مخالف تخریب سلیقه‌ای ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان دماوند هستیم/ متاسفانه برنامه و طرح آمایشی در حوزه جهادکشاورزی شهرستان دماوند وجود ندارد

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه مخالف تخریب سلیقه‌ای ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان دماوند هستیم، گفت: متاسفانه برنامه و طرح آمایشی در حوزه جهادکشاورزی شهرستان دماوند وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مهدی حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان دماوند اظهار داشت:  براساس سیاست کلان در حوزه قوه قضائیه که ابلاغ شده و نیز سیاستگذاری‌های حوزه دادستانی شهرستان، قطعا با انتخاب و تخریب سلیقه‌ای ساخت و سازها مخالف هستیم و بی‌شک دستگاه قضایی نیز با این نظر موافق است.

وی افزود: اگر مصداقی مبنی بر ساخت و ساز غیرمجاز وجود دارد، باید پرونده‌ها بررسی شوند؛ گاهی احکام پرونده‌های رسیدگی شده زودتر از دیگر پرونده‌ها صادر می‌شوند و باید اجرا شوند، اما همین اتفاق در همسایگی آن چند روز بعد رخ می‌دهد.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: طی 4 ماه گذشته چندین بار عملیات تخریب ساخت وساز غیرمجاز در یک روستا انجام شده است که این نشان می‌دهد صدور آرا با تاخیر اتفاق افتاده است، اما در کل سیاست‌گذاری‌های تخریبی اعتقادی به چنین برخوردهایی ندارم و معتقدم که برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز راه‌های بسیاری وجود دارد.

حیدری ادامه داد: وقتی قیمت یک زمین به متری یک یا دو میلیون تومان می‌رسد دیگر کاشت سیب زمینی در آن صرفه اقتصادی ندارد، در این زمین دیگر کسی گندم دیم نمی‌کارد، لذا عدم توجه و نبود برنامه توسط وزارت جهاد کشاورزی شرایطی را ایجاد کرده که مجموعه دستگاه قضایی را در برابر مردم قرار داده است.

وی تصریح کرد: این بساز و تخریب‌ها سرانجامی نخواهد داشت و دور باطلی است که جز خسارت به مجموعه کلی دولت، حکومت و نظام نتیجه دیگری نخواهد داشت.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: متاسفانه در حوزه کاری و اداری و اجرایی، دادستانی و دستگاه قضایی نیز راهی بجز تخریب ندارند چرا که تصمیم گیرندگان اصلی در این حوزه ورود پیدا نمی‌کنند و همه چیز را در حالت تعلیق قرار داده‌اند.

حیدری عنوان کرد: متاسفانه یک برنامه و طرح آمایش شهرستانی در جهاد کشاورزی شهرستان وجود ندارد تا اعلام کند که چه مناطقی قابل کشت و باغداری و زراعت است و کدام منطقه این شرایط را ندارد، همچنین کدام مناطق را می‌تون ساخت و دیگری را نمی‌توان ساخت.

حیدری افزود: در حوزه طرح‌های هادی تلاش بسیاری برای توسعه روستاها صورت گرفت تا در چارچوب قانون مشکلاتشان حل شده و ساخت و سازهای قانونی برای مردم انجام شود، اما متاسفانه وقتی روند طرح هادی مراحل آخر را طی می‌کند، جهاد کشاورزی این طرح را متوقف می‌کند و اجازه توسعه آن روستا را نیز نمی‌دهد.

وی ادامه داد: اگر سیاست جهاد کشاورزی در شهرستان دماوند به این شکل است حتما در سطح کشوری نیز اینگونه می‌باشد چرا که وزارتخانه مربوطه برنامه‌ای برای این موضوع ندارد و و صرفا یک قانون تخریب را دارد و این مهم در سالیان سال تکرار شده است.

فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: نسبت به بسیاری از اقداماتی که به این مجموعه ارجاع می‌شود، هیچ پاسخی به مردم داده نمی‌شود بنابراین مردم طبیعتا به ساخت و ساز خود ادامه می‌دهند.

حیدری گفت: باید به مردم بگوییم می‌توانند بسازند یا نه و با چه شرایطی می‌توانند ساخت و ساز انجام دهند، باید به مشکلات باغداران گوش سپرد و بسته‌های حمایتی برای باغداران و کشاورزان دید تا نام منفی تخریب و تصرف را از چهره شهرستان دماوند بزداییم.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص ساخت‌ و سازهای غیرمجاز شهری گفت: ساخت و سازها در محدوده شهری نظارت شهرداری‌ها را می‌طلبد و هرگونه تخلف در این حوزه در ماده 100 بررسی خواهد شد.

حیدری بیان کرد: شهرداری‌ها تخلفات را به ماده 100 و به مجموعه‌ای که باید رسیدگی کند قطعا اعلام می‌کند چراکه اگر حداقل تخلفی صورت گیرد باید از این طریق بررسی و اظهار نظر شود و تصمیم اعضا و آرا مشخص کننده نظر نهایی است.

وی افزود: اگر نوع ساخت و ساز به گونه‌ای باشد که باید منجر به تخریب شود، حکم لازم باید صادر شود و شهرداری آنرا اجرا کند، اگر در جایی شهرداری حکم تخریب را اجرا نکرده باشد قطعا ورود کرده و برخورد خواهیم کرد همچنین اگر گزارش از شهرداری به کمیسیون نرفته باشد باز هم این موضوع تحت بررسی قرار می‌گیرد.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص ساخت و سازی که توسط یک فرد در دماوند انجام و غیرمجاز دانسته شده است، ادامه داد: مجوزهای قانونی و لازم برای این ساخت و ساز توسط شهرداری صادر شده و ظاهرا آنچه که مبنی بر غیرمجاز بودن و خارج از عرف بودنِ آن انعکاس یافته است، صحت ندارد و ساخت و ساز در چارچوب قوانین صورت گرفته است.

حیدری تصریح کرد: اگر در کنار این ساخت و ساز افزایش ساختی بیشتر از حد مجوز صورت گرفته باشد، قطعا در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و حکم صادره توسط شهرداری اجرا خواهد شد، در این زمینه هیچگونه دوگانگی نسبت به ساخت و ساز دیگران وجود نداشته است.

وی گفت: دادستان وقت در خصوص ساخت و سازهای شهرک محمودیه یا شهرک نگین، در چارچوب قانونی نظریاتی داده است، اما در این مکان‌ها ساخت و سازهای قدیمی و جدید وجود دارد و سیاست‌ها در کل شهرک محمودیه یکنواخت نیست لذا هر کدام از ساخت و سازها دارای پرونده‌ای است که جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت

فرماندار شهرستان دماوند عنوان کرد: امید است هر تصمیمی که اتخاذ و اجرا می‌شود از تولید و کشاورزی حمایت کند و تصمیمات اتخاذ شده خسارت مضاعفی بر خسارت قبلی ایجاد نکند چرا که پیشگیری کم هزینه‌تر و بهتر از برخوردهای تخریبی است و باید در این حوزه پیشگیری پررنگ‌تر باشد تا نیاز به تخریب‌ نباشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا