در بازدید مسئولان شهرستان دماوند؛

مشکلات روستاهای آیینه‌ورزان، جابان و سربندان مورد بررسی قرار گرفت/ گلایه اهالی از نبود درمانگاه و داروخانه، قطعی مکرر برق، انشعابات غیرمجاز آب و چرای بی‌رویه دام‌ها

صبح امروز در بازدید نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار شهرستان دماوند و جمعی از مسئولان این شهرستان، مشکلات روستاهای سربندان، جابان و آیینه‌ورزان مورد بررسی قرار گرفت و نبود درمانگاه و داروخانه، قطعی مکرر برق، انشعابات غیرمجاز آب و چرای بی‌رویه دام‌ها از جمله گلایه اهالی بود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، بر این اساس، عمده مشکلات روستای سربندان با وجود سه هزار و 440 نفر جمعیت، شامل لزوم اصلاح طرح هادی، مشکلات ناشی از ورثه‌ای شدن املاک، تغییر کاربری در باغ‌ها، لزوم افزایش بافت در راستای جلوگیری از مهاجرت به شهر و قطعی مکرر برق می‌باشد.

همچنین از دیگر مشکلات این روستا می‌توان از کمبود پل عابر پیاده، لزوم پوشش انهار، ساماندهی و ذخیره آب، مشکلات حوزه دامداران و واگذاری زمین به آنها و بازگشایی استخر آبخیزداری نام برد.

در ادامه بازدید، مشکلات روستای جابان نیز شامل نبود درمانگاه و داروخانه، واگذاری سه هکتار زمین باهدف احداث زمین ورزشی و عدم اجرایی شدن آن، زیرساختی نبودن آسفالت معابر و انشعابات غیرقانونی آب بود.

دیگر موضوعات مطرح‌ شده در این روستا نیز عبارت از لزوم تعویض لوله‌های فرسوده آب، شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز، احداث یک منبع و نصب فشارشکن برای تقسیم‌بندی آب، لزوم حمایت دستگاه‌ها باوجود بیش از دو هزار و 500 هکتار باغ میوه از باغداران، بیمه محصولات و ایجاد غرفه‌های کشاورزی، ساماندهی ایستگاه تاکسی و تقویت و تعویض کابل‌های تلفن ثابت می‌باشد.

همچنین در روستای آیینه ورزان، عدم روشنایی در یکی از معابر روستا، بررسی مشکلات دامداری، در نظر گرفتن محلی برای عرضه صنایع‌دستی، تخریب بی‌رویه کوه در اثر چرای بی‌رویه دام ازجمله مسائل مطرح‌شده توسط اهالی آن بود.

در حاشیه این بازدید، ناصر محمودی‌فرد، فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به رویکرد دولت مبنی بر توسعه روستاها اظهار کرد: با وجود کمبود اعتبارات در کشور، هیچ‌گاه کمک‌رسانی به روستاها مورد غفلت واقع نشد و باوجود پرداخت جرائم، شاهد پرداخت ۷۰ میلیون تومانی به صورت ماهانه در این خصوص هستیم.

وی افزود: در حال حاضر اعتبارات مجموعه فرمانداری مستقیماً در اختیار دهیاری‌ها قرارمی‌گیرد و امیدواریم با تعامل موجود بین شوراها و سایر دستگاه‌ها شاهد توسعه‌یافتگی و بهبود وضعیت روستاها باشیم.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص قطع انشعابات غیرمجاز توضیح داد: خوشبختانه یکی از اقدامات مؤثر در روستاها، قطع انشعابات غیرمجاز بود که در هفته دولت شاهد افتتاح ویژه در این خصوص و حل مشکل آب در روستای سربندان خواهیم بود.

محمودی فرد ادامه داد: بررسی وضعیت دامداری‌ها نیز باید از طریق هماهنگی میان اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان موردتوجه قرار گیرد.

وی از مشکلات حوزه خدمات رسان آب، برق و تلفن به‌عنوان مشکلات زیرساختی روستاها نام برد و گفت: عموماً به دلیل فرسودگی و شرایط آب و هوایی شهرستان دماوند گاها با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو می‌شویم.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اهمیت حوزه بهداشت خاطرنشان کرد: خدمات بهداشت و درمان در اولویت کاری دستگاه‌ها قرار دارد و شایسته است که با پیگیری هرچه بیشتر، حوزه درمان این روستاها تقویت شود.

محمودی فرد در خصوص مشکلات ورزشی در روستای جابان تأکید کرد: با همکاری و تعامل دهیاری و اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند، مشکلات حوزه ورزش در این روستا قابل‌بررسی است و این در حالی است که روستای جابان باوجود اشتغال‌زایی و ۱۰ میلیون تومان درآمد حاصل از ارزش‌افزوده می‌تواند اقدامات خوبی انجام دهد.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده در روستای آیینه ورزان تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه گردشگری در این روستا انجام شده است و لازم است در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز اقداماتی صورت پذیرد.

فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: روستای آیینه‌ورزان تنها روستایی در این شهرستان است که در طرح هادی مشمول حریم می‌شود و اگر نیاز به اصلاحات و توسعه بافت‌ها باشد، به‌صورت کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا