مشکلات آب و فاضلاب شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در سفر رئیس جمهور باید مرتفع شود/ رشد جمعیت شهرستان دماوند مثبت و فیروزکوه منفی است/ تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی دماوند امسال نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران مشکلات آب و فاضلاب شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در سفر رئیس جمهور باید مرتفع شود، گفت: تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی دماوند امسال نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، علاالدین ازوجی اظهار داشت: تولید دانش بنیان تاب آوری را در مناطق افزایش می‌دهد و وابستگی به کشورهای خارجی را کمتر و ارتباط با دنیا را بیشتر می‌کند، این نگاه باید مورد توجه باشد.

وی افزود: به طور متوسط میزان جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در تولید کمتر از 20 درصد است، کشورهای دارای اقتصاد دانش بنیان این سطح به بیش از 50 درصد می‌رسد، این نوع اقتصاد دانش بنیان باید اشتغال آفرین است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران بیان کرد: اقتصاد دانش بنیانی که نتواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب و مشغول به کار کند دارای اشکال است، شرکت های دانش بنیان باید در دل تولید قرار گیرند و کمک کنند.

ازوجی ادامه داد: برای مثال، دماوند مهد اصلی پرورش زنبورهای عسل است که می‌توانست چند برابر درآمدهای حاصل از نفت و طلا سودآور باشد که دانش آن هنوز به ایران نیامده و محدود است.

وی تصریح کرد: اشتغال و تولید دانش بنیان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این مهم باید در استان و شهرستان دماوند مورد توجه قرار گیرد و به اهداف اصلی شورای امسال کمک کند.

*سفر رئیس جمهور به استان تهران از هفته آینده آغاز می‌شود/ از این سفر باید نهایت استفاده را برای پیشبرد اهداف کرد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد: سفر رئیس جمهور به استان از هفته آینده آغاز می‌شود و غرب و شرق استان تقسیم بندی می‌شوند، از این سفر باید نهایت استفاده را برای پیشبرد اهداف کرد.

ازوجی گفت: فیرزکوه و دماوند به عنوان مناطق حاصلخیر منابع آبی کشور به شمار می‌رود اما با کمبود آب و مشکلات آب و فاضلاب روبرو است که این موضوع در سفر رئیس جمهور باید مرتفع شود.

وی تصریح کرد: حدود 1600 نیروی انسانی بخش دولتی و بانک‌ها در دماوند مشغول به کارند که بخش عمده‌ای از انها فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند اما ارتباط تنگاتنگی بین نیروی انسانی حاضر در آن بخش و وظیفه‌ای که انجام می‌دهند وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود: برای اصلاح باید نیروی انسانی در موارد مذکور تعدیل شود یا خدمترسانی به صورت موثر اتفاق افتد، فنی و حرفه‌ای بیش از 100 نفر نیرو دارد که برای جمعیت 200 هزار نفری نباید بیکار داشته باشد این درحالی است که وظیفه اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای ارتقای توانمندی نیروی کار می‌باشد. باید برنامه‌ای تنظیم و اعتبار لازم جذب شود.

ازوجی در خصوص اعتبارات پیش بینی شده برای سال 1401 بیان کرد: در شهرستان دماوند 91 پروژه در حوزه‌های مختلف مصوب شد و تقریبا 99 میلیاردتومان از آن مصوب و 67 درصد نیز تخصیص داده شدند.

وی تصریح کرد: از ابتدای فروردین به بعد دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید پیگیر امور مربوطه باشند همچنین تا پایان سال 1401 باید این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند در غیر اینصورت مسئول پروژه در شهرستان کم کاری کرده و تخلف قانونی حساب می‌شود یعنی پروژه باید یک ساله به دست مردم برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلفند افق 1401 را مشخص کرده و این مهم را ارزیابی و رصد کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در مورد تفویض اختیارات به شهرستان‌ها گفت: باید تا حد امکان اختیارات به شهرستان‌ها داده شود و هر قدر این اختیارات بیشتر باشد، طرح ها و برنامه‌ها کارایی بیشتری خواهند داشت همچنین قدرت اجرایی کشور در سطح کلان افزایش می‌یابد و از حالت متمرکز خارج می‌شود.

ازوجی با اشاره به اهمیت سلامت اداری اظهار کرد: در جایی که ساخت و ساز افزایش می‌یابد فساد نیز زیاد می‌شود لذا باید مراقبت کرد که از چارچوب‌های قوانین و مقررات خارج نشویم و در مباحث فساد قرار نگیریم.

وی افزود: مزیت‌های معنوی سلامت اداری بیشتر از حسن‌های مادی است، اعتماد مردم به ما بابت سلامت در خدمتگذاری هست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: جمعیت دماوند رشد مثبت دارد اما فیروزکوه رشد منفی گرفته است و این موضوع دلایلی دارد که باید بررسی شوند، در آینده زیرساخت‌های موجود کفاف این افزایش جمعیت در دماوند را نخواهند داشت و باید از اکنون فکری اساسی برای این موضوع شود و تدابیری اندیشید که چالش‌های آینده دماوند به حداقل برسد.

ازوجی تصریح کرد: پروژه‌های کلان که برای آنها تامین مالی کرده‌ایم از بین 91 پروژه مذکور مهم‌ترین‌ها عبارتند از تاسیسات فاضلاب شهری رودهن و بومهن، نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی شهرستان دماوند و نیز راه‌های فرعی، حفاظت خاک و آبخیزداری در مهار سیل و خدمات منابع آب و راه‌های روستایی برای عشایر.

وی اضافه کرد: طرح‌های هادی روستایی، مدیریت آب‌های آشامیدنی، مسکن مهر و راه‌های روستایی، ساماندهی بافت فرسوده، خانه بهداشت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبعلی تعدادی دیگر از پروژه‌های عمده امسال در دماوند هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: امسال نسبت به سال گذشته تامین اعتبار چشمگیر بود سال گذشته این رقم 16 میلیارد بود که امسال به نزدیک به 70 میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا