دیدار مسئولین با داوود لاسمی محقق و نویسنده کیلانی

به مناسبت هفته کتاب مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند با داوود لاسمی محقق و نویسنده شهر کیلان دیدار و از وی تقدیر کردند.

13930901000118_PhotoL

به گزارش تارود، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌ خوانی مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند با حضور در منزل داوود لاسمی پژوهشگر، نویسنده، محقق و شاعر کیلانی که اکنون از بیماری رنج می‌برد، با وی دیدار و تقدیر کردند.

داوود لاسمی تاکنون دو کتاب «موزه طبیعت و گنجینه تاریخ کیلان» و «در آن سوی افق» را که به تاریخ ارزشمند 18 هزار ساله کیلان مربوط است را در سال 91 منتشر کرد و به تازگی به دنبال چاپ آثار دیگری همچون «رنگ آبی، رنگ آب» و «آمایش سرزمینی» است.

13930901000120_PhotoL

لاسمی متولد سال 1326 و ساکن محله فاجان شهر کیلان است که در سال 1356 موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مدیریت از دانشگاه تهران و تربیت معلم شده است؛ این معلم بازنشسته 30 سال در آموزش و پرورش به امر آموزش در مدارس مختلف از جمله پنج سال در بندر ترکمن و 25 سال در شهرستان دماوند و استان تهران مشغول بوده و پس از بازنشستگی به امر تحقیق و پژوهش در زمینه‌های تاریخی منطقه شرق استان تهران پرداخته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند در این دیدار اظهار کرد: اکنون باید به چاپ کتاب نویسندگان دماوندی کمک کنیم؛ زیرا وقتی کسی کتابش به چاپ برسد، نویسندگان دیگر نیز جرأت پیدا می‌کنند تا آثار خود را منتشر کنند.

محمود پوردیوان‌بیگی مقدم با بیان اینکه از سال‌های خیلی زیاد در شهرستان دماوند نویسنده وجود داشته است، افزود: متأسفانه در موضوع معرفی این افراد به خوبی عمل نشده است و نتوانستند به خوبی آنها را بزرگ جلوه دهند.

وی با بیان اینکه فرد ارزشمندی همچون داوود لاسمی زحمات زیادی در زمینه پژوهش و تحقیق شهرستان دماوند کشیده است، گفت: این نویسنده و محقق زحمات زیادی کشیده تا به این سطح علمی برسد و ما باید از وی قدردانی کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند با بیان اینکه اگر نتوانیم این افراد برجسته شهرستان دماوند را پیدا کنیم، تاریخ آنها را به فراموشی می‌‌سپارد، تصریح کرد: ما باید قدر وجود آنها را بدانیم و هر چقدر که بتوانیم این سرمایه‌های ارزشمند را معرفی کنیم، سرمایه‌های معنوی شهرستان دماوند بیشتر می‌شود و در رده‌های نخست علمی کشور قرار می‌گیریم.

پوردیوان‌بیگی مقدم با بیان اینکه زمانی آیت‌الله جوادی‌آملی نسبت به عبدالرحیم دماوندی شناخت پیدا کرد، گفت که چرا اقدامی برای معرفی این شخصیت‌های برجسته شهرستان دماوند نمی‌شود، بیان کرد: تاکنون اقدامی برای جمع‌آوری آثار نویسندگان و محققان شهرستان دماوند انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم آنها را معرفی کنیم، فرزندان ما بهتر می‌توانند از این سرمایه‌ها برای پیمودن قله‌های پیشرفت استفاده کنند، گفت: خیلی از کسانی که در حوزه‌های فرهنگی نیازمند اطلاعاتی هستند با معرفی این شخصیت‌ها می‌توانند به راحتی با مراجعه به آنها، اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند با بیان اینکه ما به دنبال جمع‌آوری اطلاعات این شخصیت‌ها هستیم، گفت: امیدواریم این امر بتواند برای آیندگان شهرستان دماوند مفید و کارآمد باشد.

تقدیر مسئولان دماوند به پاس تلاشهای لاسمی

داوود لاسمی شاعر، محقق و نویسنده کیلانی در کتاب خود به وجود آثار تاریخی با قدمت 18 هزار ساله آن و قلعه‌های دوران اساطیری کیان و مادها که بر روی تپه‌های خاک‌ریزی احداث و اکنون ویران شده است، اشاره و گلایه کرده که اعمال سیاست‌های غیرمسئولانه عده‏ای سودجو با تخریب محیط زیست، هویت این کهن‏‌شهر را تهدید می‌کند.

13930901000123_PhotoL

بدون شک کتاب استاد لاسمی می‌تواند انگیزه خوبی برای محققان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقمندانی باشد که خواهان جمع‌آوری باورها، حفظ فرهنگ معنوی، هویت فرهنگی و تاریخی کیلان و جای جای سرزمین تاریخی ایران هستند.

در پایان این دیدار، این محقق و نویسنده دو آثار به چاپ رسیده خود را به مسئولان شهرستان دماوند با یادداشتی بر روی جلد آن اهدا کرد و مسئولان این شهرستان نیز به پاس تلاش‌های این نویسنده با اهدای لوح تقدیری از وی قدردانی کردند.

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا