رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند:

برای صید ماهی در منطقه حفاظت شده دریاچه تار هیچ‌گونه مجوزی صادر نمی‌شود/ عدم تخصیص بودجه‌ برای ساماندهی وضعیت پسماند و سرویس‌های بهداشتی در دریاچه تار

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با بیان اینکه برای صید ماهی در منطقه حفاظت شده دریاچه تار هیچ‌گونه مجوزی صادر نمی‌شود، گفت: بودجه‌‌ای برای ساماندهی وضعیت پسماند و سرویس‌های بهداشتی در دریاچه تار تخصیص داده نشده است.

محمد فریدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: دریاچه‌های تار و هویر با حریم اطرافشان حدود 500 هکتار به عنوان اثر طبیعی ملی در اختیار سازمان محیط زیست است و در این منطقه ورود عشایر و زنبورداران و… ممنوع می‌باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند افزود: در خصوص مجوز اسکان زنبورداران بر عهده جهاد کشاورزی است و این سازمان باید مجوز اسکان بدهد.

وی در رابطه با حمله خرس به کندوها نیز بیان کرد: اگر این اتفاق بیافتد لازم است که زنبوردار به محیط زیست اطلاع دهد، البته قبل از آن باید زنبوردار خود تمهیداتی اندیشیده باشد به طور مثال قرار دادن مترسک و روشن کردن چراغ در شب‌ها در اطراف کندوها برای ترسیدن خرس انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: اگر با همه اقدامات باز هم خرس به کندوها هجوم برد، زنبوردار باید به محیط زیست اطلاع دهد تا توسط کارشناس رسمی دادگستری، محیط زیست و جهاد برای جبران خسارت از سوی سازمان محیط زیست صورت جلسه شود.

فریدی تصریح کرد: پروانه چرای دام‌ها در اختیار محیط زیست نیست و باید منابع طبیعی پاسخگو باشد، مجوز اسکان زنبورداران را نیز جهاد کشاورزی صادر می‌کند.

وی بیان کرد: برای صید ماهی در دریاچه تار به علت اینکه منطقه حفاظت شده است به هیچ وجه مجوزی صادر نمی‌کنیم و هرگونه ماهیگیری در این دریاچه جرم محسوب می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند گفت: در منطقه دریاچه تار، جمعا دو دریاچه با حریمشان به مساحت 500 هکتار در اختیار محیط زیست است البته در سایر مناطق اطراف که منطقه‌ای باارزش است و انواع حیات وحش و پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری همچون کل، قوچ، گراز، خرس، پلنگ، بز، میش، انواع خزندگان و پرندگان کمیاب و بومی در مناطق دریاچه‌های تار و هویر زیست می‌کنند.

فریدی عنوان کرد: منطقه دریاچه های تار، هویر، ارتفاعات ماز و انگمار و … از بهترین زیستگاه‌های کشور محسوب می‌شوند و مجموعا از امامزاده هاشم تا ارجمند و فیروزکوه گشت و کنترل نظارت دارند.

وی افزود: در هر جایی که درختی کنده شود، بوته‌ای تخریب شده و شکاری صورت گیرد خلاف مقررات است و محیط زیست می‌تواند ورود کند، اگر اتفاق ناگواری برای محیط زیست منطقه بیافتد قطعا طبق مقررات موضوع را پیگیری و به مراجع قضایی گزارش داده و از تخریب منطقه جلوگیری می‌کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: 500 هکتار منطقه اثر طبیعی ملی جایی است که عرصه و هر آنچه در آن می‌باشد، در اختیار محیط زیست است و به طور ویژه‌تر پیگیری و حفاظت می‌شود.

فریدی در خصوص مسائل فرهنگی در حفاظت محیط زیست گفت: حوزه فرهنگی به این سازمان ارتباطی ندارد، این سازمان ضابط خاص در مورد جرائم زیست محیطی و متولی این حوزه است.

وی عنوان کرد: در رابطه با وضعیت فرهنگی نیز باید متولیان فرهنگ و نهادهایی که در زمینه فرهنگ عمومی جامعه موظف هستند باید اقدامات لازم صورت گیرد و این سازمان نیز به این مهم کمک و از آن استقبال می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند گفت: در مورد زباله و سرویس‌های بهداشتی دریاچه تار بودجه‌ای در اختیار محیط زیست قرار داده نشده است و اگر بودجه‌ای داشته باشیم حتما این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم، به شخصه یکی از آرزوهایم این است که وضعیت پسماند و سرویس‌های بهداشتی در شان مردم باشد اما اکنون اینگونه نیست و این مساله را قبول دارم.

فریدی ادامه داد: اگر اداره گردشگری و شهرداری یا خیرین شهرستان دماوند برای رفع مساله زباله و ایجاد سرویس‌های بهداشتی پا پیش بگذارند، می‌توان این مهم را ساماندهی کرد و محیط زیست همکاری لازم را خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بودجه‌ای برای رفع مساله زباله و سرویس بهداشتی در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته شهرداری دماوند هفته‌ای یکبار زباله‌ها را با کامیون جمع آوری می‌کرد، امسال نیز شهرداری همراه است اما سرویس‌های بهداشتی نیاز به همکاری یک نهاد یا خیر دارد و مشتاقانه از این افراد استقبال و همکاری می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا