مراسم نمادین حمل تابوت امام حسین (ع) در کیلان

مراسم حمل نخل که نماد تابوت امام حسین (ع) به حساب می‌آید، به همراه سینه‌ زنی و زنجیرزنی در کیلان برگزار شد.tabot kilan (2)به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مردم مؤمن و متدین شهر کیلان هم‌سو با سراسر جهان در عزاداری و سوگواری ایام محرم‌الحرام شرکت و در غم سالار شهیدان، حضرت سیدالشهدا (ع) سینه‌زنی و زنجیرزنی کردند.
در این بین، یکی از سنت‌های دیرینه مردم شهر کیلان، حمل نخل که نماد تابوت امام حسین (ع) به حساب می‌آید، است و این نخل هر سال با استقبال باشکوهی از سوی مردم ولایی کیلان همراه می‌شود.
مردم امروز این نخل را از حسینیه مرکزی شهر کیلان حرکت دادند و در محلی به نام عمادین لباس بر آن پوشاندند و با آیینه، شمشیر، پارچه‌های سبز و به خصوص پارچه‌های مخصوص علم این نخل را تزیین کردند و دو سیب قرمز را بر سر شمشیرهای آن گذاشتند و این نماد سر بریده امام حسین (ع) بر روی شمشیر در روز عاشوراست.tabot kilan (9)البته مردم اعتقاد زیادی به این دو سیب دارند و در پایان مراسم هرکسی می‌خواهد به نوعی سیب‌ها را از آن خود کند؛ همراه با حمل نخل، نبات، نان و پارچه‌های سبز بریده‌ و تبرک شده با بدن نخل در بین عزاداران پخش شد.
تمام هیئت‌ های عزاداری محلات شهر کیلان پشت سر این نخل مشغول سینه‌زنی و زنجیرزنی شدند و پس از طی کردن مسیری به آرامستان بهشت فاطمه (س) رسیدند و در آنجا به شهدا و درگذشتگان خود عرض ادب کردند؛ سپس به سمت آرامستان محله فاجان حرکت کردند و همین برنامه را در آن محل نیز انجام دادند.
خادم نخل حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) کیلان اظهار کرد: تابوت امام حسین (ع) ۸۰۰ سال است که در کیلان حمل و برنامه آن برگزار می‌شود.
محسن صفرقلی با بیان اینکه این نخل در ابتدا متعلق به روستای لومان بوده است، افزود: در گذشته این نخل توسط طایفه عمادین کیلان تهیه و به کیلان آورده شده است.tabot kilan (10)وی ادامه داد: فردی به نام غفوری پا در میانی کرده و مقرر شد در روز عاشورا برای حمل نخل امامزاده عیسی (ع) روستای زیارت مسیری را کیلانی‌ها ببرند و در ادامه مسیر، نخل به اهالی روستای زان تحویل داده شود تا آن را تا امامزاده عیسی (ع) روستای زیارت برسانند.
این خادم نخل حضرت اباعبدالله الحسین (ع) کیلان با بیان اینکه مردم اعتقاد زیادی به این نخل دارند، تصریح کرد: کسانی که به این نخل مراجعه می‌کنند به حاجات خود می‌رسند و اگر بیماری داشته باشند، شفا می‌گیرند.
صفرقلی با بیان اینکه ۱۴ سال است که خادم این نخل هستم، تصریح کرد: در این سال‌ها، کسانی در بین ما بودند و طی سالیان متوالی از دنیا رفتند و دستشان از رسیدن به این نخل کوتاه ماند.
پس از رسیدن هیئت سینه‌زنی و زنجیرزنی به گلزار شهدای فاجان و عرض ادب به شهدا، جلوی مسجد فاجان هر هیئت به نوبت مراسم پایانی را به طور معمول با نوحه‌های سه ضرب و سر دادن شعار «یا حسین» برگزار کردند و همه عزاداران به مکان هیئت‌های خود بازگشتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا