به مناسبت هفته‌ کتاب و کتاب‌خوانی انجام شد؛

برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «بانوی مهر» در فرهنگسرای کوثر شهر دماوند

به مناسبت هفته‌ کتاب و کتاب‌خوانی، نشست نقد و بررسی کتاب «بانوی مهر» با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در فرهنگسرای کوثر شهر دماوند برگزار شد.

سیما شیخ خطیبی نویسنده دماوندی در حاشیه نشست نقد و بررسی کتاب بانوی مهر در فرهنگسرای کوثر دماوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: این رمان با مضمونی اجتماعی به شخصیت «ماه‌تابان» که شخصیت محبوب من است و در دوره قاجار زندگی می‌کند و جد شخصیت اصلی داستان است می‌پردازد.

وی افزود: در ابتدا این رمان نام دیگری تحت عنوان «ماه‌تابان» داشت که تغییر نام یافت و بر اساس تخیل در دو زمان حال و گذشته به بیان شخصیت های داستان و مسایل و اختلافات موجود در زندگی شخصیت اصلی می‌پردازد.

نویسنده کتاب بانوی مهر در خصوص مدت زمان نوشتار و انتشار این کتاب بیان کرد: نوشتن این رمان حدود دو سال به طول انجامید و حدود دو سال نیز روند انتشار آن ادامه داشت.

شیخ خطیبی ادامه داد: اولین رمان من از لحاظ شخصیت‌پردازی باید مورد پردازش قرار گیرد، دومین رمان نیز در دست چاپ است و کتاب بانوی مهر در واقع سومین رمان بنده محسوب می‌شود؛ هرچند که این رمان چهاردهمین تالیف من است.

وی از علاقه خود به داستان نویسی گفت و تصریح کرد: من از کودکی به نوشتن علاقه داشتم اما تقریبا از  ۲۰ سال پیش علاقه من به این موضوع جدی شد تا اینکه در سال ۸۳ به فکر چاپ آثار خودم افتادم؛ البته من دبیر ادبیات فارسی نیز هستم.

نویسنده کتاب بانوی مهر گفت: به نظر من در شهرستان دماوند آنچنان که باید به نویسندگی پرداخته نمی‌شود و مسئولان توجه زیادی به این موضوع ندارند و خوب است که در کتاب فروشی‌ها قسمتی به کتاب‌های نویسندگان دماوند اختصاص یابد تا سبب جلب توجه و آشنایی با آثار نویسندگان دماوندی شود.

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین میثم کریمایی، منتقد کتاب بانوی مهر ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسندگان و فرهیختگان در شهرستان دماوند اظهار داشت: خوشحالیم که در شهرمان نویسندگان، افراد فرهیخته، ادب دوست و دست به قلم داریم که به خلق آثاری می‌پردازند که برای منطقه دماوند نقطه قوت است و موجب ایجاد انگیزه برای سایر افراد می‌شود.

وی با بیان این که نقد بیان خوبی‌ها و اشاره به ایرادات آثار است عنوان کرد: در این رمان استفاده از واژه‌های توصیفی خوب، فضاسازی مناسب و پاسداری از گذشته‌ها، تاریخ، هویت و خانواده از نقاط قوت به شمار می‌رود.

منتقد کتاب بانوی مهر ادامه داد: همچنین تم رئالیسم جادویی گابریل گارسیا مارکزی مایه جذابیت داستان است و استفاده از آینه به عنوان عنصر جادویی که به واسطه آن فرد به گذشته سفر می‌کند موجب ایجاد جذابیت می‌شود.

کریمایی در نقد رمان بانوی مهر تصریح کرد: بهترین زمان برای جذب مخاطب و ایجاد پیوند خواننده با داستان در صفحات آغازین است و شاید بتوان گفت که این موضوع قدری در این رمان مورد غفلت قرار گرفته و ممکن است جمعی از خوانندگان خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: همچنین یکی از عوامل جذابیت داستان، گره‌افکنی است و در این رمان اختلاف نظر بین دو پدر در جریان عشق بین دو جوان آنچنان که باید گره محکمی نبود و لازم است قدری این گره قوی‌تر باشد.

منتقد کتاب بانوی مهر از لزوم شخصیت‌پردازی قوی‌تر، وجود برخی مشکلات چاپی و غلط‌های املایی به عنوان موارد انتقادی از این رمان نام برد و در خصوص طرح جلد این کتاب تاکید کرد: به نظر می‌رسد طرح روی جلد بیشتر معطوف به داستان‌های عاشقانه است در حالی که انسجام خانوادگی و رفت‌و برگشت‌های جادویی به گذشته و حال بیشتر مد نظر این رمان بوده است؛ هرچند که ممکن است به اقتضای وجود باغ و عمارت در داستان، این طرح انتخاب شده باشد و مسلما توجیهاتی برای آن وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا