مسئول اداره امور عشایر شهرستان دماوند:

بیش از ۴۰۰ خانوار عشایر در مناطق ییلاق‌نشین دماوند مستقر می‌شوند/ ۱۵۰ هزار رأس دام وارد مناطق ییلاقی دماوند خواهد شد/ احداث و مرمت ایل راه‌ها و ساخت پل جهت دسترسی به مناطق ییلاق عشایری دماوند

مسئول اداره امور عشایر شهرستان دماوند با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ خانوار عشایری در مناطق ییلاق‌نشین شهرستان دماوند مستقر می‌شوند، گفت: ۱۵۰ هزار رأس دام وارد مناطق ییلاقی دماوند خواهد شد.

مجید خدابخش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند از آغاز کوچ عشایر از ۲۱ خردادماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری از محل اعتبارات ارزش افزوده و تملک دارایی، اقدامات قابل‌توجهی جهت رفاه حال عشایر انجام خواهد شد که از جمله احداث و مرمت ایل راه‌ها و ساخت پل جهت دسترسی به مناطق ییلاق عشایری است.

وی افزود: اقدامات خدمات‌رسانی شامل تأمین آرد و سوخت فسیلی، تهیه و نصب سامانه خورشیدی جهت رفاه امور جانبی، سرویس‌های بهداشتی، نصب آبشخور برای دام‌ها و تهیه علوفه است که امسال با اعتبارات بیشتر، خدمات بهتری ارائه شود.

*۱۵۰ هزار رأس دام وارد مناطق ییلاقی دماوند می‌شوند/ کوچ بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانوار از سمنان، ورامین، سنگسر و شهرری به مناطق ییلاقی دماوند

مسئول اداره امور عشایر شهرستان دماوند ادامه داد: کوچ عشایر از اواخر خردادماه با توجه به سبز شدن علوفه آغاز و تا حدود بیست روز ادامه خواهد داشت و بیش از ۱۵۰ هزار رأس دام در مناطق ییلاقی دماوند مستقر می‌شوند.

خدابخش خاطرنشان کرد: از تعداد دام مذکور، حدود ۷۰ هزار رأس دام متعلق به عشایر میهمان و ۸۰ هزار رأس دام بومی است که از منطقه دلیچایی آغاز و در تار، گلروبار و تیزاب و لار وارد شده و مستقر خواهند شد.

وی عنوان کرد: میهمانان عشایر که جمعیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانوار را تشکیل می‌دهند، از سمنان، ورامین، سنگسر و شهرری به منطقه ییلاقی کوچ می‌کنند.

*بازگشایی زیرگذرهای بسته شده در محور هراز محدوده امامزاده هاشم با پیگیری‌ فرمانداری دماوند و راهداری

مسئول اداره امور عشایر شهرستان دماوند با بیان اینکه با پیگیری‌های به عمل آمده توسط فرمانداری شهرستان و اداره راه و ترابری و امور عشایری زیرگذرهای بسته شده در محور امامزاده هاشم باز و مسیر عبور احشام بازگشایی گردید، اذعان داشت: متأسفانه بعضی از راه‌های شهری و روستایی ایل راه‌ها را از بین برده‌اند و عبور و مرور دام عشایر در معرض خطر جدی قرار دارند؛ به عنوان مثال حادثه دوهفته گذشته در ورودی شهر دماوند که چندین رأس دام تلف گردید.

*ساخت مركز خدمات رسانی به عشایر شرق دشت لار در سال گذشته/ یک فروشگاه جهت تأمین وسایل مورد نیاز عشایر توسط تعاونی عشایری در دشت لار دایر می‌شود

خدابخش تصریح کرد: همه‌ساله دام‌ها و خانواده‌ها از نظر بهداشتی تحت پوشش درمان قرار می‌گیرند و در سال‌های گذشته یک اکیپ به صورت هفتگی از بهداشت و درمان به منطقه ییلاقی اعزام و افراد از نظر بهداشتی کنترل می‌شدند لذا با توجه به ساخت سوله خدمات‌رسان حوزه شرق دشت لار اکیپ‌های بهداشت و درمان و منابع طبیعی و دامپزشکی در آنجا استقرار و خدمات‌رسانی به عشایر منطقه را انجام می‌دهند؛ همچنین به احتمال قوی یک فروشگاه جهت تأمین وسایل مورد نیاز عشایر توسط تعاونی عشایری در آنجا دایر خواهد شد.

وی در خصوص تعاونی عشایری گفت: تعاونی عشایری توزیع مواد مورد نیاز عشایر از قبیل آرد و سوخت فسیلی، آب‌رسانی سیار و تأمین علوفه را عهده‌دار می‌باشد.

خدابخش در پایان از همکاری خوب فرمانداری دماوند، اداره محیط زیست حوزه سد لار، اداره محیط زیست شهرستان، اداره راه و ترابری، پلیس‌راه و راهنمایی و رانندگی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و دامپزشکی به خصوص مدیریت محترم عشایر استان تهران جهت نگاه ویژه به شهرستان دماوند قدردانی و تشکر نمود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا