رئیس دادگستری شهرستان دماوند خبر داد؛

آغاز فعالیت سومین ستاد پیشگیری از جرائم انتخابات در دماوند/ فضای مجازی را در انتخابات جدی می‌گیریم

رئیس دادگستری شهرستان دماوند از آغاز فعالیت سومین ستاد پیشگیری از جرائم انتخابات در این شهرستان خبر داد و گفت: فضای مجازی را در انتخابات جدی می‌گیریم تا حقوق همه افراد و جامعه حفظ شود.

مجتبی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: در انتخابات پیش رو براساس وظیفه قانونی و دستورالعمل‌هایی که توسط ریاست قوه قضائیه صادر شده است، ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی شهرستان دماوند تشکیل شده و شروع به کار کرده است.

وی با بیان اینکه این انتخابات سومین انتخاباتی است که ستاد پیشگیری از جرائم در آن فعال شده است. افزود: در این ستاد از تجربیات گذشته برای تعامل با همه دستگاه‌ها، عوامل، مجریان یا ناظران انتخابات بهره‌مند می‌شویم تا یاری رسان مجریان این مهم بوده و شاهد انتخاباتی با شکوه باشیم،‌ همچنین به وظیفه قانونی خود در پیشگیری از جرائم و سپس رسیدگی به این جرائم عمل می‌کنیم.

رئیس دادگستری شهرستان دماوند گفت: جرائم انتخاباتی از همان زمان ثبت نام تا زمان انتخابات، تبلیغات، روز انتخابات و حتی بعد از آن قابل رسیدگی است، مصادیق مجرمانه انتخاباتی در قانون احصا شده است.

محمدی ادامه داد: یکی از مصوبات شورای پیشگیری از جرائم انتخاباتی این است که مصادیق مجرمانه جهت اطلاع‌رسانی به ثبت‌نام کنندگان تقدیم می‌شود تا دفاتر و ستاد انتخاباتی در جریان باشند.

رئیس دادگستری شهرستان دماوند گفت: در خصوص پیشگیری از جرائم انتخاباتی مرتبط با مجریان، ناظران و همه دستگاه‌های دولتی، عوامل و ضابطان و سایر افراد دخیل، اقدامات لازم همچون آموزش دیده شده است که طی دو تا سه هفته آینده آغاز می‌شود. وی بیان کرد: در خصوص پیشگیری از جرائم در کنار اطلاع‌رسانی ها، اقدامات دیگری همچون رصد فضای مجازی صورت می‌گیرد زیرا برخی از مصادیق مجرمانه در فضای مجازی انجام می‌شود.

محمدی بیان کرد: برخی از مصادیق مجرمانه نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد و راسا ورود می‌کنیم، این مصادیق در قانون پیش بینی شده است، به طور مثال اگر کسی شایعاتی را در خصوص انتخابات یا اصل انتخابات پخش کند جزو این دسته از جرائم به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: فضای مجازی را در انتخابات جدی می‌گیریم تا حقوق همه افراد و جامعه حفظ شود و انتخاباتی بدون تنش و مشکل را شاهد باشیم.

رئیس دادگستری شهرستان دماوند ادامه داد: دبیرخانه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در محل دادگستری شهرستان مستقر است و شماره تماس و نمابر برای ارائه گزارشات در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

محمدی گفت: طبق تجربیات گذشته امید بسیاری برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی پیش بینی می‌شود،‌ امروز آگاهی مردم و آگاهی قانونی نامزدها و ستادها بیش از پیش شده و نیز تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، قضایی و انتظامی و امنیتی بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: براساس تجربیاتی که داشته‌ایم، انتخاباتی با مشکلات کمتر پیش‌بینی می‌شود، طی این چند سال تجربه نقاط آسیب شناسایی شده‌اند و با پیش بینی‌های صورت گرفته تلاش دستگاه‌ها بر آسیب ندیدن مجدد از این نقاط خواهد بود.

رئیس دادگستری شهرستان دماوند افزود: قطعاً هر شخصی در هر مقامی تلاش کند در انتخابات به نفع گروه یا شخص خاصی دخالت کند یا امکانات دولتی را در این راه به کار ببرد یا نقض قانون کند، مطابق قانون با وی برخورد می‌شود.

محمدی عنوان کرد: انتخابات بسیار مهم است زیرا سرنوشت کشور را تعیین می‌کند و مردم بیشتر از مسئولان اهمیت آن را درک می‌کنند، امید است انتخاباتی با شکوه در پیش داشته باشیم که در راستای اهداف نظام باشد و افرادی شایسته نظام و شایسته حضور در مجلس انتخاب شوند.

وی ادامه داد: از همه ثبت‌نام شوندگان و نامزدهای انتخاباتی تقاضا می‌شود قانون را رعایت کنند، اولین معیار شایستگی اشخاصی که مدعی هستند می‌توانند در مرجع قانون‌گذاری حاضر شده و به قانون‌گذاری کمک کنند، رعایت معیار قانون است.

رئیس دادگستری شهرستان دماوند گفت: قانون میزان و مکان تبلیغات را مشخص کرده است و نامزدها باید همه موارد، آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، آنها همچنین باید دفاتر و ستاد و هواداران خود را کنترل کنند تا به صحت انتخابات کمک شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا