سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند:

ثبت‌نام ۷۰۰ نفر از شهرستان دماوند در سامانه شناسایی افراد دارای فقر مطلق/ تهیه بانک اطلاعاتی و آماری منظم‌ در زمینه وضعیت اشتغال شهرستان دماوند/ برخی از شرکت‌ها در شهرک صنعتی دماوند در تامین نیرو دچار مشکل هستند

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند گفت: ۷۰۰ نفر از شهرستان دماوند در سامانه شناسایی افراد دارای فقر مطلق ثبت‌نام کرده‌اند.

محمد امین خدایاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: در راستای دستورالعمل بهزیستی و کمیته امداد برای کاهش فقر مطلق، برای اشخاصی که سرانه درآمدی آنها کمتر از 500 هزار تومان است سامانه‌ای طراحی شده است که تاکنون حدود 700 نفر توسط اداره کار دماوند در این سامانه ثبت شده‌اند.

وی افزود: لیست افراد مشمول از موسسات خیریه، کمیته امداد و دیگر سازمان‌های مرتبط اخذ شده و یک به یک در این سامانه ثبت می‌شوند، این حمایت جدا از یارانه‌های نقدی دولت بوده و در راستای کاهش فقر مطلق برای افراد با درآمد کمتر از 500 هزار تومان است.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند گفت: افراد مذکور دو حوزه خوراک و پوشاک و حوزه نیازمندان به مسکن را شامل می‌شوند که البته طبیعتا در هر دو حوزه مشکل دارند و تلاش می‌کنیم آنها را در سامانه تعریف کنیم تا حمایت شوند.

خدایاری ادامه داد: در زمینه اشتغال وام‌های خوداشتغالی به مددجویان تعلق می‌گیرد اما این وام‌ها محدود هستند لذا سیاست ما این است که همین اعتبارات محدود اغلب به بانوان سرپرست خانوار متقاضی  وام اختصاص یابد همچنین نجات یافتگان از اعتیاد از گروه‌هایی هستند که وام اشتغالزایی به آنها تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ادارات بهزیستی و فنی و حرفه‌ای در این رابطه بسیار مشارکت دارند، بهزیستی این افراد جویای شغل را به فنی و حرفه‌ای معرفی کرده و آنها نیز مهارت مورد درخواست خود را یاد گرفته و بلافاصله مدرک اخذ می‌کنند که در نهایت در سامانه خوداشتغالی ثبت نام کرده و تسهیلاتی حدود 100 میلیون تومان یا بیشتر برای ایجاد اشتغال دریافت می‌کنند.


سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند با بیان اینکه در زمینه اشتغال با پراکندگی اطلاعاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: جهاد کشاورزی با کمبود نیرو در فصل برداشت مواجه است از سوی دیگر انجمن صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرده که به سبب کاهش ساخت و ساز کارگران بیکار شده‌اند.

خدایاری گفت: در حال تهیه یک بانک اطلاعاتی و آماری هستیم تا تعداد نیروهای لازم در فصول مختلف توسط ادارات اعلام و هدایت اشتغال ایجاد شده و توازن برقرار شود.

وی تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها در شهرک صنعتی در تامین نیرو دچار مشکل هستند و اولویت ما این است که مشکل اشتغال آنها را برطرف کنیم.

*ماهانه حدود ۲۰۰ نفر کارگر از شهرستان دماوند در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام می‌کنند/ هیچگونه تعدیل نیرو با توجه به افزایش دستمزد در شهرک‌های صنعتی دماوند نداشتیم

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند افزود: در سال 1400 میانگین حدود 200 تا 250 نفر ماهانه در سامانه بیمه بیکاری ثبت شدند و امسال نیز تقریبا 209 نفر در فروردین ماه در سامانه بیمه بیکاری شهرستان ثبت شدند که نسبت به فروردین سال گذشته کاهش داشته است.

خدایاری ادامه داد: علیرغم همه هجمه‌ها مبنی بر اینکه افزایش دستمزد باعث کاهش نیروی کار می‌شود اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه باعث تعدیل نیرو نیز نشد و گزارشات مربوطه در این باره وجود دارد، امسال تعدیل یکباره و گروهی تا این لحظه نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: نه تنها به دنبال افزایش مزد با کاهش نیرو مواجه نشدیم بلکه بسیاری از کارخانه‌ها درخواست نیرو کرده‌اند و واحد اشتغال مرتبا به کارخانجات نیرو معرفی می‌کند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند عنوان کرد: در سال جاری برخی از کارخانجات برای رقابت و نگهداشت نیروهای خود خط تهیه غذا گرم روزانه راه انداخته‌اند حتی برخی از کارفرماها اعلام کرده‌اند که حاضرند بیشتر از وزارت کار مزد پرداخت کنند لذا افزایش مزد بعنوان یک عامل تنها و مستقیم باعث کاهش نیروی کار نشده است.

خدایاری گفت: در سامانه روابط کار اجرای دقیقی را شاهد نبودیم یکی از سیاست‌های اصلی ما اجرای کامل سامانه جامع روابط کار می‌باشد، این سامانه محسنات بسیاری دارد و هنگامی که نهادینه شود مردم متوجه برکات و مزیتهای آن می‌شوند.

وی اظهار داشت: این سامانه شفافیت کامل داشته و هر اتفاقی که در پرونده افتاده باشد در آن قابل مشاهده است، در روابط کار سال گذشته میانگین وقت برای رسیدگی پرونده‌ها بین 23 تا 28 روز بود.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند افزود: امسال برای پرونده‌های سامانه‌ای 13 تا 15 روز و برای پرونده‌های دستی 7 تا 10 روز برای وقت اولین جلسه رسیدگی تعیین شده است. علت این اختلاف روزها در آئین دادرسی به سبب تنفس و روند رسیدگی و جلسات و کارهای پستی می‌باشد.

خدایاری ادامه داد: تعداد پرونده‌های شکایات زیاد نیست و درماه حدود 30 تا 40 پرونده تشکیل می شود که این اعداد در فصول مختلف بیشتر و کمتر می‌شوند.

وی تصریح کرد: اغلب شکایت‌ها در مورد تعارضات کارگری و کارفرمایی همچون قطع همکاری و عدم دریافت سنوات، حقوق معوقه و پرداخت نکردن حقوق کارگر است، شکایت‌ها موضوعات عادی دارند و موضوعات خاص به دادخواست‌های گروهی می‌روند که چنین مواردی تا این لحظه در سال جاری نداشته‌ایم.

*راه اندازی خانه فرهنگ و بهداشت کار کارخانجات شهرستان دماوند در دستور کار است/ تعاونی‌های غیرفعال و راکد در شهرستان دماوند تعیین تکلیف می‌شوند

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند عنوان کرد: در حوزه اجتماعی در کارخانجات 20 تا 50 نیرو اشخاصی تحت عنوان بهگر در کارخانجات برای پیشگیری از اعتیاد داریم که این افراد آموزش دیده‌اند و در کارخانجات مورد هدف آموزش دیده و کلاس‌ها مرتبا دایر می‌شوند.

خدایاری گفت: راه اندازی خانه فرهنگ کار و خانه بهداشت کار در کارخانه‌هایی که فاقد آنها هستند نیز در دستور کار است و رایزنی‌هایی با این کارخانه‌ها صورت گرفته است و انشالله در سال جاری شاهد افتتاح آن هستیم.

وی در خصوص اقدامات این اداره در حوزه تعاون اظهار داشت: امسال قصد داریم مشکلات تعاونی‌ها را حل کنیم البته مشکلاتی که قابل هستند اما مسکوت مانده‌اند در دستور کار قرار می‌گیرند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند افزود: از 840 هزار واحد مسکن مهری که مقرر بوده تعاونی‌ها تحت مدیریت وزارت کار در کل کشور بسازند، حدود 40 هزار واحد در کل کشور باقیمانده است.

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان دماوند بیش از 500 تعاونی وجود دارد که حدود 120 مورد فعال هستند، ادامه داد: از تعاونی‌ها مسکن مهر باقی مانده بازدید میدانی به‌عمل آمده و خواهیم آورد یا از آنها دعوت شده و به مشکلات آنها رسیدگی می‌شود، تعاونی‌های بلاتکلیف و غیرفعال و راکد نیز تعیین تکلیف می‌شوند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند تصریح کرد: تعاونی‌هایی که فعالیت می‌کنند را در حیطه قانون و اختیارات تقویت می‌کنیم و تعاونی‌های غیرفعال را تعیین تکلیف می‌کنیم.

خدایاری در ادامه عنوان کرد: سرکشی و راه اندازی میز خدمت در کارخانجات از دیگر برنامه‌ها است و در صورت مشارکت بهزیستی و فنی و حرفه‌ای طرح‌های خوبی همچون برگذاری طرح آموزش میان کارگاهی پیش بینی شده است که در این میز خدمت ها به تشریح برکات و مزایای آن خواهیم پرداخت.

وی گفت: در حوزه روابط کار مقرر است پرونده‌های دستی و سنتی جمع آوری شوند و در چارچوب سامانه روابط کار قرار گیرند تا در هر لحظه اربابان رجوع از وضعیت پرونده خود مطلع شوند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند اظهار داشت: حوزه‌های اجتماعی امسال فعالتر خواهد شد و در سایر حوزه‌ها سال گذشته عملکرد ضعیفی نداشتیم و تلاش می‌کنیم همان را حفظ و بهتر کنیم.

*نسبت به حوزه بازرسی در حفاظت فنی کارخانجات سختگیرانه عمل خواهیم کرد

خدایاری افزود: در حفاظت فنی حوزه بازرسی سختگیرانه عمل خواهیم کرد تا حادثه‌ای همچون حادثه کیمیا شیمی تکرار نشود، مکاتبات و اخطارها به این کارخانه وجود دارد اما توجه نشده است، در سایر کارخانه ها نیز در حفاظت فنی و حفظ جان کارگران باید دقت بیشتری شود و کاهش حوادث ناشی از کار در سطح منطقه از دغدغه های اصلی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

*بسیاری از حوادث ناشی از کار به علت حواس پرتی نیروی کار است

وی ادامه داد: بسیاری از حوادث ناشی از کار به علت حواس پرتی نیروی کار است اما در بسیاری از موارد نیز عدم رعایت ایمنی دستگاه‌ها و شرایط نامساعد کارگاه موجب بروز حوادثی شده است.

*تشدید برخوردهای قانونی بکارگیری اتباع غیرمجاز با اصناف مواد غذایی در شهرستان دماوند

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند تصریح کرد: با توجه به هجوم جدید اتباع خارجی به کشور، در زمینه بازرسی‌ها مخصوصا حوزه اصناف مواد غذایی تشدید برخورد با افرادی که اتباع خارجي غیر مجاز را به کار می‌گیرند خواهیم داشت حتی اگر دستگاه‌های دولتی باشند شدت برخورد دو برابر خواهد بود.

خدایاری عنوان کرد: مشکلی در به کارگیری اتباعی که کارت کار دارند وجود ندارد،‌ اتباع بیگانه فقط افغانستانی نیستند بلکه اتباعی از سنگال، بنگلادش و… نیز در کشور وجود دارند که همه را به اسم اتباع می‌شناسیم و کاری با ملیت آنها نداریم اما این عزیزان برای اشتغال قانونی باید در اداره اتباع کارت کار دریافت کرده باشند تا مشغول کار شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا