در سومین نشست شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی مطرح شد؛

افرادی که در سطح شهر با حرفه‌ای خاص تکدی‌گری می‌کنند، نیازمند نیستند/ جلب و هدایت کمک‌های مردمی به منظور حل مشکلات اقشار محروم در شهرستان دماوند

سومین نشست شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی شهرستان دماوند برگزار شد و در این نشست به موضوع همکاری بیشتر با معتمدان محلی شورای مشارکت‌های مردمی اداره بهزیستی تأکید گردید.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شاهرخ جهانشاهی در سومین نشست شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی شهرستان دماوند اظهار کرد: کمک به همنوع از امور مقدس و پسندیده است و با توجه محدودیت‌های موجود در کشور و به تبع آن در شهرستان دماوند، مشکلات اعتباری متوجه اکثر دستگاهها است و می‌توان از کمک‌های مردمی در این خصوص استفاده کرد.

وی افزود: خوشبختانه خیران در زمینه‌های مختلف کمک می‌کنند اما قدری این روال به صورت سنتی است و این موضوع باید ساماندهی شود تا در بخش‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد و با اولویت‌بندی و شناخت نیازها به آن بپردازیم که مهمترین وظیفه ما در این خصوص فرهنگ‌سازی است.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: وقتی صحبت از خیران می‌شود ذهن افراد به سمت مدرسه‌سازی سوق پیدا می‌کند در حالی که باید به سمت و سوی بهداشت، درمان، کمک به معلولان و نیازمندان نیز هدایت شود.

جهانشاهی با بیان اینکه فقر زمینه ایجاد بسیاری از فسادها را ایجاد می‌کند گفت: افرادی که در سطح شهر به عنوان متکدی با آنها روبه رو می‌شویم، نیازمند نیستند؛ بلکه بعضا حرفه آنها تکدی است و بنابراین باید ظرفیت‌های مردمی و خیران را به سمتی سوق دهیم که واقعا به آن نیاز است.

در ادامه این نشست حسین بی‌نیاز رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند اظهار کرد: با توجه به شکل‌گیری شورای مشارکت در شهرستان دماوند مقرر گردید تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل این شهرستان در راستای تحقق اهداف سازمان بهزیستی استفاده کنیم.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌ شورای مشارکت‌های سازمان بهزیستی باید اعضا و معتمدانی بنابر انتخاب اداره بهزیستی و تایید فرماندار شهرستان دماوند انتخاب می‌شدند و بر طبق نشستی با فرماندار این شهرستان  مقرر شد که از هر شهری معتمدی انتخاب شود و از ظرفیت و پتانسیل هر شهر در راستای اهداف سازمان بهزیستی برای همان شهر یا بخش استفاده شود و این فرهنگ به صورت شبکه گسترش یابد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند عنوان کرد: این نشست با هدف سیاست‌گذاری در جهت حمایت‌هایی که باید برای جامعه هدف سازمان داشته باشیم و نظارت بر هزینه‌ها برگزار شد.

بی‌نیاز اضافه کرد: فعالیت‌های ما بر اساس آیین نامه و دستورالعمل‌های مربوط صورت می‌گیرد و در این خصوص حساب خزانه‌ای داریم و نکته قابل توجه این است که ما در حوزه مشارکت‌ها امانتدار مردم و خیران هستیم و بنا را بر اعتماد و اطمینان نهادیم زیرا فرد خیر به ما اعتماد می‌کند و ما موظفیم که با شفاف‌سازی پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، دولت پاسخگوی همه نیازهای جامعه هدف سازمان بهزیستی نخواهد بود و این امری طبیعی است و بنابر این باید بتوانیم از ظرفیت‌های خیران در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از جلب و هدایت کمک‌های مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور حل مشکلات اقشار محروم ،معلول و ایتام، نظارت به نحوه مصرف وجوه اهدایی به سازمان بهزیستی، سیاست‌گذاری در مصرف بهینه اموال منقول و غیر منقول اهدایی براساس اولویت‌ها و ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه شورای شهرستان به استان تهران به عنوان وظایف شورای مشارکت‌ها نام برد.

بی‌نیاز بیان کرد: حمایت‌های سازمان بهزیستی در پنج بخش تحت عنوان بیمه‌ای، درمانی، حمایت‌های توانمندسازی، حمایت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و هزینه نگهداری تعریف می‌شود.

وی گفت: با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی و محدودیت در بودجه‌های سازمان بهزیستی باید افرادی از چرخه حمایت سازمان خارج شوند تا بتوانیم به ساماندهی افراد جدید بپردازیم و این امر تنها از طریق توانمندسازی افراد در بخش‌های مختلف امکان‌پذیر است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از واگذاری بسیاری از مراکز تحت نظارت بهزیستی در سطح شهرستان دماوند خبر داد و این امر را در راستای سیاست‌گذاری دولت برشمرد.

بی‌نیاز تاکید کرد: در بحث حوزه مشارکت‌ها هزینه‌ها بر چند نوع نقدی، غیر نقدی، خدماتی و استفاده از تخصص افراد در زمینه رفع نیاز مددجویان است و ما در واقع به دنبال اشاعه و ترویج فرهنگ نیکوکاری، خیر جمعی و مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم.

وی از وجود یک‌هزار و  ۸۳۹ خانواده تحت پوشش اداره بهزیستی در شهرستان دماوند خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به وجود یک‌هزار و ۳۲۴ نفر معلول و ۵۱۵ نفر زن سرپرست خانوار در سطح این شهرستان قطعا دولت پاسخوی همه نیازهای آنها نیست و ما باید در مقابل مسایل اجتماعی قدری با تامل برخورد کنیم.

گفتنی است بررسی مشکلات گروه هدف، مناسب‌سازی مراکز درمانی برای معلولان، ساماندهی خیران و عدم وجود خودروی مناسب سازی شده برای معلولان در سطح شهرستان دماوند از جمله موارد مطرح‌شده در این نشست بود.

لازم به ذکر است که در انتهای این مراسم لوح ابلاغ معتمدان محلی شورای مشارکت‌های مردمی با بهزیستی به آنها اهدا گردید.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا