معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران:

فعالیت 172 مرکز نگهداری افراد معلول به صورت شبانه‌روزی در استان تهران/ رفع کمبود مراکز نگهداری از سالمندان در شهرستان دماوند با شناسایی بهره‌برداران در دستور کار است

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران از فعالیت 172 مرکز نگهداری افراد معلول به صورت شبانه‌روزی در استان تهران خبر داد و گفت: رفع کمبود مراکز نگهداری از سالمندان در شهرستان دماوند با شناسایی بهره‌برداران در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری تارود، نشست تخصصی توانبخشی بهزیستی شهرستان‌های استان تهران به میزبانی اداره بهزیستی شهرستان دماوند برگزار شد.

در این نشست یوسف رضایی معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران، محسن معادی رئیس بهزیستی شهرستان دماوند و مدیران توانبخشی شهرستان‌های استان تهران حضور داشتند.

یوسف رضایی معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود اظهار داشت: در معاونت توانبخشی استان تهران 172 مرکز نگهداری افراد معلول به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند و بیش از 11 هزار نفر از این افراد که خانواده‌ها توان نگهداریشان را در منزل ندارند در این مرکز نگهداری می‌شوند

وی افزود: نزدیک به 5000 نفر از این معلولان مجهول‌الهویه هستند یعنی هویتی ندارند و توسط خانواده‌هایشان رها شده‌اند و در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران افزود: تعداد تخت‌های شبانه‌روزی معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران از مجموع تخت‌های تمام بیمارستان‌های دولتی استان تهران بیشتر است اما چندان به چشم نمی‌آید، این تخت‌ها جهت نگهداری سالمندان و بیماران مزمن روان استفاده می‌شوند.

رضایی ادامه داد: در اوایل دهه 70 تعداد بسیاری از بیماران مزمن روان با وضعیتی تاسف بار در خیابان‌ها رها می‌شدند که اکنون همه آنها ساماندهی شده‌اند و در مراکز بهزیستی با عزت نفس نسبتا خوبی نگهداری می‌شوند.

*107 مرکز نگهداری روزانه در استان تهران وجود دارد

وی با بیان اینکه مراکزی برای نگهداری معلولان ذهنی و اوتیسم نیز فعالند تصریح کرد: 107 مرکز نگهداری روزانه در استان تهران وجود دارد که برای نگهداری سالمندان و حرفه‌آموزی معلولان ذهنی فعالیت می‌کنند همچنین کارگاه‌های حمایتی برای معلولان جسمی حرکتی، مراکز آموزشی بیماران اوتیسم و مراکز توانبخشی و توانپزشکی جزء این 107 مرکز می‌شوند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران عنوان داشت: نیاز است متولیان تخصیص اعتبارات به سازمان بهزیستی نگاه ویژه‌ای داشته باشند، میزان یارانه بابت نگهداری هر فرد در مراکز در 3 سال گذشته 2 میلیون تومان بود اما این رقم اخیرا 50 درصد افزایش یافته و به 3 میلیون رسیده است در حالی که هزینه‌های مراکز و تورم بسیار بالاتر از این ارقام است.

رضایی گفت: این مشکلات مالی باعث می‌شود کیفیت نگهداری در مراکز کاهش یابد و بخشی از بار کسری هزینه‌ها بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌شود که عمدتا تمکن مالی پایینی دارند و جبران این کسری بسیار دشوار است.

*بیش از 200 هزار نفر معلول در استان تهران تحت پوشش بهزیستی هستند

وی عنوان داشت: در استان تهران بیش از 200 هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که شناسنامه و کارت معلولیت می‌گیرند و خدمات مختلف و یا مستمری دریافت می‌کنند. تقریبا به بیش از 80 هزار نفر مستمری می‌دهیم همچنین حق پرستاری می‌پردازیم البته هنوز نیاز برای پوشش 100 درصدی زیاد است زیرا نزدیک به 12 هزار نفر در صف نوبت هستند.

رضایی گفت: در حق پرستاری‌ مرحوم زاهدخواهی خوشبختانه کسی در صف نمانده و همه را پوشش داده‌ایم و امسال برای اولین بار تمام افراد در صف نوبت در چرخه حمایت مستمری قرار گرفته‌اند البته رقم این مستمری در شان مددجویان نیست و امید است اعتبارات به میزان قابل قبولی برسد و تاثیرگذاری آن در خانواده‌های دارای عضو معلول بیشتر خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما تامین و توزیع لوازم بهداشتی و تجهیزات بهداشتی است که علیرغم تمام تلاش‌ها 30 تا 40 درصد نیازها تامین می‌شوند اما نیاز است تخصیص اعتبارات در سطح کشور بیشتر شود همچنین نیز خیرین به کمک ما بیایند و لیست نیازمندی‌ها در حوزه لوازم بهداشتی که بسیار ضروری هستند را تامین کنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران در خصوص برنامه‌ها برای مراکز سالمندان با توجه به تراکم جمعیت در استان تهران گفت: مراکز سالمندان در دو نوع حقیقی و حقوقی مانند موسسات و خیریه‌ها تاسیس می‌شوند لذا راهبرد ما سوق دادن به سمت مراکز خیریه است زیرا بسیاری از خانواده‌ها در تامین هزینه‌ سهم خانواده دچار مشکل هستند که در تلاش هستیم برای این خانواده‌ها به طور رایگان یا با کمترین هزینه درمشارکت هزینه خدمات دهی کنیم.

وی عنوان داشت: اگر موسسات خیریه تمایل داشته باشند در کوتاهترین زمان مجوزها را می‌دهیم تا دستورالعمل‌ها را برای این کار ارزشمند انجام دهند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران گفت: تعداد مراکز نگهداری از سالمندان در شهرستان دماوند کمتر است اما یکی از موضوعات پیگیری شده این است که افراد متقاضی را شناسایی کنیم البته هیچ سالمندی از خدمات بی بهره نمی‌ماند و مراکز شبانه‌روزی شهرستان دیگری وی را پوشش می‌دهد اما نیاز است که در این شهرستان نیز بهره‌برداران شناسایی شوند.

رضایی بیان داشت: تخصیص اعتبارات شهرستانی برای معلولان توزیع استانی دارد و براساس جمعیت و تعداد معلولان هر شهرستان است یعنی اعتبارات و تجهیزات و خدمات مستمر و کمک‌های موردی به نسبت جمعیت و تعداد معلولان در کل استان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا