رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان دماوند:

راه‌اندازی اولین مزرعه گردشگری ایران در دماوند/ مجوز ساخت 4 هتل سه و پنج ستاره در دماوند صادر شده است/ نارضایتی گردشگران از زیرساخت‌های ضعیف در مراکز تفرجگاهی دماوند

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان دماوند از ایجاد اولین مزرعه گردشگری ایران در این شهرستان خبر داد و گفت: مجوز ساخت 4 هتل سه و پنج ستاره در دماوند صادر شده است.

شهرام شریفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: شهرستان دماوند پتانسیل بسیاری در حوزه گردشگری دارد، اما متأسفانه به دلیل کم‌کاری‌ها در این حوزه دچار کمبود بوده‌ایم و گردشگران از عدم وجود زیرساخت‌هایی همچون رستوران‌ها، مراکز تفرجگاهی و تفریحی نارضایتی داشتند که با کمک فرمانداری اقداماتی صورت گرفت و توانستیم از سرمایه‌گذاران با نگاه بومی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در شهرستان دماوند دو هتل آپارتمان وجود دارد، گفت: مجوز ساخت چهار هتل سه و پنج ستاره صادر شده است و در مرحله اجرا هستند، همچنین تعداد زیادی مناطق بومگردی نیز وجود دارد که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

*۹ اقامتگاه بومگردی در شهرستان دماوند فعالیت دارند/ ایجاد ۲۰ اقامتگاه بومگردی دیگر در شهرستان دماوند مدنظر می‌باشد

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند عنوان کرد: ۹ اقامتگاه بومگردی در شهرستان دماوند فعال‌اند و بیش از این تعداد نیز در حال تکمیل هستند.

شریفی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم حداقل ۲۰ اقامتگاه بومگردی در شهرستان دماوند داشته باشیم و این بومگردی‌ها اصولاً در روستاها قرار دارند که سرمایه‌گذاران آنها از جوامع محلی و روستاییان هستند.

وی گفت: همچنین در خصوص افزایش مراکز بومگردی برای این امر مهم جلساتی با دهیاری‌ها تشکیل و موضوع گردشگری توضیح داده شد که با استقبال خوبی مواجه شدیم.

*باید در آینده‌ای نزدیک حداقل یک اقامتگاه بومگردی در هر روستای دماوند داشته باشیم/ اولین مزرعه گردشگری ایران در حوالی منطقه وادان دماوند

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند تأکید کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک حداقل یک بومگردی در هر روستا داشته باشیم که در شرایط اقتصادی کنونی یک مزیت به شمار می‌رود؛ زیرا با سرمایه اندک و با استفاده از بناها و ساختمان‌های قدیمی می‌توان امکانات و فضایی را فراهم کرد که اشتغال و توسعه روستایی را به ارمغان می‌آورد.

شریفی افزود: ایجاد مجتمع‌های گردشگری هزینه و زمان و سرمایه زیادی نیاز دارد، در این زمینه اولین مزرعه گردشگری ایران یا عنوان خورشید در حوالی منطقه وادان وجود دارد.

*استقبال تاکنون بیش از ۱۶ هزار نفر گردشگر از مزرعه گردشگری خورشید در دماوند

وی افزود: مزرعه گردشگری مذکور در زمینه‌های کشاورزی، تفریحی و تفرجگاهی دخیل است و سومین پل معلق ایران در این منطقه ساخته شده است، ماهیگیری، زنبورداری و دیگر فعالیت‌ها در این منطقه گردشگران را به سوی خود جذب کرده است که در مدت پنج ماه از افتتاح این منطقه بیش از ۱۶ هزار نفر از این مجموعه بازدید کرده‌اند.

*شهرستان دماوند براساس پتانسیل‌های موجود به بیش از ۵۰ مجتمع گردشگری نیاز دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان دماوند و درخواست‌ها در حوزه گردشگری، شاید به بیش از ۵۰ مجتمع گردشگری نیاز باشد.

*برگزاری همایش ملی فرصت‎های سرمایه‌گذاری در دماوند تا قبل از ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری/ ظرفیت‌های گردشگری موجود در دماوند باعث توسعه پایدار می‌شود

شریفی با اشاره به اینکه تا قبل از ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری همایشی در سطح ملی با حضور سرمایه‌گذاران کشوری در دماوند برگزار شود، تصریح کرد: در این همایش پتانسیل‌های شهرستان دماوند و حمایت‌ها از سرمایه‌گذاری در گردشگری معرفی می‌شود، عنوان این رویداد همایش سرمایه‌گذاران کشور در حوزه گردشگری شهرستان دماوند است.

وی افزود: ظرفیت‌های گردشگری موجود در دماوند باعث توسعه پایدار می‌شود، اگر این مهم را به خوبی مدیریت کنیم، می‌توانیم از زمین‌خواری و تغییر کاربری در شهرستان جلوگیری کرده و ارزش افزوده و اشتغال فزاینده همچنین اقتصاد پویا در این زمینه ایجاد کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند ادامه داد: در اکثر پروژه‌های گردشگری که به بهره‌برداری رسیده است تاکنون حتی یک ریال از تسهیلات و منابع بانکی استفاده نکردیم.

شریفی تأکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری‌های سنگین فقط منابع بانکی می‌تواند کمک کند اما در اقامتگاه‌های بومگردی‌ تنها با کمی مرمت ساختمان‌های قدیمی و باذوق و سلیقه می‌توان در راستای جذب گردشگر گام برداشت.

وی اضافه کرد: با توجه به تمامی ظرفیت‌ها در همین موقع از فصل سال نیز با کمبود فضای اقامتی و تفریحگاهی مواجه هستیم.

*سه اقامتگاه بومگردی‌ در شهر دماوند ایجاد می‌شود/ هتل در حال ساخت شهرک آویشن دماوند فاقد پرونده‌ در میراث فرهنگی است

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند گفت: در شهر دماوند بومگردی‌هایی همچون ایزدیار در میدان قدس و دو بومگردی در حوزه محله فرامه در حال ایجاد است و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

شریفی عنوان کرد: در خصوص هتل در حال ساخت شهرک آویشن پرونده‌ای نداریم و در سیر و روند قانونی آن قرار نگرفتیم اما از این موارد حمایت و استقبال می‌شود تا زودتر بهره‌برداری شود.

*تاکنون هیچ صحبتی در خصوص تبدیل مکان سابق صنوف مزاحم دماوند به گردشگری نشده است

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرستان دماوند برای ما بسیار پر اهمیت است و باعث ایجاد اشتغال می‌شود، گفت: تاکنون هیچ صحبتی با ما در خصوص تبدیل مکان سابق صنوف مزاحم به مکان گردشگری نشده و درخواستی از ما خواسته نشده است، اما از این‌گونه فعالیت‌های گردشگری استقبال و همراهی می‌کنیم.

*راه‌اندازی مجموعه‌های گردشگری دماوند برای بیش از ۱۴۰ نفر اشتغال می‌کند

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند در خصوص اینکه اگر به مجموعه‌های گردشگری کمک شود نیروهای کار بیشتری جذب می‌شود، گفت: با راه‌اندازی مجموعه‌های گردشگری برای بیش از ۱۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده است، این مجموعه سال ۹۷ بهره‌برداری شده و در اشتغال اقدام مهمی صورت گرفته است.

شریفی در خصوص اینکه بخشی از هزینه‌های گردشگری قابل رصد است و خریداری سوغاتی‌های دماوند توسط گردشگران نیز خواه ناخواه موجب کسب درآمد و توسعه اقتصادی می‌شود، بیان کرد: سرمایه‌گذارانی در سطح شهرستان دماوند هستند که می‌توانند اشتغال ایجاد کنند و تسهیلات نمی‌خواهند و تنها درخواستشان این است که بگذاریم با رفع موانع موجود فعالیت خود را ادامه دهند.

*عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی دماوند در بازار با مشکل مواجه است

وی با بیان اینکه در عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی در بازار دچار مشکل هستیم، گفت: پتانسیل فرش بافی در دماوند زیاد است و فرش‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند که در زمینه بازار فروش هماهنگی‌های بیشتری نیاز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند عنوان کرد: در حوزه صنایع‌دستی علیرغم تلاش‌های مسئولان میراث فرهنگی، در حیطه وظایف بانک‌ها درک متقابل را شاهد نبودیم که البته حق دارند زیرا بانک‌ها مشکلات خود را دارند.

شریفی در ادامه تأکید کرد: در سامانه ثبت طرح اشتغال جهت اخذ تسهیلات بانکی، فردی که سال‌ها پیش یکبار وام گرفته است و هنوز فعالیت دارد دیگر قادر نیست تسهیلات بگیرد که این مشکل باید رفع شود.

*ایجاد و تجهیز کارگاه‌ صنایع‌دستی با محوریت حوله بافی در شهر کیلان

وی با اشاره یکی از مصوبات در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به شهرستان دماوند گفت: در این زمینه تفاهمنامه‌ای بین معاونت میراث فرهنگی استان تهران با شهرداری کیلان مبنی بر ایجاد و تجهیز کارگاه‌ صنایع‌دستی با محوریت حوله بافی منعقد می‌شود که در حال پیگیری است.

*آموزش ۳۰ نفر در زمینه سنگ‌های قیمتی در دماوند

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان دماوند تاکید کرد: در ابتدای سال توانستیم ۳۰ نفر را در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آموزش دهیم و با صدور مدارک معتبر برای آنها خوداشتغالی ایجاد شده است.

شریفی در پایان تصریح کرد: همچنین در زمینه آموزش سفال‌گری نیز در اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی دماوند امکاناتی داشتیم و با دعوت از هنرمندان منطقه آموزش و تولید را ادامه دادیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا