رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند:

لوح ثبتی گویش دماوندی رونمایی می‌شود/ تاکنون 15مورد موافقت اصولی طرح‌های گردشگری در دماوند صادر شده است/ 3 پروژه بزرگ گردشگری در دماوند تعیین تکلیف نشده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه لوح ثبتی گویش دماوندی رونمایی می‌شود، گفت: تاکنون 15 مورد موافقت اصولی طرح‌های گردشگری صادر شده است و سه پروژه بزرگ گردشگری در شهرستان دماوند تعیین تکلیف نشده‌اند.

شهرام شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: با توجه به مصادف شدن هفته گردشگری با ایام عزاداری ماه صفر برنامه‌هایی توسط بخش خصوصی برای گردشگری در نظر گرفته شده که شامل تخفیفات برای گردشگران و اجرای مراسم و برنامه‌های مربوطه است و این برنامه‌ها تا پایان سال ادامه دار خواهند بود.

وی افزود: مراسم روز بزرگداشت ثبت ملی شهر دماوند با همکاری شهرداری و دانشگاه آزاد امسال برای دومین سال متوالی برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی با محوریت دانشگاه آزاد نیز از دیگر برنامه‌هاست که همه هنرمندان و کارآفرینان در این مهم حضور پیدا خواهند کرد.

شریفی با بیان اینکه در این ایام از لوح ثبتی گویش دماوند رونمایی می‌شود، ادامه داد: موفق شدیم گویش دماوندی را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم، در خردادماه این لوح ثبتی توسط معاون میراث فرهنگی کشور به استاندارد تهران ابلاغ شد و در مراسم رونمایی از این لوح ثبتی از فعالان گویش دماوندی موثر نیز تقدیر خواهد شد.

*لوح ثبتی گویش دماوندی اهمیت موضوع و تاریخ ثبت را نشان می‌دهد

وی گفت: لوح ثبتی اهمیت موضوع و تاریخ ثبت را نشان می‌دهد که حاوی امضای معاون میراث فرهنگی کشور و مدیرکل دفتر ثبت میراث فرهنگی کشور است و به صورت نمادین این لوح را رونمایی می‌کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون 15 موافقت اصولی طرح‌های گردشگری صادر شده که امیدواریم زودتر مقدمات آن انجام وکلنگ زنی شود؛ این پروژه‌ها شامل مجتمع‌های بین راهی تا مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌‌ها و رستوران‌های سنتی هستند که همه در ملک شخصی ساخته شده‌اند.

*۳ مجموعه گردشگری تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد/ تکمیل ۹۰ درصدی یک مجموعه گردشگری در روستای سربندان

شریفی بیان داشت: ‌همچنین امیدواریم سه مجموعه گردشگری تا پایان سال به بهره برداری برسند، یکی از این مجموعه‌ها در روستای سربندان است که تا 90 درصد تکمیل شده و امیدواریم تا 22 بهمن‌ماه و دهه فجر به بهره‌برداری برسد؛ در کل دو مجموعه در سربندان است و دیگری شامل یک مجموعه بومگردی در جابان می‌باشد.

*کاربری کشاورزی اراضی مانع از عدم اجرای طرح‌های گردشگری در دماوند می‌شود/ 10 طرح گردشگری کشاورزی برای دماوند کفایت می‌کند

وی در خصوص علت‌های عدم اجرای طرح‌های گردشگری در دماوند گفت: یکی از علت‌های این است که اکثر اراضی شهرستان دماوند زمین‌های کشاورزی یا باغی هستند ولو اینکه اصلا کشاورزی نیز در آنها انجام نشود، همچنین در تخصیص آب برای حوزه‌های گردشگری دچار مشکل هستیم از سوی دیگر الزامات محیط زیستی وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان داشت: ما قائل به الزامات و قوانین هستیم اما باید به گونه‌ای باشند که امکان کار باشد و مانع از تخلف مردم شود، حوزه گردشگری به روش صحیح و ساماندهی شده باغات را حفظ خواهد کرد.

شریفی ادامه داد: در خصوص گردشگری کشاورزی که آئین نامه آن جدیدا ابلاغ شده است به جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که اراضی و سرمایه‌گذاران را به میراث فرهنگی معرفی کنند تا با نظر آنها در این زمینه فعالیت کنیم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم همه اراضی را  به گردشگری کشاورزی تبدیل کنیم، نهایتا  5 تا 10 گردشگری کشاورزی برای دماوند کفایت می‌کند و ظرفیت گردشگری را پوشش می‌دهد، حتی یک یا دو مورد به صورت پایلوت باید اجرایی شود و اگر الزامات جهاد کشاورزی در بحث امنیت غذایی و درآمدزایی بازده داشت می‌توان در خصوص توسعه آن و صدور مجوزهای دیگر تصمیم گیری شود.

*در بافت روستایی و شهری دماوند پتانسیل‌های بسیار گردشگری وجود دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند تصریح کرد: شهرستان دماوند از حیث نزدیکی به پایتخت و آب و هوای خوب و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه گردشگری باشد. در بافت روستایی و شهری دماوند پتانسیل‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از آنها بهره‌مند شد.

شریفی بیان داشت: امید است شهرداری‌ها در رسیدن به این اهداف پای کار باشند چرا که گردشگری یک موضوع فرابخشی است و همکاری دستگاه‌ها را باید شاهد باشیم این در حالی است که در شهرستان دماوند برای هر موضوعی یک مشکل سد راه می‌شود.

*شهرک آویشن گردشگری نیست/ تنها هتل آویشن با حدود 11 هزار مترمربع وسعت یک مجموعه گردشگری است

وی در ادامه با اشاره به دیگر پروژه‌های گردشگری گفت: هتل مجموعه آویشن آماده بهره‌برداری است، شهرک آویشن گردشگری نیست و تنها هتل آویشن با حدود 11 هزار مترمربع وسعت یک مجموعه گردشگری دارای مجوز از این اداره می‌باشند و مابقی مجموعه‌ها ارتباطی با گردشگری ندارند و یا از میراث فرهنگی مجوز نگرفته‌اند.

*پروژه گردشگری مجموعه کشت و صنعت نارنجستان در دماوند بلاتکلیف ماند/ 3 پروژه بزرگ گردشگری در دماوند تعیین تکلیف نشده‌اند/ هتل آویشن در حال تکمیل و آماده‌سازی است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند عنوان کرد: مجموعه کشت و صنعت نارنجستان بلاتکلیف ماند و متوجه نشدیم سرانجام آن به کجا رسید و پروژه چشمه اعلا نیز بلاتکلیف مانده است؛ در مجموع 3 پروژه بزرگ گردشگری در دماوند تعیین تکلیف نشده‌اند.

وی افزود: هتل آویشن در حال تکمیل و آماده‌سازی است اما باید ابهام زدایی کنیم که این مکان شهرک گردشگری نیست بله هتل گردشگری است و سایر مکان‌ها ارتباطی با گردشگری و میراث فرهنگی ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا