگاهی  بوده در میان راه ها واحدهایی تحت عنوان چایخانه و قهوه خانه با بساط های سنتی رایج ومتداول بوده است وحتی قلیان و نوع دیگر آن تحت عنوان چپق از دیرباز توسط ایرانیان مورد استفاده قرار می گرفته است که با ارتقاء آداب و فرهنگ ها و تبعیت از سایر کشورها بصورت امروزی درآمده و پیشرفت یافته است.

3- شهرستان دماوند نیز از وجود قهوه خانه و اماکن مشابه از قدیم الایام بی بهره نبوده و با توجه به اینکه محل گذر و ارتباط چند استان بوده است‌ در مسیرهای متعدد مسافران با حضور در این گونه اماکن از خدمات مورد ارائه نظیر چای، قلیان، صبحانه و … استفاده
می نمایند.

4- پس از انقلاب شکوهمند اسلامی قهوه خانه ها در قالب سنتی و در برخی مناطق به تناسب آن محل در قالب آلاچیق رونق یافته و استفاده از قلیان با تنباکوهای قدیمی و توتون شیوع خاصی داشته و افزایش جمعیت ها، مسافرتها و مهاجرتها نیز نقش بسزایی در آن ماجرا ایفا می کند و در ادامه مطلب و پیشرفت ها بصورت قلیان کده های امروزی درآمده است.

5- ایجاد دانشگاه های آزاد که در هر حال موهبت الهی در جهت ارتقاء سطح تحصیل و فرهنگ مردم شهرستان به شمار می رود و امروزه هزاران افراد تحصیل کرده در سطوح مختلف عالیه را شاهد هستیم اما حضور چندین هزار دانشجو در سطح شهرستان و بالطبع خلاء های تحصیلی روزانه و تشکیل کلاس ها در مقاطع مختلف روز و نیاز به محلی جهت استراحت و اقامت مقطعی در طول روز و یا دانشجویانی که در مناطق شهرستان اقامت داشته و مستاجر می باشند و نیاز به تفریح و سرگرمی خواهند داشت، به تعداد اندکی قهوه خانه موجود رو آورده؛ به طوری که هجمه جمعیت مراجعه کننده به این اماکن بیش از ظرفیت موجود بوده و اختلالاتی را پدید آورده است.

6- لذا با این تفاسیر گرایش به ایجاد قهوه خانه در دو دهه اخیر بصورت فراگیر در کشور و در این شهرستان افزایش یافته و با توجه به اینکه تمایل ایجاد قهوه خانه با افزایش بسیار زیاد مواجه گردید. اتحادیه ها نیز با توجه به تقاضای زیاد براساس شرایط محل و افراد و اخذ استعلام  صلاحیت از ادارات ذیربط خدماتی و امنیتی مبادرت به تعدادی مجوز قهوه خانه در سطح منطقه نموده اند که تعهدات لازم مبنی بر رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی از آنان اخذ گردیده است.

7- قهوه خانه های سنتی پروانه گرفته اند تا ضمن کارآفرینی به خدمتگزاری شهروندان بپردازند لذا امورات آنان از منظر صنفی تحت نظر بوده و در صورت بروز و احراز تخلف صنفی با تشکیل پرونده تعزیراتی به اداره مذکور معرفی و باآنان برخورد خواهد شد اما چنانچه مرتکب تخلفات و ناهنجاری های اجتماعی شوند بالطبع بایستی از سوی دستگاه های ذیربط مورد مواخذه قرار گیرند و اعمال آنها در حوزه صنفی نمی باشد. لذا چنانچه دستگاه های اجرایی به نتیجه رسیدند که اصرار بر تخلف است می توانند پیشنهاد ابطال پروانه کسب و یا پلمپ اماکن مذکور را صادر نمایند.

8- اقداماتی که اتاق اصناف شهرستان دماوند در رابطه با مبارزه با قلیان کده ها انجام داده بشرح ذیل جمعبندی و تقدیم حضور می گردد.

الف) توجیه اتحادیه براساس سوابق موجود مشتمل بر اقدامات لازم به هنگام صدور پروانه کسب، حفظ شئونات اسلامی، سنجیدن محل پروانه کسب به تناسب موقعیت محلی و رعایت نظم وانضباط را سرلوحه قرار دهند.

ب) تشکیل جلسه با مسئولین محترم فرهنگی شهرستان از جمله با ریاست محترم دانشگاه آزاد دماوند به منظور بررسی راه ها و مشکلات مربوطه و براین اساس جلوگیری از صدور مجوز سفره خانه و قهوه خانه در حاشیه دانشگاه هاو مدارس.

د) ابلاغ مصوبه جلسه کمیسیون دانشجویی و فرهنگی شهرستان دماوند مبنی بر عدم صدور مجوز قهوه خانه در حاشیه مدارس و دانشگاه

ذ) ابلاغ ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران ها، تالارها، سالن های پذیرایی و چلوکبابی توسط اتحادیه ها

در پایان یادآوری می گردد علیرغم ایجاد شغلی که بواسطه تاسیس سفره خانه های سنتی برای هزاران خانوار در کشور و به مراتب  صدها خانوار در این شهرستان گردیده و لیکن به علت پیامدهای سوء و مضراتی که از نتایج استفاده از قلیان حاصل می شود و بالطبع درآمد حاصله باید صرف هزینه درمان گردیده و چه بسا ممکن است خانواده هایی را نیز متلاشی سازد. اتاق اصناق شهرستان دماوند با این واحد صنفی امروزی تحت عنوان سفره خانه و یا چایخانه سنتی که مبادرت به عرضه قلیان می نمایند مخالف می باشد و به هر حال بایستی تصمیمی جدی و فراگیر و فرا منطقه ای برای حل این معضل از سوی مسئولین محترم ارشد اتخاذ گردد.

علیرضا خواجه ای – رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند

انتهای پیام/ش

1 دیدگاه

  1. متاسفانه برخی ازمتولیان مبارزه با این پدیده خودشون دارای قلیان‌سرا هستند و مجوز این مکان ها را ماهیانه میلیونی اجاره میدهند برای مبارزه هم اراده ای ندارند چرا که منافع آنها در خطر میافته بنابراین گزارش‌های رابه طور غیر واقعی ارایه میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا