طوفان دماوند را درنوردید/ مرگ درختان کهنسال

طوفان 70 کیلومتری در بام ایران در حالی رخ داد که شمار زیادی از درختان صدمه دیدند و حتی درختان کهنسال هم جان سالم به در نبردند.

13930314000307_PhotoFree

به گزارش تارود، یکی از حاشیه‌های جالبی که در وقوع طوفان شدید در شهرستان دماوند رخ داد، شکسته شدن درخت کهن‌سال و خشکی در منطقه کیلان بود که با وجود اینکه شاخ و برگی نداشت، طوفان توانسته بود این درخت را از ریشه در بیاورد.

13930314000312_PhotoFree

در حوادث روزهای گذشته در استان تهران، شهرستان دماوند در شرق استان تهران نیز از آسیب‌های این طوفان خطرناک و پیش‌بینی نشده بی‌نصیب نبود.

13930314000309_PhotoFree

طوفانی که معلوم نبود از کجا آمده و حتی هواشناسی نیز در خصوص این حادثه پیش‌بینی خاصی نکرده بود، نشان از قدرت خداوند متعال داشت؛ این حادثه تلنگری برای ماست که حواس‌ خود را بیشتر جمع کنیم و بدانیم که خداوند بزرگ خیلی راحت می‌تواند زمین و آسمان را به هم پیوند دهد.

*سرعت وزش باد در دماوند به 70 کیلومتر در ساعت رسید

مدیر هواشناسی شهرستان دماوند گفت: سرعت وزش باد در شهرستان دماوند از ساعتی پیش به 70 کیلومتر در ساعت رسید.

احمد ترکاشوند بیان کرد: از ساعتی پیش وزش شدید باد همراه با بارندگی در شهرستان دماوند آغاز شده است.

وی اضافه کرد: سرعت وزش باد در شهرستان دماوند از ساعتی پیش به 70 کیلومتر در ساعت رسیده است.

مدیر هواشناسی شهرستان دماوند با توجه به اینکه سرعت وزش باد در تهران 120 کیلومتر در ساعت اعلام شده است، گفت: با وجود کوه‌‏های بلند در اطراف شهرستان دماوند سرعت وزش باد کاهش یافته است.

ترکاشوند ادامه داد: باد از سمت جنوب غربی شهرستان دماوند به وزیدن گرفته و سبب ایجاد گرد و غبار شده است.

وی تصریح کرد: ایجاد گرد و غبار در شهرستان دماوند سبب کاهش دید 2 هزار متری شده است.

*شکستن درختان سبب قطع برق در دماوند شد

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند گفت: بر اثر وزش شدید باد و شکستن درختان و افتادن آنها بر روی سیم‏‌ها، برق نواحی مختلف دماوند قطع شده است.

محسن قاصدی بیان کرد: وزش شدید باد در دماوند سبب شکستن تعدادی از درختان و افتادن آنها بر روی سیم‏‌های برق شده است.

وی ادامه داد: بر اثر همین اتفاق برق نواحی مختلف از جمله دماوند و گیلاوند قطع شده است که البته مسئولان اداره برق شهرستان دماوند در حال پیگیری و رفع این مشکل هستند.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: شهرداری دماوند در حال جمع‏‌آوری درختان قطع شده در سطح شهر است.

قاصدی با بیان اینکه برق شهرهای آبسرد و کیلان نیز بر اثر وزش باد شدید قطع شده است، تاکید کرد: پیگیری این مشکلات در دست اقدام است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: وقوع مشکل دیگری بر اثر وزش شدید باد در شهرستان دماوند گزارش نشده است.

*دستگاه‌ها به حوادث غیرمترقبه اهمیت بیشتری دهند

شاید این حادثه تلنگر دیگری باشد برای دستگاه‌های خدماتی و امدادی که به حوادث غیرمترقبه اهمیت بیشتری داده و آمادگی خود را در این زمینه افزایش دهند؛ متاسفانه غافلگیری این طوفان موجب شد در استان تهران، پنج نفر کشته و 30 نفر زخمی شوند.

این طوفان که در شهرستان‌های استان تهران نیز رخ داد، خوشبختانه در دماوند با وجود اینکه سرعت وزش باد 70 کیلومتر در ساعت بود، اما خسارت جانی نداشت؛ ولی خسارت مالی زیادی وارد شد که شهرداری دماوند بیشترین خسارت را در این حادثه دید.

شکسته شدن درختان و قطع برق، جدی‌ترین آسیب طوفان به شهرستان دماوند بود.

باد از سمت جنوب غربی شهرستان دماوند به وزیدن گرفت و سبب ایجاد گرد و غبار شد؛ همچنین وزش شدید باد در این شهرستان سبب توقف خودروها در محور دماوند به فیروزکوه شد.

*آماده‌ باش 32 نیروی شهرداری دماوند

معاون خدمات شهری شهرداری دماوند در همین ارتباط با اشاره به حادثه‌ای که در دو روز گذشته در این شهر اتفاق افتاد، اظهار داشت: سه گروه متشکل از واحدهای خدمات شهری و فضای سبز هنگام وقوع حادثه در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

آرمین براتی با بیان اینکه 32 نیروی شهرداری دماوند در سطح شهر حضور پیدا کردند، افزود: این تعداد نیرو برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی نظیر رفع آب‌گرفتگی و شکسته شدن درختان در خیابان‌ها حضور داشتند.

وی تصریح کرد: پس از اینکه چند اصله درخت بر روی سیم‌های برق افتاد و موجب قطع برق در شهر دماوند شد، نیروهای شهرداری به شرکت برق کمک کردند تا شاخ و برگ درختان را از روی سیم‌های برق جمع‌آوری کنند.

10 اصله درخت نظیر تبریزی و گردو شکسته شد

معاون خدمات شهری شهرداری دماوند با بیان اینکه 10 اصله درخت نظیر تبریزی و گردو شکسته شد، گفت: همچنین تابلوهای هدایت مسیر در بلوار بعثت نیز بر اثر شدت طوفان کنده شد.

براتی با بیان اینکه این حوادث پیش‌بینی شده بود، خاطرنشان کرد: درختانی که می‌توانستند ایجاد خطر کنند، در گذشته جمع‌آوری شده بودند و مشکل زیادی در این زمینه وجود نداشت.

وی با بیان اینکه تنها یک حادثه در دماوند رخ داد، گفت: درختی بر اثر شکسته شدن بر روی فرد موتورسواری افتاد که خوش‌بختانه موتورسوار با رعایت نکات ایمنی و داشتن کلاه ایمنی، آسیب جدی ندید.

*شهرهای آبسرد و کیلان هم حادثه دیدند

آسیب‌های اشاره شده در شهرهای آبسرد و کیلان هم وارد شد و شهروندان این دو شهر به دلیل افتادن درختان شکسته شده بر روی سیم‌های برق پنج ساعتی را بدون برق و روشنایی گذراندند.

13930314000314_PhotoL

یکی از حاشیه‌های جالب شکسته شدن درخت کهن سال و خشک در منطقه کیلان بود؛ با وجود اینکه این درخت شاخ و برگی نداشت، طوفان توانسته بود آن را از ریشه دربیاورد.

به هر حال، در برهه‌ کنونی انتظار می‌رود که دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر هلال احمر، آتش‌نشانی و شهرداری‌ها ‌آمادگی خود را برای رویارویی با خطرات احتمالی بیش از پیش کنند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا