ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز گامی در جهت حفظ منابع طبیعی در شهرستان دماوند

رئيس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند از ممنوعیت برداشت فراورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در این شهرستان خبر داد.

حسن شکری در گفت‌‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود با استناد به تبصره ۷ قانون اصلاح ماده ۳ اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب ۱۷ فروردین ماه سال 1376 و بند “ژ”ماده ۳۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب ۱۴ اسفند ماه سال 1395، طی بخشنامه سراسری شماره 1749/1/1400 مورخ 22 فروردین‌ماه سال 1400 معاون محترم وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با موضوع ابلاغ سیاست‌ها و ضوابط حفظ احیا توسعه بهره‌برداری و صادرات محصولات فرآورده‌ها فرعی جنگل و مرتع به کلیه استان‌ها کشور اظهار داشت: هر گونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، موسیر، آویشن، انواع قارچ‌های کوهی و مرتعی(‌دنبالان‌) شنگ، انواع میوه و گل درختان جنگلی، بادام، گلابی وحشی، سقز، بنه، سیب وحشی، زرشک و غیره به طور کلی ممنوع و غیرقانونی بوده و هرگونه بهره‌برداری و برداشت صرفاً با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات فوق اشاره مجاز می‌باشد.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه برداشت حمل خرید و فروش و معامله بدون اخذ مجوزهای لازم برابر قوانین و مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف و متخلفین توسط مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

شکری گفت: از عموم مردم به خصوص بهره‌برداران دامداران و روستاییان محترم تقاضا می‌شود از هرگونه برداشت و حمل محصولات به خصوص به قصد فروش و معامله بدون مجوز خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیرمجاز مراتب را به یگان‌های حفاظت منابع طبیعی شهرستان اعلام یا با شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ واحد خبری یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع رسانی نمایند.

شکری در ادامه گفت: برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و خوراکی مجاز مشروط در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل بلامانع است.

این مقام مسئول گفت: از عموم مردم، جهت حفظ ذخایر ژنتیکی منابع طبیعی و خدادادی و جلوگیری از انقراض گونه‌های با ارزش گیاهی شهرستان استدعا دارم همکاری لازم را با مامورین حفاظت این شهرستان داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا