آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) دماوند؛ میزبان هزاران نفر زائر و مسافر در ایام نوروز

آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) دماوند که در محور هراز قرار گرفته، ستاره درخشان بام ایران و میزبان خوبی برای زائران و مسافران در ایام نوروز است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محور مواصلاتی هراز در ایام تعطیل به خصوص نوروز یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است و یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی استان‌های تهران و مازندران به حساب می‌آید.

در طول محور هراز و در 60 کیلومتری شمال غرب تهران و در بالاترین ارتفاعات مشرف به دماوند و دشت مشاء، بقعه‌ امامزاده هاشم (ع) در گردنه‌ای به همین نام قرار گرفته است.

کوهستانی بودن منطقه و قرارگیری بنای امامزاده هاشم (ع) در مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور یعنی هراز، علاوه بر کارکرد اصلی مذهبی و زیارتی آن، زمینه‌ساز پیدایش کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده و توقف‌گاه مناسبی را برای زائران و مسافران خسته از راه فراهم آورده است.

با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی در 10 روز ابتدایی سال جدید، شاهد بارش برف شدید در گردنه امامزاده هاشم (ع) دماوند بودیم و خادمان این آستان پا به پای نیروهای امدادی، خدماتی و انتظامی به مردم خدمات‌رسانی کردند.

323 13950109000017_PhotoL

*خادمانی که محور برفی را نمک‌پاشی می‌کنند

مدیر آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند در خصوص فعالیت‌های آستان امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند در ایام نوروز اظهار کرد: برنامه‌های ایام نوروز در این آستان مقدس را از دو هفته قبل از آغاز سال جدید، برنامه‌ریزی کردیم.

تقی مرشدی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی را به صورت اساسی تعمیر کردیم، افزود: در حال حاضر، 80 چشمه سرویس بهداشتی با آب گرم به صورت 24 ساعته در اختیار مسافران و زائران قرار دارد.

وی تصریح کرد: پارکینگ این آستان مقدس را شن‌ریزی کردیم و روزانه با توجه به بارش برف، سطح جاده و محوطه را لکه‌گیری می‌کنیم تا مشکلی برای تردد زائران و مسافران به وجود نیاید.

مدیر آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند با اشاره به برپایی سه غرفه طرح آرامش بهاری در آستان امامزاده هاشم (ع) دماوند گفت: در این خصوص، پنج روحانی به همراه خانواده‌هایشان در این آستان مستقر شدند تا کارهای متنوع فرهنگی را انجام ‌دهند.

مرشدی با بیان اینکه 30 سوئیت برای پذیرایی از میهمانان در آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) دماوند مهیا و تجهیز شده است، ادامه داد: در این سوئیت‌ها، امکاناتی نظیر یخچال، تلویزیون، تختخواب، پتو و … وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش خادمان این آستان برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی بیان کرد: در هر شیفت، 13 نفر به صورت شبانه‌روزی در این آستان به زائران و میهمانان خدمات‌رسانی می‌کنند.

مدیر آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند اضافه کرد: با توجه به بارش برف و یخبندان در بقعه امامزاده هاشم (ع) دماوند، روزانه عملیات نمک‌پاشی توسط خادمان انجام می‌شود و پس از 2 ساعت این نمک‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

مرشدی با بیان اینکه حرم مطهر امامزاده هاشم (ع) دماوند محور کار ماست، افزود: از ابتدای سال جدید تاکنون، مراسم تحویل سال و قرائت دعای کمیل و توسل در حرم مطهر این آستان برگزار شده است؛ در صورتی که دمای هوا کاهش پیدا کند، روحانیون طرح آرامش بهاری در حرم مستقر می‌شوند.

وی گفت: در حرم این آستان، غرفه‌های کودک، مشاوره ازدواج و … وجود دارد که زائران و مسافران می‌توانند از این غرفه‌ها نیز استفاده کنند.

مدیر آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند با اشاره به بارش برف و کولاک هفته گذشته در ارتفاعات محور هراز و بقعه امامزاده هاشم (ع) دماوند تصریح کرد: مسافران در آن زمان، شرایط بسیار سختی را در سرما و بارش برف داشتند.

مرشدی ادامه داد: با توجه به اینکه امدادگران در پایین‌دست محور هراز مشغول امدادرسانی بودند و نیروهای راهداری نمی‌توانستند با وجود ترافیک به بقعه امامزاده هاشم (ع) دماوند برسند، خادمان این امامزاده در مسیر محور هراز حضور پیدا کرده و به مسافران گرفتار با حداقل امکانات خدمات‌رسانی کردند.

وی بیان کرد: این حادثه که در سومین روز بهار رخ داد، آمادگی لازم را برای خدمات‌رسانی به مسافران داشتیم که خوشبختانه این حادثه به خوبی مدیریت شد.

13950109000012_PhotoL 13950109000013_PhotoL

*میزبانی از هزاران مسافر نوروزی

به گفته محمد طاهری، مسئول سرشیفت خادمان آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند در ایام نوروز، این آستان به صورت میانگین در طول شبانه‌روز میزبان حدود 2 هزار مسافر و زائر است.

لازم به ذکر است خدمات‌رسانی خادمان آستان امامزاده هاشم (ع) دماوند در هوای سرد و برفی ارتفاعات جای قدردانی دارد.

در دومین روز از فصل بهار نیز جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از ایستگا‌ه‌های نوروزی و آستان امامزاده هاشم (ع) دماوند به همراهی شماری از مسئولان ناجا بازدید کرده بود.

13950109000005_PhotoL 13950109000008_PhotoL 13950109000010_PhotoL

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا