هجوم زمین‌خواران به روستای هویر در دماوند/ سودجویان در روستای هویر با بلوک گذاری اقدامات اولیه ساخت و ساز را آغاز کرده‌اند

پای زمین خواری و ساخت و ساز غیرمجاز به روستای هویر دماوند هم باز شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، روستای هویر در دهستان ابرشیوه در بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران واقع شده است  و چند سالی است که این منطقه به واسطه موقعیت ویژه‌ای که دارد به‌عنوان قلب طبیعت گردی استان تهران محسوب می‌شود و گردشگران بسیاری را برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا می‌کشاند. با اشباع شدن اراضی روستاهای منطقه ابرشیوه در حاشیه جاده فیروزکوه مانند روستاهای سربندان و سیدآباد و رکورد در ارزش افزوده این مناطق و همچنین تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی، زیست بوم این مناطق تحت الشعاع قرار گرفته و منجر به تغییرات اقلیمی روستاها شده است.

وجود مناظر زیبا و آب و هوای مناسبی که در روستاهای محدوده دهستان ابرشیوه وجود دارد، سودجویان را برای ساخت و سازهای غیرمجاز به این منطقه، به‌ویژ روستاهای کهنک، مهج، دهنار و هویر کشانده است. روستای هویر با توجه به اینکه در سرچشمه رودخانه‌ای قرار دارد که تا دشت‌های گرمسار جاری است، دارای موقعیت ویژه‌ای است و متأسفانه سودجویان با همکاری برخی از مسئولان روستا در خارج از بافت، شروع به ساخت و ساز کردند و برخی از محدوده‌های روستای هویر را با حفاظ کشیدن، در مالکیت خود گرفتند تا اقدامات خود را به سرانجام برساند.

*جهاد کشاورزی به موضوع تغییر کاربری‌ زمین‌های زراعی ورود کند

ساخت و ساز غیرمجاز در روستای هویر مورد تأیید رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند نیز قرار گرفته است و در این خصوص محمد فریدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بخشی از روستای هویر در کنار رودخانه است و مربوط به امور آب می‌شود اظهار کرد: بخش دیگر این روستا نیز مربوط به زمین‌ها و باغ‌های مردم است که عده‌ای سودجو با تغییر کاربری به سمت ساخت و ساز روی آورده‌اند لذا جهاد کشاورزی در این مورد باید ورود کند و متخلفان را شناسایی کند. جهاد کشاورزی وظیفه دارد تا نسبت به تغییر کاربری زمین‌ها ورود کند و مراتب را به دادستانی اعلام کند.

ساخت ویلا و به‌طور کلی ساخت و سازهایی که در منطقه دماوند صورت می‌گیرد، موقعیت زیست محیطی روستاهای موردنظر را تهدید می‌کند و حتی مشکلاتی را در دسترسی ساکنان به آب ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: روستای هویر زیر نظر اداره محیط زیست شهرستان دماوند قرار ندارد و ما در مناطق چهارگانه خودمان اگر با زمین خواری و ساخت و ساز غیرمجاز مواجه شویم، حتماً موارد را به دادستانی و دادگستری شهرستان دماوند اطلاع می‌دهیم.

*ساخت ویلا در دماوند وضعیت زیست محیطی منطقه را تهدید می‌کند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند تصریح کرد: نهادهای مربوطه و شهرداری‌ها اگر استعلامی از محیط زیست بگیرند، قطعاً پاسخ ما درباره هر نوع ساخت و سازی در دماوند منفی است. در اکثر روستاهای شهرستان دماوند موضوع زمین خواری وجود دارد و ما معتقدیم که زمین خواری وساخت و ساز روی وضعیت زیست محیطی شهرستان اثر منفی خواهد گذاشت و فضای سبز و منابع آبی را با مشکل مواجه می‌کند و از طرفی ساخت و سازها ارتفاع آب را پایین می‌برد و مشکلات مختلفی را برای مردم منطقه ایجاد خواهد کرد.

فریدی با بیان اینکه سودجویان در روستای هویر با بلوک گذاری اقدامات اولیه ساخت و ساز را آغاز کرده‌اند خاطرنشان کرد: با اینکه این مناطق در محدوده نظارتی اداره محیط زیست شهرستان دماوند قرار ندارد اما با این حال موارد را به دادستانی اعلام می‌کنیم تا مسئولان قضائی به‌عنوان مدعی العموم ورود کرده و از حق و حقوق مردم دفاع کنند.

براساس این گزارش، ساخت و ساز غیرمجاز قطعاً وضعیت زیست محیطی مناطق را برهم می‌زند و مشکلات مختلفی را برای ساکنان مناطق مذکور مانند روستای هویر ایجاد می‌کند و انتظار از دستگاه قضائی این است تا همان‌طور که قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی به‌طور جدی برخورد کرده است به موضوع زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز که اکثراً با تغییر کاربری صورت می‌گیرد، ورود کند تا حقوق مردم از سوی عده‌ای سودجو زیر پای گذاشته نشود و اگر در موضوع اخیر در روستای هویر نیز در اسرع وقت اقدامات لازم از سوی دستگاه قضا انجام شود، جلوی زمین خواری گسترده و ساخت و ساز در این منطقه طبیعت گردی گرفته خواهد شد و در این صورت است که اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر از گذشته خواهد شد، چراکه تجربه نشان داده است که اکثر ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی افراد دارای رانت و رابطه رخ می‌دهد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

2 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز و ممنون بابت اطلاع رسانی دقیق جنابعالی:
    با توجه به درج خبر فوق به اطلاع می رساند کاش قبل از درج خبر اطلاعات بهتری از روستای هویر جمع آوری می شد تا خدای ناکرده خدشه ایی به پایگاه خبری شما وارد نشود.به عرض می رسانم روستای یاد شده با قدمتی بیش از چند صد سال و دارای مناطق بکر و محض گردشگری می باشد و افراد اصیل و زاده این روستا دارای زمینهای زیادی می باشند و هیچ یک از زمینهای داخل بافت و خارج بافت آن بدون مالک نبوده و هیچ گونه زمین بلاتکلیفی در این روستا وجود ندارد که افراد سود جو و زمین خوار در آن بتوانند مانور بدهند.به نظر می رسد اخبار واصله و رسیده به دست آن خبر گذاری محترم ناشی از عدم اطلاعات و یا از روی غرض ورزی جهت خدشه دار نمودن وجهه آن پایگاه خبری محترم و یا روستای یاد شده می باشد.خواهشمنداست در این خصوص اطلاعات مورد نیاز کسب و در صورت تایید عرایض بنده اصلاحیه ایی بابت این خبر درج گردد.ممنون بابت زحمات شما و همکاران گرامیتان

  2. با عرض سلام از طریق چه ارگانی یا شماره تماسی میتوانیم شکایت کنیم تمام زمین های کشاورزی رو در خارج از بافت تبدیل کردند به ویلا وارد روستا هویر می‌شید کاملا واضح و مشخص است به کوه و رودخانه هم رحم نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا