امام جمعه شهرستان دماوند:

ساده و کم هزینه برگزار کردن مراسم ترحیم اموات را باید به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم/ جلوگیری از اسراف در مراسم ختم مصداق نهی از منکر است/ چرا به خاطر فوت یک نفر گاهی تمام شهر پر می‌شود از بنرهای بزرگ تسلیت؟/ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مورد بنرهای تبلیغاتی یا تسلیت از زیاده‌روی و بی‌نظمی جلوگیری کنند

امام جمعه شهرستان دماوند گفت: ساده و کم هزینه برگزار کردن مراسم ترحیم اموات را باید به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مورد بنرهای تبلیغاتی یا تسلیت از زیاده‌روی و بی‌نظمی جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی در خطبه‌های نماز جمعه دماوند اظهار داشت: دعا برای پدر و مادر در شب قدر و پرداخت خیرات و صدقات برای اموات در شب های قدر از بهترین اعمال است.

وی افزود: اموات و درگذشتگان و حق داران همیشه منتظر خیرات ما هستند و با این صدقات خوشحال می شوند و ما را دعا می‌کنند.

امام جمعه دماوند گفت: بی‌توجهی به والدین بعد از فوت آنها، دعا نکردن برای آنها و خیرات ندادن برای آنها ممکن است باعث عاق شدن فرزندان بشود.

فتاح دماوندی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم کم هزینه کردن مراسم دفن و سوم و هفتم و چهلم و سالگرد اموات است.

وی گفت: جلوگیری از اسراف در مراسم ختم مصداق نهی از منکر است.

امام جمعه دماوند بیان کرد: متاسفانه برخی افراد، مراسم تشییع و تدفین و بزرگداشت اموات را پرهزینه و تجملاتی و پر زرق و برق برگزار می‌کنند.

فتاح دماوندی عنوان کرد: اهدای تاج گل های گران قیمت برای عرض تسلیت اموات و چاپ بنر های بزرگ با تعداد فراوان، مصداق چشم و هم چشمی و رقابت بی‌فایده است که ثوابی را عاید درگذشتگان نمی‌کند.

وی عنوان کرد: گلایه‌هایی از مردم به گوش ما رسیده که به حق است و آن اینکه چرا به خاطر فوت یک نفر گاهی تمام شهر پر میشود از بنرهای بزرگ تسلیت؛ در حالی که لزومی برای این کار نیست.

امام جمعه دماوند بیان کرد: مردم از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توقع دارند که در مورد بنرهای تبلیغاتی یا تسلیت از زیاده روی و بی‌نظمی جلوگیری کنند.

فتاح دماوندی گفت: چه خوب است که به جای هزینه‌های غیر‌ضروری و بی‌فایده در مراسم اموات، این پول ها برای تهیه بسته‌های غذایی معیشتی برای نیازمندان آبرومند هزینه شود.

وی گفت: صرف بخشی از پول‌های مراسم اموات برای کمک به نیازمندان و تهیه جهیزیه برای نوعروسان تهی دست یا کمک به بهداشت و درمان و بیمارستان ها و درمانگاه‌ها، هم برای اموات خیر و ثواب دارد و هم برای زنده‌ها.

امام جمعه دماوند تصریح کرد: شایسته است در وصیت نامه‌ها به صرفه جویی و اسراف نکردن در مراسم ترحیم و صرف بخشی از هزینه‌ها برای امور خیر توصیه بشود.

فتاح دماوندی ادامه داد: گاهی برخی از صاحبان عزا که وضع مالی خوبی ندارند، علاوه بر تحمل مصیبت، گرفتار هزینه‌های زیاد مراسم ترحیم می شوند که این خود مصیبت مضاعفی است و این مخالف سبک زندگی اسلامی است.

وی گفت: ساده و کم هزینه برگزار کردن مراسم ترحیم اموات را باید به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا