مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند:

پیش‌بینی کاندیداتوری تاکنون ۴۰ نفر از دماوند و فیروزکوه در انتخابات مجلس/ همکاری و تعامل بیشتر با مجموعه فرمانداری دماوند در انتخابات آتی پیش‌بینی می‌شود

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند از پیش‌بینی کاندیداتوری تاکنون حدود ۴۰ نفر از حوزه انتخابیه شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، عزت‌الله خانجانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد تأسیس شورای نگهبان اظهار کرد: برنامه‌هایی به مناسبت گرامیداشت سالگرد تأسیس شورای نگهبان پیش‌بینی شد که برخی از آنها شامل حضور در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه، هماهنگی با ائمه جماعات رودهن، دماوند و آبسرد و ایراد سخنرانی در رابطه با شورای نگهبان بوده است.

خانجانی با بیان اینکه در گذشته نظارت شورای نگهبان در شهرستان‌ها فاقد دفتر ثابت و دائمی بود و در زمان انتخابات شکل می‌گرفت، افزود: طی بررسی‌های به عمل آمده و دستور مقام معظم رهبری، در شهرستان‌های کشور نیز دفتری تحت عنوان نظارت و بازرسی در انتخابات شورای نگهبان شکل گرفت که در طول سال فعال است.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند ادامه داد: اعضای شبکه این دفتر ثابت هستند و بخشی از فعالیت‌ها شامل سازماندهی نیروهاست و بخش دیگر در حوزه نظارت‌ها بر کاندیداها است.

خانجانی تاکید کرد: در رابطه با شورای نگهبان، اصل ۹۱ تا اصل ۹۹ قانون اساسی شرح وظایف شورای نگهبان را بیان کرده است که سه وظیفه مهم در قانون برای شورای نگهبان مشخص شده است که شامل نظارت بر انتخابات، نظارت بر قانون‌گذاری و تفسیر قانون اساسی است.

وی در تشریح اینکه دو وظیفه اصلی نظارت بر قانون و تفسیر قانون اساسی وظیفه خاص شورای مرکزی شامل فق‌ها و حقوقدانان شورای نگهبان است، گفت: در این رابطه یعنی هر قانونی که در مجلس تصویب می‌شود باید حتماً مغایرت یا عدم مغایرت آن با قانون اساسی و اسلام شرع مقدس در شورای نگهبان بررسی شود.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند عنوان کرد: هیچ قانونی اعتبار ندارد، مگر اینکه شورای نگهبان آن را تأیید کرده باشد که این موضوع مهم از وظایف اصلی این شوراست.

خانجانی گفت: در تفسیر قانون اساسی نیز هر جا که اختلافی وجود داشته باشد، نهایتاً طبق قانون اساسی، شورای نگهبان مسئولیت این کار را بر عهده دارد.

*بخش سوم از وظایف شورای نگهبان که نظارت بر انتخابات می‌باشد/ اختیار تأیید یا ابطال رأی فقط به شورای نگهبان داده شده است

وی تصریح کرد: بخش سوم از وظایف شورای نگهبان که نظارت بر انتخابات است که در دفاتر شهرستانی نیز به این موضوع پرداخته می‌شود، شورای نگهبان در این بخش نیز دو وظیفه بر عهده دارد که شامل نظارت بر اجرای انتخابات و بررسی صلاحیت‌هاست.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند تاکید کرد: در بعد نظارت بر اجرا صریح قانون این است که دفاتر نظارتی شورای نگهبان به صورت عام و در تمام مراحل است و در این راستا دستگاه‌های اجرایی باید هماهنگ عمل کنند.

خانجانی ادامه داد: اختیار تأیید یا ابطال رأی فقط به شورای نگهبان داده شده است و طبق قانون هیچ دستگاه دیگری حق نظارت یا نظر دادن در این رابطه ندارد و تنها نظریه شورای نگهبان ملاک است.

وی اظهار داشت: نظارت از شروع انتخابات وجود دارد و در تمام مراحل ادامه دارد، از جلسات، چینش‌ها، تأیید هیات اجرایی و مصوبات و… همه تحت نظارت هستند و در تأیید صلاحیت نیز شورای نگهبان نقش دارد.

*در هیات اجرایی طبق قانون، فرماندار دماوند ۳۰ نفر معتمد را معرفی می‌کند/ تخلفات کاندیداهای احتمالی ثبت می‌شود

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند در خصوص نحوه انتخاب اعضای هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در هیات اجرایی طبق قانون فرماندار ۳۰ نفر معتمد را معرفی می‌کند و با تأیید هیات نظارت، هیات اجرایی تشکیل و سپس کار آغاز می‌شود.

خانجانی در رابطه با رصد تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: در حوزه کاندیداهای انتخاباتی و نحوه کار در این زمینه قانون شفاف نیست و ابهاماتی در این خصوص وجود دارد، اما از نظر ما زمانی فرد کاندیدا محسوب می‌شود که ثبت نام کرده باشد و تا زمانی که ثبت نام نکرده باشد کاندید احتمالی است.

*کاندیدهای احتمالی رصد و عملکردشان کنترل می‌شود

وی افزود: تخلفات کاندیداهای احتمالی ثبت می‌شود اما نمی‌توان اثبات کرد و زمانی که فرد کاندید شد و تخلف کرد می‌توان از تخلف قبلی برای اثبات استفاده کرد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند ادامه داد: کاندیدهای احتمالی رصد می‌شوند و عملکردشان کنترل می‌شود، اما تا وقتی ثبت نام نکرده‌اند و کاندید نشده‌اند، نمی‌توانیم بگوییم مرتکب جرم شده‌اند.

خانجانی با بیان اینکه تاکنون کاندیدا شدن حدود ۴۰ نفر برای انتخابات نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه پیش‌بینی شده است، گفت: در انتخابات پیش‌رو با توجه به روحیه فرماندار شهرستان دماوند، پیش‌بینی می‌شود همکاری و تعامل بهتری با مجموعه فرمانداری به‌وجود بیاید.

*در انتخابات گذشته در حوزه پیشگیری برخی از اخلال‌گران بازداشت شده‌اند/ پیشگیری‌ها جهت برقراری نظم انتخابات بر عهده سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی است

وی با تاکید به را اینکه در انتخابات رأی مردم را حق‌الناس میدانیم که در تأیید صلاحیت و اجرا صدق می‌کند، گفت: تأیید کسی که صلاحیت ندارد نادیده گرفتن حق‌الناس است و برعکس آن نیز حق‌الناس محسوب می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر در پای صندوق رأی نیز باید حق الناس رعایت شود و جریانات حزبی و گروهی ملاک نیستند، هر رای که در صندوق‌ها انداخته می‌شود همان مدنظر است.

خانجانی اظهار داشت: بخشی از حوزه پیشگیری‌ها جهت برقراری نظم انتخابات بر عهده سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی است که در این زمینه اقدامات خوبی در شب انتخابات به عمل آمده است.

وی عنوان کرد: در انتخابات گذشته در حوزه پیشگیری برخی از اخلالگران بازداشت شده‌اند تا مشکلی پیش نیاید، سیستم امنیتی اطلاعاتی نیز تمام تلاش خود را می‌کند و ما براساس مر قانون به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کنیم و بدون گرایشات سیاسی و حزبی اقدام می‌کنیم.

*مرکزیت در بخش تأیید صلاحیت‌های کاندیدای انتخابات مجلس با شهرستان دماوند است/ بر اساس لیستی خبرنگاران دارای کارت شناسایی معرفی شوند

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند با بیان اینکه در بخش نظارت بر اجرا دخالتی در شهرستان فیروزکوه نداریم، گفت: شهرستان فیروزکوه دفتر شورای نگهبان دارد و بحث نظارت بر اجرای انتخابات همان‌جا انجام می‌شود، اما در بخش تأیید صلاحیت‌ها شهرستان دماوند مرکز است.

خانجانی گفت: خوشبختانه در انتخابات‌های گذشته در بخش پشتیبانی مشکلی نداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات آینده در این بخش مشکلی نداشته و شاهد تعامل بیشتری باشیم.

خانجانی بیان کرد: مشکلی که قبلاً با رسانه‌ها داشتیم، بسیار گلایه‌مند شدند اما ما نیز حقی داریم و طبق قانون در تمام مراحل انتخابات باید با ما هماهنگی صورت گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: این هماهنگی‌ها برای حضور خبرنگاران در پای صندوق کار سختی نیست و بر اساس لیستی که ارائه می‌شود، این مهم با کارت شناسایی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا