ممنوعیت برداشت محصولات مرتعی و جنگلی به قصد فروش و معامله در شهرستان دماوند/ متخلفان برداشت غیرمجاز محصولات مرتعی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند از ممنوعیت برداشت محصولات مرتعی و جنگلی به قصد فروش و معامله در این شهرستان خبر داد و گفت: متخلفان برداشت غیرمجاز محصولات مرتعی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

حسن شکری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: به استناد تبصره ٧ قانون اصلاح ماده ٣ اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب ١٧/٠١/١٣٧٦ و بند “ژ” ماده ٣٨ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مصوب ١٤/١٢/٩٥ که مراتب طی بخشنامه سراسری شماره ١٧٤٩/١/١٤٠٠-٢٢/١/١٤٠٠ معاون محترم وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با موضوع ابلاغ سیاست‌ها و ضوابط حفظ، احیاء، توسعه، بهرهبرداری و صادرات محصولات (فرآورده‌ها) فرعی جنگل و مرتع به کلیه استانهای کشور ابلاغ گردیده، هرگونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، موسیر، آویشن، انواع قارچه‌ای کوهی ومرتعی (دنبالان)، شنگ، انواع میوهوگل درختان جنگلی، بادام، گلابی وحشی، سقز، بنه، سیب وحشی، زرشک و غیره به‌طور کلی ممنوع و غیرقانونی بوده است.

وی افزود: هرگونه بهره‌برداری و برداشت صرفا با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات فوق الاشاره مجاز مي‌باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند بیان کرد: در صورت مشاهده هرگونه برداشت، حمل، خرید و فروش و معامله بدون اخذ مجوزهای لازمه، برابر قوانین و مقررات محموله به‌عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف و متخلفین توسط مامورین یگان حفاظت این شهرستان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

شکری ادامه داد: لذا از عموم مردم به‌خصوص بهره‌برداران، دامداران و روستاییان محترم تقاضا می‌شود ازهرگونه برداشت و حمل این محصولات
به‌خصوص به قصد فروش و معامله (بدون مجوز) خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیرمجاز مراتب را به این اداره و یگان حفاظت شهرستان دماوند اعلام یا با شماره تلفن ١٥٠٤ و ١٣٩ واحد خبری یگان حفاظت اطلاع رسانی نمایند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: ضمنا برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و خوراکی مجاز مشروط در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل بلامانع است.

شکری تاکید داشت: مستدعی است جهت حفظ ذخایر ژنتیکی منابع طبیعی و خدادادی و جلوگیری از انقراض گونه‌های با ارزش گیاهی شهرستان دماوند همکاری لازم با مامورین حفاظتی این شهرستان معمول نمایید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا