متاسفانه سن ازدواج بالا رفته و فرزندآوری دیر‌هنگام افزایش یافته است/ مسائل اقتصادی از موانع ازدواج به شمار می‌آید

امام جمعه شهرستان دماوند با بیان اینکه متاسفانه سن ازدواج بالا رفته و فرزندآوری دیر‌هنگام افزایش یافته است، گفت: مسائل اقتصادی از موانع ازدواج به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تارود، امام جمعه موقت دماوند با اشاره به انتخابات ریاست‌جهوری گفت: دولت جدید باید رویکرد همراهی و هم‌داستانی با شرایط امروز جبهه مقاومت را داشته باشد چرا که امروز بعد از عملیات راهبردی و تاریخ‌ساز وعده صادق ایران انقلابی از فاز بازدارندگی فعال دفاعی وارد فاز بازدارندگی هجومی شد و این مسیر، برگشت‌پذیر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام مسعود اکبریان، امام جمعه موقت دماوند ظهر امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند اظهار کرد: یکی از مصادیق رعایت تقوا توجه به تقوای سیاسی است و در فضای سیاسی کشور مابین مردم، منتقدین، رجال سیاسی، جریانات مختلف یک اصل مهم و اساسی وجود دارد که باید رعایت شود و آن هم تقوای سیاسی است.
وی افزود: عروج ناگهانی رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی فضای کشور را بر اساس قانون اساسی به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که در تاریخ هشتم تیر ماه برگزار می‌شود، برده است.
امام جمعه موقت دماوند گفت: ایام انتخابات فصل مسابقه برای خدمت است و گفت و شنودها و مباحثات و مناظرات نامزدها و طرفداران آنها با رعایت اخلاق و انصاف و تقوا هیچ اشکالی ندارد؛ منتهی کنار گذاشتن تبیین و جایگزینی تخریب چیزی بوده که بسیار زشت و زننده است.
اکبریان تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها این مطلب را تاکید فرموده‌اند و در آخرین بخش از بیانات خودشان در سالگرد ارتحال امام راحل فرمودند بدگویی، تهمت و لجن پراکنی به آبروی ملی لطمه می‌زنند؛ اگر مبنا تبیین باشد ممکن است گفتمان و عملکرد شخصی نقد شود که هیچ اشکالی ندارد، اما در تخریب بعضاً خود شخص مورد هجمه قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: کرامت افراد در این عرصه باید حفظ شود و با هوچی‌گری و هیاهو فضای انتخابات را تخریب نکنید؛ بگذارید قدرت تصمیم گیری مردم تقویت شود و به دور از ناامیدسازی‌ها ایجاد کدورت‌ها و اختلاف افکنی‌ها، با استدلال و انتقاد کریمانه فضای روشنی پیش روی مردم ترسیم شود و اگر این چنین شد، انتخابات به مسابقه خدمت تبدیل می‌شود.

دولت جدید رویکرد همراهی با شرایط جبهه مقاومت را داشته باشد

امام جمعه موقت دماوند با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که در شرایط حساسی وارد عرصه انتخابات شده‌اند، خاطرنشان کرد: حفظ شأن مردم، تلاش برای ایجاد مشارکت و حفظ آبروی ملی باید رعایت شود؛ ضمناً فهم این مسئله مهم که این مسئولیت بار بسیارسنگینی است که تلاش و همت مضاعف می‌طلبد.
اکبریان ادامه داد: مرحوم شهید آیت الله رئیسی با تلاش شبانه‌روزی مظهر شعارهای اصلی انقلاب شد و بار دیگر در شرایطی که بعضی مسابقه تفاخر و تجمل و ریاست طلبی گذاشته‌اند و درد مردم را فراموش کرده‌اند به همه ثابت کرد که اگر مسئولین درد مردم را درد و گرفتاری خودشان بدانند در راه خدمت به خلق خدا که فرمود: اَلْخَلْقِ عِیَالَ اَللَّهِ. در کوه و بیابان و جنگل نه در پشت میز ریاست در شعله‌های آتش می‌سوزد و عزیز خدا و خلق خدا می‌شود.
وی تأکید کرد: در روزهایی که گذشت از بین ده‌ها مراجعه کننده برای ثبت نام ۸۱ نفر ثبت نامشان قطعیت یافت و اکنون نوبت شورای نگهبان است که وظیفه قانونی و تاریخی خودش را ایفا کند و بعد از آن هم انشاالله مردم با مشارکت بالا در انتخابات شرکت کنند.
امام جمعه موقت دماوند اظهار کرد: انتخابات چهاردهم ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد؛ اولاً شوک و بهتی که در غم از دست دادن خدمتگزاران صدیق و مجاهد خصوصاً داغ شهید جمهور آیت الله رئیسی برای ما سنگینی می‌کند و جبران این خسارت بسیار سخت و مهم است که حضرت آقا هم این نکته را تاکید فرمودند.
اکبریان افزود: اتفاق بزرگ و بهت آور دیگری هم رخ داد و آن عزایی بود که به حماسه تبدیل شد و حدود ۱۲ میلیون نفر در تبریز و قم و تهران و بیرجند و مشهد و زنجان و شهرهای دیگر به صحنه آمدند و اتفاق بی‌نظیر دیگری را برای یک سیاستمدار و همراهان ایشان خلق کردند.
وی با بیان اینکه برای اولین بار است که پس از انتخابات مجلس و به فاصله سه ماه انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود و این هم بسیار مهم است، گفت: نکته بعد اینکه دولت جدید باید رویکرد همراهی و هم داستانی با شرایط امروز جبهه مقاومت داشته باشد؛ امروز بعد از عملیات راهبردی و تاریخ ساز وعده صادق ایران انقلابی از فاز بازدارندگی فعال دفاعی وارد فاز بازدارندگی هجومی شد و این مسیر، برگشت پذیر نخواهد بود.

چشم و هم چشمی‌ها و تجمل طلبی‌ها مانع ازدواج آسان شده است

امام جمعه موقت دماوند تصریح کرد: اما نکته دیگر پیرامون موضوع ازدواج و سالروز ازدواج نورانی و با برکت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در اول ذی حجه بوده که اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است.
اکبریان بیان کرد: در خصوص مسئله ازدواج که امروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسئله‌های ماست، باید گفت که متاسفانه امروز سن ازدواج بالا رفته و به تبع آن هم فرزندآوری دیر هنگام و پیری جمعیت رو به افزایش است و از طرفی آمار طلاق‌ها بسیار بالاست.
وی ادامه داد: در این خصوص حداقل دو معضل اساسی وجود دارد؛ یکی موانع قبل از ازدواج و بخش دیگر هم که عواملی بوده که بعداز ازدواج موجب از هم پاشیدن خانواده‌ها و طلاق‌ها شده است.
امام جمعه موقت دماوند اظهار داشت: آنچه قبل از ازدواج مانع بوده یک بخش آن مسائل اقتصادی است که دولت مسئولیت دارد و قوانینی هم مثل قانون جوانی جمعیت تصویب شده و باید قوانین مکمل دیگری نیز تصویب شود و در عمل تاثیرش را بگذارد.
اکبریان افزود: یک بخش عمدهٔ موانع ازدواج آسان مسائل فرهنگی اعم از تفاخرها و تکاثرها، چشم و هم چشمی‌ها و تجمل طلبی‌ها بوده همین‌ها مانع ایجاد کرده است و عامل دوم که علت بسیاری از طلاق‌ها و اختلافات است فهم غلط از مقوله ازدواج، عدم فهم صحیح از زندگی مشترک و تربیت فرزند است.
وی اضافه کرد: باید بدانیم که مدیریت زندگی مشترک و تربیت فرزندان یک علم است و نیاز به یادگیری وآموزش دارد؛ طبق آمار بیشتر طلاق‌ها در خانواده‌های مرفه صورت می‌گیرد که تمکن مالی دارند، اما زندگی به طلاق ختم می‌شود، پس تمام علت مشکلات اقتصادی نیست.

مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین شرایط را برای جوانان سخت کرده است

امام جمعه موقت دماوند خاطرنشان کرد: در شهر ما هم باید بزرگان و ریش سفیدان و پدرها و مادرها، قدری ازدواج را تسهیل کنند و بعضی از رسومات غلط که در منطقه ما وجود دارد و باید تغییر کند و این وظیفه بزرگترهاست؛ بعضی از عادت‌های غلط منجر به تاخیر در ازدواج جوان‌ها شده است و چشم و هم چشمی‌ها مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین شرایط را برای جوانان ما سخت کرده است.اکبریان بیان کرد: اصل تهیه جهیزیه باید به مقداری باشد که آغاز زندگی را میسر کند و مابقی را در طول زندگی کم کم فراهم کنند؛ این تفاخری که بعضی خانواده‌ها جهیزیه و لوازم منزل را به نمایش بگذارند و دیگران ببینند پسندیده نیست و خود این نکته یکی از عوال چشم هم چشمی و سخت شدن ازدواج است.وی خاطرنشان کرد: اینگونه روش‌ها غلط است و باید اصلاح شود و این به دست خود ما مردم و با تاسی از ازدواج آسان و با برکت و پرثمر حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و روش و منش آن بزرگواران انشاالله انجام بگیرد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا