کلافگی شهروندان شهرستان دماوند از حضور سگ های بلاصاحب و عدم توجه مسئولان متولی/حکایت جولان سگ های بلاصاحب در کوچه ها و خیابان ها همچنان ادامه دارد

یکی از معضلات شهر در حوزه آسیب های اجتماعی، وجود سگ های بلاصاحب است که جز مهم ترین معضل شهرستان محسوب شده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته و چهره ای زشت و نازیبا به سطح شهر ها و روستاها بخشیده که این مهار این معضل نیازمند ساماندهی و توجه مسولان متولی می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، با توجه به شیوع بیماری کرونا و کمتر شدن تردد ساکنین، بخش هایی از سطح شهر و روستا را به جولانگاه سگ های ولگرد تبدیل کرده که بهتر است که وضعیت حضور حیوانات اهلی در محیط زندگی انسان ها تحت کنترل باشد اما با این حال مشاهده تعداد زیادی از سگ های ولگرد در تمام کوچه و خیابان های شهر، اهالی این مناطق را آزرده خاطر کرده است.

برخی از مردم از روی دلسوزی پسماند غذاهای خود را برای سگ ها می ریزند و ناخواسته باعث به وجود آمدن شرایط مناسب برای افزایش تولید مثل آن ها می شوند و بر همین اساس دیده شده که این سگ ها مزاحمتی برای مردم ایجاد نمی کنند و با زندگی در کنار مردم عادت کرده اند، اما با توجه به اینکه سگ ها به صورت گله ای زندگی می کنند، باعث ایجاد رعب و وحشت در بین ساکنین به ویژه زنان و کودکان منطقه می شوند.

با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا در حال حاضر گریبانگیر همه کشورها و شهرها از جمله شهرستان دماوند شده است، بهتر است در این شرایط، ارتباط انسان با حیوانات محدود شود، شاید این حیوانات ناقل ویروس کرونا نباشند اما قطعا بیماری های مشترکی را مانند هاری به انسان منتقل می کنند که باعث پایین آمدن سطح ایمنی در بدن می شود و بعضا دیده شده که برخی از سگ ها دچار بیماری های پوستی و بوی نامطبوعی هستند که همین امر باعث آلوده کردن محیط اطرافشان می شود، بنابراین بهتر است تا حد امکان از حیوانات دور بمانیم.

*وظیفه شرکت مدیریت پسماند در خصوص ساماندهی سگ های بلاصاحب چیست؟

در بهمن ماه سال 98 سایت ساماندهی و عقیم سازی سگ های بلاصاحب در زمینی به مساحت 3000 متر مربع با اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان و با ظرفیت نگهداری 200 الی 300 قلاده سگ در منطقه گندک توسط شرکت مدیریت پسماند شهرستان های دماوند و پردیس راه اندازی شده است.

اما سوال اینجاست که آیا این شرکت با توجه به هزینه ای که در این خصوص کرده، در راستای جمع آوری سگ های بلاصاحب چه اقداماتی انجام داده است؟

این طور به نظر می آید که با توجه به هزینه بر بودن این مساله، به صورت نیمه کاره رها شده و معلوم نیست تا کنون چند قلاده از این سگ های بلاصاحب زنده گیری، واکسیناسیون و عقیم سازی شده اند.

جولان سگ های بلاصاحب در شهرستان دماوند، معضلی است که جمع آوری و ساماندهی آن ها جز مطالبه اصلی مردم تبدیل شده و متاسفانه شاهد بی توجهی شرکت مدیریت پسماند می باشیم.

*شرکت مدیریت پسماند و شهرداری به جولان سگ های بلاصاحب واکنش نشان نمی دهند

با توجه به اینکه سالانه حدود 600 الی 700 مورد سگ گزیدگی در شهرستان دماوند اتفاق می افتد که این اتفاق علاوه بر ایجاد مشکل روانی، مشکل بهداشتی را نیز در بر دارد و همچنین تولید مثل سگ ها زیاد است، اگر ممانعتی از سوی دستگاه های زیربط صورت نگیرد می تواند مشکلات زیست محیطی و بروز مشکلات شهری را در سطح شهرستان افزایش داده و در آینده ای نه چندان دور این معضل قابل حل نخواهد بود.

شهروندان طی تماس های مکرر، در روزهای متوالی در طی ماه های مختلف با شهرداری تماس حاصل کرده و خواستار جمع آوری سگهای بلاصاحب از سطح شهر بوده اند که متاسفانه جواب درستی نشنیده اند و معلوم است که شهرداری و شرکت مدیریت پسماند، از افزایش بی رویه جمعیت این سگ ها خبر ندارند!

در هر موضوعی دو طیف زیادی از متضاد هم وجود دارند، در این خصوص نیز دوستداران و مخالفان سگ ها وجود دارند که معمولا دوستداران سگ ها مخالف هرگونه اقدامی علیه سگ ها هستند، از سوی دیگر متضاد آن ها یعنی مخالف حضور سگ ها در خیابان ها و سطح شهر و روستا هستند.

متاسفانه شاهد بوده ایم که در گذشته شهرداری راهکار اشتباهی را در پیش گرفته بود که جزء ساده ترین، ابتدایی ترین و کم هزینه ترین کار یعنی کشتن سگ ها محسوب می شد که با مخالفت دوستداران حیوانات مواجه شد بر همین اساس راهکاری باید ارائه شود تا هر دو طیف راضی باشند.

ما می دانیم هزینه زنده گیری و انتقال سگ ها به مراکز نگهداری بسیار زیاد است اما از شهرداری و شرکت مدیریت پسماند انتظار می رود تا با تشکیل جلسات و مزایده ها، پیمانکاران یا خیران هزینه این انتقالات را تقبل کنند و به حال وضعیت شهرستان در این خصوص فکری بکنند.

حال باید دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا ببینیم تصمیم شهرداری و شرکت مدیریت پسماند در این خصوص چگونه است؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا