نماینده دماوند: استانداری در ساخت و سازهای حاشیه رودخانه‌ها قصور دارد/ استانداری: انتقادتان اشتباه است

mashhadi abasiعضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد استانداری تهران در جلوگیری ازساخت وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، گفت: اگر چه ضرورت دارد استانداری تهران با شفافیت بیشتری موضوعات این چنینی را پیگیری کند اما متاسفانه شفافیت لازم وجود نداشته و کم کاری در استانداری دیده می‌شود.

به گزارش تارود، حمیدرضا مشهدی عباسی درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، گفت: ساخت وسازهای غیرمجازدرحریم رودخانه‌های شرق تهران به چند دلیل ریشه ای انجام می شود، متاسفانه دربرخی شرایط شهرداری‌ها و بخشداری‌ها به دلیل نداشتن بودجه کافی با صدور مجوز برای اینگونه ساخت و سازها کسب درآمد می‌کنند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز باید به شکل دقیق‌تری وارد عمل شوند، به ویژه اینکه امور آب که متولی اصلی حفظ و حراست ازرودخانه ها است باید با کمک دولت نظارت بهتر و دقیق تری در بحث ساخت و سازها انجام دهد.

سازمان آب منطقه‌ای و آبفا از آلودگی آب  ناشی از ساخت وسازها جلوگیری کند

مشهدی عباسی افزود: ازاین رو ساخت و سازهای غیرمجاز تنها حریم رودخانه‌ها را دستخوش آسیب نمی‌کند، بلکه موجب آلودگی آب رودخانه هم می شود، بنابراین محیط زیست هم دراین موضوع باید دقت لازم را داشته و از افزایش آلودگی زیست محیطی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها تنها مربوط به یک سازمان ونهاد نیست، افزود: چندین دستگاه در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها دخالت دارند که باید در مجموع نسبت به حفظ و حراست ازمحیط زیست و حریم رودخانه همکاری کنند، بنابراین یکی دیگر از نهادهای مرتبط با بحث جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز سازمان آب منطقه‌ای و آبفا است، البته استانداری تهران باید با نظارت بیشتر برعملکرد زیرمجموعه های خود مانند بخشداری ها، فرمانداری ها و شهرداری ها از تخلف در این بخش‌ها جلوگیری کند.

روند برخورد با متخلفان ساخت و سازهای غیرمجاز باید سریع صورت گیرد

مشهدی عباسی تصریح کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز درحریم رودخانه ها موضوع زمین خواری نیست و فردی که اقدام به ساخت و سازهای این چنینی می کند حریم رودخانه ها را رعایت نمی‌کند، البته پرونده‌های بسیاری دراین خصوص به کمیسیون اصل نودم مجلس ارسال شده و نمایندگان در حال بررسی موارد مطروحه هستند، اما در روند برخورد با متخلفان باید تسریع شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه کدام نهاد و سازمان متخلف اصلی درخصوص ساخت و سازهای غیرمجازدرحریم رودخانه‌ها است، گفت: به نظر می‌رسد استانداری باید به این موضوع توجه خاص کرده و دستگاه‌های نظارتی زیرمجموعه استانداری نیز دقیق‌ترعمل کنند؛ البته مجلس شورای اسلامی هم تذکرات لازم را به وزارت کشور و استانداری خواهد داد، بنابراین بازهم باید تاکید کرد که استانداری تهران باید با شفافیت بیشتری موضوعات این چنینی را پیگیری کند که متاسفانه شفافیت لازم وجود ندارد وکم کاری در استانداری دیده می شود.

*جوابیه‌ استانداری تهران در خصوص برخورد با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ ها

استانداری تهران در جوابیه‌ای با تاکید بر اینکه استانداری تهران در مبارزه با زمین‌خواری پیشتاز است اعلام کرد: در پی تشکیل جلسات استانی از شش ماهه دوم سال ۹۲ تا پایان آذرماه ۹۳، ۲۶۱۶ حکم تخریب ساخت وساز غیرمجاز صادر و بیش از ۱۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و زراعی آزاد سازی شده است.

در پی انتشار خبری با عنوان انتقاد از کم‌کاری استانداری تهران در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها در خبرگزاری خانه ملت، استانداری تهران جوابیه‌ای را به دفتر خبرگزاری ارسال کرده که متن آن به شرح زیر است.

با احترام پیرو درج خبری در مصاحبه با جناب آقای مشهدی عباسی در رابطه با عملکرد استانداری تهران در حوزه مبارزه با ساخت و ساز غیر مجاز از آنجا که انتقاد وارد شده بر اساس آمار و اعلام مراجع ملی تماما اشتباه است مرقومه زیر برای تنویر افکار عمومی و درج در پایگاه آن رسانه محترم طبق قانون مطبوعات ارسال می گردد.

الف) به اطلاع مردم شریف کشور علی‌الخصوص استان تهران می‌رساند استانداری تهران از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید بلافاصله علی‌رغم رویه عدم توجه قبلی به مسایل ساخت وساز غیرمجاز، نسبت به تشکیل ستاد ساماندهی پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام کرد و از شش ماهه دوم سال ۹۲ تا پایان آذرماه ۹۳ مجموعا تعداد ۲۲ جلسه استانی تشکیل که ۲۶۱۶ حکم تخریب ساخت وساز غیرمجاز صادر و بیش از ۱۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و زراعی آزاد سازی گردیده است.

ب) به گواه دستگاه‌های ملی، استانداری تهران و کارکنان شریف کارگروه مبارزه با ساخت وسازهای غیرمجاز در حوزه مبارزه و تخریب و پیشگیری با زمین خواری و ساخت وسازهای غیرمجاز رتبه پیشتاز و اول را در اختیار دارد.

ج ) باید توجه کرد که استانداری تهران اکنون مواجه با تخلف‌های متعدد ساخت وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها اراضی ملی و زراعی است که متاسفانه در دوره قبل رخ داده و از ۶ ماهه دوم سال ۹۲ تاکنون هیچ ساخت وساز غیرمجازی در استان تهران انجام نگرفته است و چه بهتر بود نماینده محترم مردم شریف دماوند و فیروزکوه این حساسیت فعلی را از ابتدا برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته به کار می‌آوردند، چرا که فقط ۸۰۸ فقره از این این احکام معادل ۳۴% کل احکام صادره برای تخریب در شهرستانهای دماوند و فیروزکوه بوده است و مجموعا در منطقه مورد نمایندگی ایشان حدود ۸۳ هکتار از اراضی ملی و زراعی آزاد شده است.

د) استانداری تهران در مبارزه با زمین‌خواری و ساخت وساز غیرمجاز و متخلفین مربوط از هیچ اقدامی دریغ نکرده و نخواهد کرد، چنانکه پس از احراز تخلف اعضای شورای شهر آبعلی نسبت به انحلال و ارسال پرونده ایشان به مراجع ذیصلاح اقدامات و پیگیری های لازم صورت گرفته و خواهد گرفت.

هـ) عملکرد سازمان‌های آب منطقه‌ای و آبفا در حفظ حریم رودخانه‌ها و مبارزه با ساخت وساز غیرمجاز و کنترل کیفیت آب شهروندان عزیز استان در خور تقدیر و تشکر است و این سازمان‌ها تاکنون بیش از ۲۳۹ قلم را اجرا و یا در مرحله اجرا دارند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا