رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند:

انجام 25 وقف در دماوند به ارزش 25 میلیارد تومان طی 6 سال گذشته/ برای جشن‌های مذهبی عید غدیر و قربان در دماوند هیچ وقفی نداریم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از انجام 25 وقف به ارزش 25 میلیارد تومان طی 6 سال گذشته خبر داد و گفت: برای جشن‌های مذهبی عید غدیر و قربان در شهرستان دماوند هیچ وقفی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد اشرفی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار وقف جدید در شهرستان دماوند داشتیم که میانگین مبالغ آنها جمعاً دو میلیارد تومان ارزش داشته است.

وی افزود: همچنین از سال 92 تاکنون حدود 25 وقف در شهرستان دماوند انجام شده که ارزش آنها به طور میانگین 25 میلیارد تومان بود و با نیات مختلف وقف شده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند گفت: این شهرستان دارای مشکلات درمانی، تحصیلی، فقر، بد سرپرستی و بی‌سرپرستی و… است؛ گرچه شهرستان دماوند در پیشگیری از این مسائل پیشرو می‌باشد، اما نیازهای اجتماعی دماوند کم نیست.

*معلولان جایگاه خاصی از حیث اشتغال، درمان و توانبخشی ندارند

اشرفی با بیان اینکه شهرستان دماوند از نظر درمانی فقیر است، عنوان کرد: از نظر رسیدگی به ایتام و نیازمندان مؤسساتی فعال هستند، اما کافی نیستند و معلولان جایگاه خاصی از حیث اشتغال و درمان و توان‌بخشی ندارند و رفع این مشکلات مستلزم وقف زمین و ساختمان توسط خیرین، ارگان‌ها، شهرداری‌ها و حمایت آنهاست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند تاکید داشت: یکی از نیازهای اصلی شهرستان دماوند دارالقرآن‌های فعال و شایسته است که این شهرستان از نظر قرآنی رشد ویژه‌ای داشته باشد و این هدف نیازمند برنامه ریزی‌های مدون و حمایت ویژه از مؤسسات قرآنی است.

*پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند کمک خیرین و سازمان‌های مردم نهاد است/ وقف یک ملک به ارزش به ارزش 500 میلیون تومان در روستای تمیسیان دماوند

اشرفی تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه در جشن‌های مذهبی همچون عید غدیر و قربان شاهد وقفی نیستیم، اما در نیمه شعبان یک ملک به ارزش 500 میلیون تومان در روستای تمیسیان به این نیت وقف شد.

وی افزود: همچنین برای اقدامات فرهنگی مناسب کودکان وقف نشده است، در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز باید مراقبت شود که اعتیاد بیشتر نشود و پیشگیری از آن نیازمند خیرین و سازمان‌های مردم نهاد است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند بیان رد: باید کارها را به مردم بسپاریم و همانطور که حسینیه‌ها توسط مردم اداره می‌شوند، باید موقوفات حسینیه‌ها نیز به افراد توانمند به عنوان امین مردم سپرده شود، اداره اوقاف این افراد را به مردم معرفی می‌کند.

اشرفی ادامه داد: موقوفات در شهرستان دماوند ارزش زیادی دارد و زمین گران قیمت است و در اطراف کمتر از یک میلیون موقوفی نداریم، اما برای آبادانی آنها نیازمند کمک بخشداری‌ها، فرمانداری و دادستانی است؛ برخی از زمین‌ها در حریم روستاها و خارج از بافت است، باید مردم نسبت به وقف ترغیب شوند.

*در اراضی وقفی طبق مقررات اجازه ساخت و ساز غیرمجاز به کسی داده نمی‌شود

وی گفت: در اراضی وقفی طبق مقررات اجازه ساخت و ساز غیرمجاز به کسی داده نمی‌شود و از آنها حمایت نمی‌شود، اما از سوی دیگر باید مقررات را تسهیل کرد و مجوزهای خوبی داده شود تا اراضی آباد شوند و بلاتکلیف باقی نمانند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند با اشاره به موقوفه‌ها گفت: موقوفه حاجیه زینب خانم در روستای خورین بخش رودهن واقع است و افراد و کشاورزان زمین‌ها را در اختیار داشتند؛ اما 60 هکتار از وقفیت خارج شده بود که توسط کمیسیون ماده 2 به وقفیت اعاده گردیده و به دنبال این هستیم که سند آن صادر شود.

اشرفی بیان کرد: موقوفه‌ای در روستای سیدآباد در حال نقشه‌برداری است و هرچند تعیین تکلیف آن انرژی بسیاری گرفته است اما در حال نهایی شدن می‌باشد، و اکنون نیز سند وقفی دارد و در حال تعیین تکلیف است؛ علاوه‌بر این موقوفه علی آباد والی نیز توسط یک متولی در حال پیگیری است.

وی افزود: مشکل روستای زان با اداره جهاد کشاورزی است و مدت دو سال است که استعلامات را جواب نمی‌دهد، این سؤال مطرح است که چرا اشخاص عادی می‌توانند سند بگیرند اما اداره اوقاف نمی‌تواند؟

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند تاکید کرد: دادگستری و دادستانی نسبت به رفع تصرف از موقوفات همکاری بیشتری داشته باشند.

*سرخه پلنگان در حدود 140 هکتار تماماً دارای سند ثبتی به نام موقوفه است/ اخبار پخش شده برای حاشیه‌سازی موقوفه سرخه پلنگان از 20:30 کذب است

اشرفی تصریح کرد: موقوفه سرخه پلنگان در حدود 140 هکتار تماماً دارای سند ثبتی به نام موقوفه است و در این خصوص با شرکت شکوفا مشارکت داریم؛ 6 سال است که دنبال مجوزهای قانونی هستیم که 90 درصد آنها اخذ شده و در حال حاضر در شهرداری دماوند قرار دارد.

وی گفت: با بررسی‌های اخیر سازمان بازرسی کل کشور هیچ اقدامی بدون مجوز صورت نمی‌گیرد و نخواهد گرفت؛ این نهاد و سازمان اوقاف بدون مجوز در سرخه پلنگان اقدامی نکرده و نخواهد کرد و تمام اخبار پخش شده حاشیه‌سازی 20:30 در این زمینه کذب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا