نشست بررسی مشکلات آب شرب روستای بیدک و محله کردر

نشست بررسی مشکلات آب شرب روستای بیدک و محله کردر در شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش تارود، مجتبی صفدری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران  در نشست بررسی مشکلات آب شرب روستای بیدک و محله کردر ضمن قدردانی از شورای اسلامی شهر کیلان در جهت رفع مشکلات مردم این شهر اظهار داشت: در تابستان امسال توانستیم که روستای بیدک و محله کردر را از آبفای روستایی تحویل بگیریم و معضلات موجود در منطقه را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه از بسیاری برداشت‌های غیرمجاز در این مناطق جلوگیری کردیم که البته هنوز تعدادی از انشعابات غیرمجاز باقی مانده است، افزود: ما مشکلات و مطالعات آب شرب شهرهای کیلان و آبسرد را یکی می‌بینیم، چراکه منابع تأمین آب شرب آنها در شهر آبسرد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران با اشاره به اینکه آب‌های موجود در چاه‌های کیلان آلوده است و امکان بهره‌مندی از آن وجود ندارد، تصریح کرد: البته قرار است تا چاهی در شهر کیلان احداث و این مشکلات به طور مجدد بررسی شود که هنوز شهرداری کیلان زمین را تحویل شرکت آب و فاضلاب نداده است.

صفدری به پیشنهاد رئیس شورای اسلامی شهر کیلان مبنی بر جداسازی خط انتقال آب شرب روستای بیدک از شهر کیلان اشاره و بیان کرد: تمام تأسیسات موجود در شهرهای کیلان و آبسرد را بازنگری می‌کنیم و اگر لازم باشد، مخزن جدیدی را احداث می‌کنیم و اصلاحات را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال مجوز حفر یک حلقه چاه در شهر آبسرد هستیم، افزود: سال آینده با توجه به میزان بارندگی‌هایی که شاهد هستیم، مشکلات بیشتر می‌شود و با وجود افت آب در چاه‌ها، حفر یک حلقه چاه بسیار ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران ادامه داد: خوشبختانه مشکلات برق در شهر آبسرد برطرف شده است و باید کل آب موجود به مخازن ریخته و سپس آب در شبکه‌ها توزیع شود؛ همچنین باید زون‌بندی صورت بگیرد تا چنانچه با مشکلات آب مواجه شدیم، بتوانیم ساعات قطعی‌های آب را به تعادل رعایت کنیم.

*مشکل مشترکان کیلانی با 19 لیتر آب در ثانیه برطرف می‌ شود

مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر کیلان گفت: در صورتی که مشکلات موجود در کیلان رفع شود، تنها 19 لیتر آب در ثانیه پاسخ‌گوی مشترکان شهر کیلان است.

حسین امیری با بیان اینکه سر منشأ مشکلات موجود در کیلان مربوط به گذشته است، اظهار داشت: یکی دلایل این مشکلات هم‌ترازی برخی ساخت و سازهای شهر کیلان با مخزن‌های آب شرب بوده است.

وی با بیان اینکه وضعیت طوری بود که تا زمانی مشترکان پایین‌دستی از آب شرب استفاده می‌کردند، آب به مشترکان بالادستی‌ نمی‌رسید، افزود: به همین منظور شبکه جدیدی برای انتقال آب به مشترکان بالادستی طراحی کردیم و امسال مشترکانی که بیشترین قطعی آب را در سال‌های گذشته داشتند، با قطعی‌های آب کمتری مواجه شدند.

مدیر امور بهره‌برداری آبفای کیلان با اشاره به اینکه اوایل تیرماه امسال با کمبود آب شرب در این شهر مواجه شدیم، گفت: قریب به 9 کیلومتر از شبکه‌ آب‌رسانی کیلان در املاک شخصی قرار داشت، به همین جهت برداشت‌های غیرمجازی که از این شبکه صورت گرفته بود، مشکلات را در اوایل تابستان امسال دو چندان کرد.

امیری با بیان اینکه مجبور شدیم که در هنگام شب آب شرب مشترکان شهر کیلان را از یک تا چهار بامداد قطع کنیم، تصریح کرد: بعد از آن متوجه برداشت‌های غیرمجاز و مشکلات موجود در روستای بیدک و محله کردر و همچنین تنش‌هایی که بین آبفای روستایی و شهری به وجود آمد، شدیم.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد که میزان معضلات کم‌بود آب در کیلان مشهودتر شود و ما مجبور شدیم که ساعات قطعی آب مشترکان کیلانی را در شهریورماه افزایش دهیم.

مدیر امور بهره‌برداری آبفای کیلان تصریح کرد: با توجه به جمعیت موجود، 19 لیتر آب در ثانیه پاسخ‌گوی آب کیلان خواهد بود، اما با وجود فرسودگی لوله‌های شبکه، میزان آب پرت و برداشت‌های غیرمجاز، 39 لیتر در ثانیه آب وارد شهر کیلان می‌شود و هنوز مخزن‌های ما سرریز نداشته است.

*جمع‌ آوری 40 انشعاب آب فضای سبز و کشاورزی در بیدک

مدیر امور بهره‌ برداری آبفای آبسرد از جمع‌آوری 40 انشعاب آب شربی که برای کشاورزی و فضای سبز در روستای بیدک استفاده می‌شد، خبر داد.

بهزاد رضوانی با بیان اینکه شهر آبسرد دارای سه حلقه چاه آب آشامیدنی است، گفت: این سه حلقه چاه در فصل تابستان 80 لیتر و در فصل زمستان 90 لیتر در ثانیه آب استیصال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک کنتور الکترومغناطیسی در ابتدای شهر آبسرد به سمت شهر کیلان نصب کردیم، افزود: در حال حاضر براساس فشار آب 51 تا 52 لیتر در ثانیه و در زمان‌های پرمصرف 48 لیتر در ثانیه آب به طور دائم به سمت شهر کیلان منتقل می‌شود.

مدیر امور بهره‌برداری آبفای آبسرد با بیان اینکه به پیشنهاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران یک کنتور الکترومغناطیس دیگر در ابتدای شهر کیلان نصب شد، گفت: شهر آبسرد دارای 4 هزار و 200 اشتراک آب شرب بوده که به تازگی 300 اشتراک بیدک و لومسار به آبفای شهری آبسرد اضافه شده است و اکنون شهر آبسرد در مجموع بیش از 4 هزار و 500 اشتراک آب دارد.

رضوانی تصریح کرد: اهالی روستای بیدک یک خط لوله آب 63 میلی‌متری را از خط انتقال آب شهر کیلان برداشت کردند و این لوله به صورت مستقیم به مخزن منتقل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته این لوله حداقل پنج لیتر در ثانیه آب از خط انتقال آب شهر کیلان برداشت می‌کند، تصریح کرد: از میزان آبی که به مخزن روستای بیدک می‌ریزد، به مناطق بیدک، قدمگاه، لومسار و قسمت زیادی از محله کردر با همان لوله 63 میلی‌متری آب‌رسانی می‌کنیم.

مدیر امور بهره‌ برداری آبفای آبسرد خاطرنشان کرد: ابتدای خط انتقال آب شهر کیلان از سمت آبسرد سه دستگاه فشارشکن نصب شده؛ محل‌های نصب این فشارشکن‌ها اهران، وادان و کوهان است.

رضوانی با بیان اینکه نصب این فشارشکن‌ها به این خاطر بوده است که اگر آب شرب به طور کامل به سمت کیلان برود، با این دستگاه‌ها فشار آب را تعدیل کنیم، افزود: اکنون این فشارشکن‌ها به خاطر معضلات کمبود آبی که در کیلان وجود دارد، غیرفعال هستند و آب به طور کامل به این شهر وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در مردادماه سال جاری مدیریت آب روستای بیدک را از آبفای روستایی تحویل گرفتیم و در گام نخست تمام پرونده‌های مربوطه را از آبفای روستایی دریافت کردیم و در سامانه آبفای شهری به ثبت رساندیم و تاکنون دو دوره قرائت کنتور در این روستا انجام شده است و همچنین یک دوره قبض نیز صادر کردیم.

مدیر امور بهره‌برداری آبفای آبسرد با بیان اینکه توانستیم 40 انشعاب آب شربی که برای کشاورزی و فضای سبز در روستای بیدک استفاده می‌شد را جمع‌آوری کنیم، گفت: قبل از قطع این انشعابات، روزانه ارتفاع آب در مخزن بیدک 10 سانتی‌متر بوده، اما پس از قطعی این میزان ارتفاع به یک متر افزایش پیدا کرده است.

رضوانی با بیان اینکه درصدد هستیم تا تمام کنتورهای مشترکان بیدک را تعویض کنیم، تصریح کرد: همچنین قرار است که در خصوص اصلاح خطوط آب‌رسانی بازنگری داشته باشیم تا از آب‌های پرت جلوگیری به عمل آید.

*خط انتقال آب‌ رسانی به روستای بیدک از کیلان جدا شود

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان گفت: باید خط انتقال آب شرب روستای بیدک به روستای اهران که از آب شرب شهر آبسرد استفاده می‌کند، متصل شود تا سهمیه آب شرب کیلان به طور کامل به این شهر اختصاص یابد.

علی پاداشی با بیان اینکه وضعیت قطعی آب شرب شهر کیلان در چند ماه گذشته بحرانی‌تر شده بود، اظهار داشت: با بررسی‌های که انجام گرفت، برداشت‌های غیرمجاز از خط انتقال شبکه آب‌رسانی در روستای بیدک موجب کمبود آب شرب شهر کیلان شده بود.

وی با بیان اینکه این موضوع به خوبی پیگیری و روستای بیدک و محله کردر تحویل آبفای شهری آبسرد و کیلان داده شد، افزود: قطعاً آب شربی که برای شهر کیلان است، باید خط انتقال جداگانه داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان تأکید کرد: 45 لیتر آب شربی که از آبسرد خارج می‌شود، باید در کیلان تحویل داده شود و در این زمینه به آبفای شهری کمک می‌کنیم تا این موضوع اتفاق بیفتد؛ حتی برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز حکم قضایی گرفتیم و با متخلفان برخورد کردیم و تا قسمتی معضل کم‌آبی در این شهر برطرف شد.

پاداشی با بیان اینکه همچنان مشکل کمبود آب در کشور وجود دارد، ادامه داد: برای جبران این موضوع در شهر کیلان باید محلات مختلف به نوبت قطع شوند و زمان‌بندی نیز برای آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: یکی از علت‌هایی که این نشست را تشکیل دادیم، این بوده است که پیشنهادی را در جهت رفع مشکلات دیگر آب شرب شهر کیلان مطرح کنیم؛ با توجه به اینکه روستای بیدک به آبفای شهری آبسرد تحویل داده شده است، پیشنهاد داریم که خط انتقال آب شرب روستای بیدک به روستای اهران که از آب شرب شهر آبسرد استفاده می‌کند، متصل شود تا سهمیه آب شرب کیلان به طور کامل به این شهر اختصاص یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان با بیان اینکه امیدواریم با اجرای این طرح دیگر کسی در بین مسیر شبکه آب‌رسانی به کیلان برداشت غیرمجاز نکند، گفت: در این زمینه آمادگی داریم تا به آبفای شهری کمک کنیم که این طرح محقق شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا