رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند؛

معادن سنگ لاشه عامل تخریب محیط زیست و طبیعت شهرستان دماوند است/ با برداشت 10 کامیون سنگ لاشه حدود 100 هکتار از مناطق بكر طبیعت تخریب می‌شود

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با بیان اینکه معادن سنگ لاشه عامل اصلی تخریب محیط زیست و طبیعت است، گفت: با برداشت 10 کامیون سنگ لاشه 100 هکتار از مناطق بكر طبیعت تخریب می‌شود.

عباس میرزا کریمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: شهرستان دماوند به واسطه نزدیکی به پایتخت یکی از ریه‌های تنفسی آن به شمار می‌رود و حفاظت از محیط زیست و طبیعت آن عزمی جدی می‌طلبد.

وی افزود: شهرستان دماوند در گذرگاه‌های محاصراتی جاده‌های شمال کشور قرار دارد و از طرفی خوش آب‌و هواست، اما دستخوش تعرض رو به رشد انسانی قرار گرفته است؛ یکی از تخریب‌هایی که به شدت در حال انجام است معادن سنگ لاشه در شهرستان دماوند می‌باشد که رتبه اول تخریب را دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: اولویت ما در مورد تخریب معادن سنگ لاشه است که ارزش اقتصادی ندارد و در منطقه بکر و زیستگاه حیات‌وحش، با ارزش زیست محیطی بالا انجام می‌شود، به عنوان مثال برای 10 کامیون سنگ لاشه حدود 100 هکتار از مناطق تخریب می‌شود و قطعا ارزش آنچه که از دست می‌دهیم و آنچه به دست می‌آوریم تناسبی ندارد.

میرزاکریمی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از منابع‌طبیعی به نفع انسان غیر قابل انکار است اما تخریب آن غیر قابل جبران می‌باشد و متاسفانه در طول دو سال گذشته تخریب گسترده‌ای در این خصوص صورت گرفته است.

وی با اشاره به توسعه شهری گفت: برخی از چالش‌های پایتخت گریبان‌گیر شهرستان دماوند شده است، ما دو جاده مواصلاتی داریم که موجب افزایش تردد و جمعیت به شهرستان می‌شود؛ خوشبختانه برخی مسائل دارای محدودیت‌هایی است، با توجه به سرشاخه‌های تاررود که جزو آب شرب تهران هستند محدودیت‌هایی گذاشته شده که اگر وجود نداشت تاکنون در بحث پیشگیری از تخریب محیط‌ زیست ناکام می‌ماندیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند عنوان کرد: حفط محیط زیست وظیفه همگان است اما متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی الزامات محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، به عنوان مثال برای اجرای یک پروژه عمرانی لوله‌کشی گاز و یا جاده‌سازی حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، در حالی که قطعا این امر  به محیط زیست فشار وارد می‌کند، ما امانت‌دار خوبی برای آیندگان نبودیم.

میرزاکریمی تصریح کرد: با توجه به توسعه شهری، افزایش جمعیت و صنعت متاسفانه سازمان محیط زیست همان سازمان پیشین باقی مانده است و نتیجه آن سوءاستفاده رانت‌خواران و افراد فرصت‌طلب می‌باشد.

وی گفت: اولین دغدغه ما تخریب بیش از حد معادن مناطق است که متاسفانه سوددهی آن بسیار کم می‌باشد، این معادن اشتغالی برای جوانان ما ایجاد نکرده و از اتباع خارجی استفاده می‌کنند، درست است که این اتباع همسایه و دوست ما محسوب می‌شوند اما ما هنوز برای جوانان شهرستان خود اشتغالی ایجاد نکردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا