احمد خالقی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند:

طرح شبکه تبلیغی «حمات» در دماوند اجرایی می‌شود/ پیگیری راه‌اندازی هیئت‌های دانشجویی و حوزه‌های علمیه در دماوند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند با بیان اینکه طرح شبکه تبلیغی «حمات» در این شهرستان اجرایی می‌شود، گفت: راه‌اندازی هیئت‌های دانشجویی و حوزه‌های علمیه در شهرستان دماوند در دست پیگیری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: همه دغدغه اداره تبلیغات اسلامی این است که تشکل‌های میانی که بین مردم و حاکمیت هستند بیش از گذشته فعال باشند و در عرصه اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.

وی افزود: ساماندهی تشکل‌های میانی از سوی سازمان تبلیغات به چند بخش تقسیم می‌شود؛ مبلغین دغدغه مند که تمایل دارند در عرصه اجتماعی فعالیت داشته باشند مورد حمایت هستند و سازمان این آمادگی را داشته و در طرح‌هایی که در سطح شهرستانی در حوزه‌های مختلف تعریف کرده است، دعوت به همکاری و مشارکت می‌کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند عنوان کرد: از مبلغین توانمند دعوت می‌شود در طرح‌های گفتمان‌های دینی، کودک و نوجوان، فرق و ادیان، آموزش خانواده، حوزه‌های تخصصی در زمینه اعتیاد و … با تبلیغات اسلامی همکاری داشته باشند.

خالقی تصریح کرد: متولی هیئات مذهبی شهرستان دماوند اداره تبلیغات اسلامی است که در شهرستان دماوند یک برنامه 6 ساله در این حوزه تدوین شده و مقرر است که تشکل‌های میانی همچون هیئات مذهبی توسعه یابند.

*جذب آحاد مردم به این تشکل‌های مذهبی از اداره اهداف تبلیغات اسلامی است

وی ادامه داد: در شهرستان دماوند نزدیک به 200 هیات وجود دارد و یکی از اهداف تبلیغات اسلامی این است که آحاد مردم به این تشکل‌های مذهبی متصل شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند گفت: در نظر داریم طی برنامه‌ریزی در این حوزه از ادارات، اصناف و … دعوت کنیم که هیات تشکیل دهند، هم‌اکنون ایجاد هیئت‌های دانش‌آموزی کلید خورده و آموزش و پرورش استقبال خوبی کرده است، راه‌اندازی هیئت‌های دانشجویی و حوزه‌های علمیه نیز در دست پیگیری قرار دارد.

خالقی افزود: هیئت‌های مذهبی در سامانه طوبی ساماندهی می‌شوند اما برخی از هیئت‌ها ساماندهی نشده‌اند زیرا برخی هیئت امناها سن بالایی دارند که باید این هیئت‌ها نیز پیگیری شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند عنوان کرد: هیئت‌های اتباع از هیئت‌های شهرستان دماوند تفکیک نشده‌اند، 50 روستای حوزه مرکزی دارای هیئت هستند که در مناسبات خاص فعال می‌شوند.

*70 حسینیه در سطح شهرستان دماوند وجود دارد

خالقی ادامه داد: در سطح شهرستان دماوند 70 حسینیه وجود دارد که هر کدام هیئت مذهبی خود را دارند، در دماوند و رودهن نیز بیش از 40 هیئت ثبت شده است، همچنین تعداد مساجد دماوند که هیئت‌هایشان در ایام ماه و صفر فعال می‌شوند نزدیک به 40 مسجد می‌شود.

وی تصریح: از تعداد مذکور 44 هیات در سامانه طوبی ساماندهی بودند که طی سه ماه گذشته 20 هیات اضافه شده است.

*200 هیئت مذهبی در شهرستان دماوند فعالیت می‌کنند/ 60 هیئت مذهبی در دماوند مجوز رسمی از تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌اند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند بیان کرد: گرچه بیش از 80 مورد در سامانه ثبت نام کرده‌اند اما بیش از 60 مورد مجوز رسمی را دریافت کرده‌اند بنابراین آمار 200 هیئت مذهبی در شهرستان واقعی و مستند است.

خالقی با اشاره به کانون‌های فرهنگی تبلیغی به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: این کانون‌ها تخصصی هستند و شامل حوزه‌های خانواده، دانش‌آموزی و… هستند، این کانون با کانون‌های فرهنگی هنری که زیر نظر ارشاد هستند متفاوت‌اند.

*فعالیت 5 کانون فرهنگی و تبلیغی با مجوز اداره تبلیغات اسلامی دماوند

وی افزود: در سطح شهرستان دماوند 5 کانون فرهنگی تبلیغی مصوب در زیرمجموعه اداره تبلیغات فعال هستند که حیطه کارشان در سطح کشور است و در صورت توانمندی می‌توانند خدمات برون مرزی نیز داشته باشند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند گفت: ساماندهی مؤسسات قرآن و عترت ذیل سازمان دارالقرآن کشور شکل می‌گیرد و در ذیل سازمان تبلیغات نیز هر اداره متولی صدور مجوز به مجموعه‌های مردمی علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه است.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات در زمینه برگزاری فعالیت‌ها و محفل‌های قرآنی آمادگی تعامل با ارگان‌های مختلف را دارد، صدور مجوز فعالیت قرآنی از طریق موسسه قرآنی و خانه‌های قرآنی در سطح روستاها امکان پذیراست.

*27 موسسه و خانه قرآنی در شهرستان دماوند فعالیت دارند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند گفت: در حال حاضر 17 خانه قرآن روستایی و 11 موسسه قرآن و عترت در سطح شهرستان فعال هستند، این امر مهم بخش دیگری از فعالیت تشکل‌های مردمی است.

خاقی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌ها در حوزه فرق و ادیان است که سازمان تبلیغات با نحله های انحرافی موجود در سطح جامعه، وظیفه آموزش از طریق نهادهای مرتبط و مبلغین فعال در این زمینه را دارد و اگر در این زمینه تهدیدی متصور شود، موظف هستند که آن را به مسئولان ذی‌ربط منعکس کنند.

وی افزود: حوزه فرق و ادیان دارای ابعاد امنیتی و نیز فرهنگی اجتماعی است، سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگی آموزشی این آمادگی را دارد تا مجموعه‌های درگیر با این حوزه اعم از تشکل‌های مردمی، مساجد، حسینیه‌ها، هیئات یا مدارسی که با فرق خاص درگیر هستند را تحت آموزش قرار دهد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند بیان داشت: اساتیدی به این مجموعه‌ها اعزام می‌شوند تا به خانواده‌ها و مردم در آن محدوده آگاه‌سازی کنند.

خالقی در خصوص طرح روحانیون مستقر در شهرستان دماوند گفت: در گذشته حدود 20 روحانی مستقر که سازمان تبلیغات از آنها حمایت می‌کرد، علاوه بر فعالیت‌های خود موظف بودند برخی از موضوعات خاص و فرهنگی را در عرصه شهرستان دنبال کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند گفت: در حال حاضر این افراد فعال هستند اما طرح روحانیون مستقر در حال تغییر نام به طرح شبکه تبلیغی «حمات» است.

خالقی بیان کرد: حمات به معنای حامیان مستضعفین استان تهران است و وظیفه دارد لایه‌های میانی را تقویت کند، مقرر است یک تیم مبلغین در قالب 5 روحانی متخصص تشکیل شود و به ارائه خدمات لازم به مجموعه‌های نیازمند همچون مساجد و… بپردازند.

*فعالیت 120 مبلغ بومی و غیربومی با سطوح مختلف در شهرستان دماوند/ 45 روحانی مبلغ نیز در مساجد سطح شهرستان دماوند مستقر هستند

وی ادامه داد: در سطح شهرستان نزدیک به 120 مبلغ بومی و غیربومی در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند که برخی در قالب امام جماعت و برخی در حوزه علمیه به امر تبلیغ مشغول هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند تصریح کرد: 45 روحانی مبلغ نیز در مساجد سطح شهرستان دماوند حضور دارند که هم امورات مساجد را اداره می‌کنند و هم فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی دارند، در این زمینه نیز آمادگی کمک به حوزه امور مساجد را داریم.

خالقی ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، در طرح‌های مناسبتی مبلغ به مجموعه‌های مختلف متقاضی اعزام و معرفی می‌شوند، در نظر داریم از وجود اساتید و مبلغان بهره‌مند شویم و حتی آمادگی جذب نیرو در سازمان را داریم.

*طرح مدرسه علم و عمل در دماوند اجرایی می‌شود

وی در خصوص طرح مدرسه علم و عمل گفت: این سازمان موظف است دانشجویان مبلغی که در حوزه دین دغدغه دارند و فعال هستند را با فرصت‌های کاری شغلی آشنا و در حوزه‌های تخصصی آنها را آماده کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند بیان کرد: طرح مدرسه علم و عمل استعدادیابی می‌کند و دانشجویان را با فرصت‌های شغلی که نیاز روز جامعه است، روبرو می‌کند، همچنین روحانیون بنا بر علاقمندی خود به ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف و مرتبط وصل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا