در نشست بررسی وضعیت راه‌های مواصلاتی و طرح‌های پیشنهادی اجرای پروژه کمربندی جنوبی دماوند مطرح شد؛

خروجی راهگشای ترافیک در مسیر دماوند با کمترین مشکلات ایجاد تونل زیرگذر است/ منظر شهری دماوند با ایجاد پل روگذر با مشکل روبرو خواهد شد/ راهکارهای کارشناسی و تخصصی متناسب با توپوگرافی منطقه جهت ایجاد تونل زیرگذر در مسیر دماوند انجام شود

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه خروجی راهگشای ترافیک در مسیر دماوند با کمترین مشکلات ایجاد تونل زیرگذر است، گفت: منظر شهری دماوند با ایجاد پل روگذر با مشکل روبرو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، صبح روز دوشنبه، نشست بررسی وضعیت راه‌های مواصلاتی و طرح‌های پیشنهادی اجرای پروژه کمربندی جنوبی دماوند جهت رفع مشکلات ترافیکی منطقه گیلاوند در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.

در این نشست رسولی‌نژاد نماینده مردم‌ شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند، نماینده شرکت ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال کشور، آزادوار معاون مهندسی ساخت راه و شهرسازی استان تهران، همتی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند، براتی رئیس اداره نظارت راه و شهرسازی شهرستان دماوند، احمدی خطیر رئیس اداره راهداری شهرستان دماوند، سرپرست شهرداری دماوند، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند حضور داشتند.

در این نشست مشاورین کارشناس شرکت‌ مهندسی مشاوره گستر، مدیر مطالعات طاها و معاونت فنی هندلینگ مشاور خاتم نظرات فنی و مهندسی خود را ارائه دادند.

در این نشست طرح‌های احداث پل طبقاتی، تقاطع غیرهمسطح، احداث تونل زیرگذر، تملک زمین‌های کشاورزی جهت اجرای پروژه کمربندی جنوبی دماوند از لحاظ به صرفه اقتصادی مورد بررسی و نتیجه‌گیری قرار گرفت.

*تامین بودجه طرح کمربندی جنوبی دماوند از طریق تهاتر نفت خواهد بود/ راهکارهای کارشناسی و تخصصی متناسب با توپوگرافی منطقه جهت ایجاد تونل زیرگذر در مسیر دماوند انجام شود

رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند در خصوص معضل ترافیکی و طرح کمربندی جنوبی دماوند اظهار داشت: خروجی راهگشای ترافیک در مسیر دماوند با کمترین مشکلات، ایجاد تونل است و بحث مالی و اعتباری آن تفاوت زیادی با اعتبارات مصوب جلسات وزارت راه و شهرسازی ندارد.

وی افزود: در خصوص بودجه این طرح رایزنی‌هایی از قبل به عمل آمده چراکه قبلا ردیف ملی نداشت اما اخیرا ایجاد شده و بحث تهاتر نفت مطرح و اجرا شد بنابراین مشکل خاصی نداشتیم.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: باید به مردم اطمینان خاطر بدهیم که با اجرای این پروژه دیگر شاهد تصادفات ناگوار نخواهیم بود لذا باید بحث ایمنی و ترافیکی در این پروژه هر دو باهم دیده شوند.

طاهرخانی ادامه داد: موضوع ایمنی باید در حوزه راهداری موردتوجه باشد و در طرح دیده شود، باید کارشناسان نسبت به این طرح قانع شوند درغیر اینصورت اصلاح طرح نیاز می‌شود.

وی تصریح کرد: باید با مردم صادق باشیم و انتقال صحبت‌های انجام شده در جلسات به مردم به درستی صورت گیرد و بهترین تصمیمات در این زمینه اتخاذ شود.

این مقام مسئول بیان داشت: علیرغم دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم تعریف پروژه جدید در این دولت، ردیف بودجه جدید برای کمربندی دماوند ایجاد شد و اگر به نتایج واحدی در این زمینه برسیم قطعا پروژه آغاز می‌شود.

*ایجاد کمربندی جنوبی دماوند در 10 سال گذشته تصمیم درستی بود

طاهرخانی گفت: تصمیم ایجاد کمربندی در 10 سال گذشته تصمیم درستی بود چراکه با افزایش جمعیت وترافیک مواجهیم، از مشکلات اقتصادی دولت باخبر هستیم اما می‌خواهیم تصمیمی عاقلانه و منطقی اتخاذ کنیم که پروژه به پیش برود لذا جلساتی با استانداری تهران برگزار خواهیم کرد.

وی بیان داشت: نیاز است که بر ایجاد تونل تمرکز کنیم و راهکارهای کارشناسی و تخصصی متناسب با توپوگرافی منطقه را برای این مهم پیدا کنیم، وقت مناسب و کافی نیز برای اینکار باید گذاشته شود تا بهترین تصمیم را بگیریم.

فرماندار شهرستان دماوند افزود: ایمنی طرح برای ما مهمتر است بنابراین با طرحی که ترسیم می‌شود باید از ایمنی صد درصدی مطمئن باشیم سپس بحث رفع گره ترافیکی در اولویت دوم قرار گیرد.

طاهرخانی ادامه داد: منظر شهری دماوند با ایجاد پل روگذر با مشکل روبرو خواهد شد و شاید تبعات اجتماعی نیز دربر داشته باشد لذا باید در اولویت آخر قرار گیرد تا منظر شهری به مشکل برنخورد، باید پروژه‌ای که نیاز مردم است دیده شود و نتیجه آن بهترین خروجی برای مردم و مهمانان و مسافران باشد.

وی تصریح کرد: تصمیمات قطعی در جلسه‌ای با حضور استاندار تهران اتخاذ خواهد شد تا در سال آینده شاهد استارت پروژه در سطح شهرستان باشیم.

*ایجاد تونل جهت رفع مشکل ترافیکی دماوند قطعا اولویت دارد

وحید رضایی، رئیس شورای اسلامی شهر دماوند گفت: جدا از هزینه‌های اجرای پروژه کمربندی جنوبی دماوند، بحث کنارگذر جنوبی حداقل معضلات را دارد اما تملکات نیز مطرح است که با گذر زمان مشکل‌ساز می‌شود.

وی افزود: ایجاد تونل قطعا اولویت دارد زیرا ساخت پل شهر گیلاوند را کامل نابود می‌کند و به ازای رفع ترافیک، یک شهر از بین می‌رود.

رئیس شورای اسلامی شهر دماوند ادامه داد: می‌توان برای ساخت زیرگذر یا تونل راهکار بهتری پیدا کرد که در این خصوص هزینه تملک‌ها را نیز باید مدنظر داشت اما اگر اقتصاد مد نظر نباشد باید همه توان خود را برای ساخت تونل متمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کسی به دنبال ساخت تونل می‌رود که بخواهد از ارزیابی فرار کند، ساخت پل و تونل را کسی انجام می‌دهد که می‌خواهد از آزادسازی و ارزیابی فرار کند زیرا پل شهر را از بین می‌برد و با مخالفت‌های مردم مواجه خواهد شد.

*در طرح ترافیک فقط پول حلال مشکلات نیست

حدادی، کارشناس و مشاور پروژه کمربندی جنوبی دماوند گیلاوند ضمن تشریح و مقایسه اولیه گزینه‌های مختلف برای عبور ترافیک در محدوده منطقه گیلاوند و معرفی گزینه 6 به عنوان گزینه برتر گفت: در این گزینه احداث 4 پل به طول 1200 متر در تقاطع‌های مسیر میان‌گذر موجود و احداث 10 هزار مترمربع پارکینگ طبقاتی دیده شده است.

وی اظهار داشت: هزینه این گزینه جهت اجرا در سال جاری هزار میلیارد تومان و مدت زمان ساخت حدود 2 تا 3 سال برآورد شده است.
حدادی افزود: حداقل بودجه موردنیاز در مدت زمان ساخت 1320 میلیارد تومان و توان تامین منابع مالی پروژه متوسط می‌باشد همچنین این طرح دارای مشکلات زیست محیطی کمی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت‌های گزینه 6 برای رفع ترافیک در محدوده گیلاوند کم بودن مشکلات تملک و نیز مشکلات فنی و اجرایی در زمان ساخت است.

وی تصریح کرد: ایجاد مشکلات برای منظر شهری و روستایی منطقه در این گزینه نیز کم و وضعیت استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود جهت عبور ترافیک خوب می‌باشد.

حدادی درصد امتیاز کسب شده برای انتخاب گزینه برتر از بین 6 گزینه جهت عبور ترافیک دماوند گیلاوند را 90 درصد عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در این گزینه وجود دو لاین اختصاصی برای توقف لحظه‌ای خودروی مسافرین و دو لاین اختصاصی برای عبور ترافیک مسافرین در اواخر هفته پیش بینی شده است.

کارشناس و مشاور پروژه کمربندی جنوبی دماوند گیلاوند گفت: در طرح ترافیک فقط پول حلال مشکلات نیست و مدیریت و دوربین‌های مدار بسته و فرهنگ سازی هم نیاز است. نمی‌توان با پول و زیرساخت ترافیک تهران را حل کرد و ترافیک به این شکل حل شدنی نیست.

حدادی افزود: وضع قوانین عدم توقف خودروی شخصی کسبه در ساعاتی از اواخر هفته و احداث پارکینگ طبقاتی برای آنها با هدف آزادسازی این لاین در ساعات ترافیک ضرورت دارد.

وی ادامه داد: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و مسدود نمودن دوربرگردان‌ها در ساعاتی از اواخر هفته و جایگزین احداث کمربندی جنوبی 10 هزار میلیارد تومانی نیز ضروری است.

وی تصریح کرد: طراحی و احداث میان‌گذر شهر گیلاوند یا بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به صورت کاملا مهندسی و صحیح با عرض مناسب برای عبور ترافیک در افق طرح به صورت 4 خط رفت و 4 خط برگشت هر یک به عرض 14 متر مشابه برخی از بزرگراه‌های تهران می‌باشد.

حدادی بیان کرد: سایر گزینه‌ها برای این طرح به ترتیب شامل احداث کمربندی جنوبی گیلاوند با اعتبار 5600 میلیارد تومان، احداث کمربند شمالی گیلاوند با اعتبار 4000 میلیارد، احداث پل به طول 6 کیلومتر روی کل مسیر با اعتبار 6000 میلیارد تومان، احداث پل به طول 2 کیلومتر روی بخش مرکزی میانگذر موجود با اعتبار 2500 میلیارد تومان و احداث تونل به طول 6 کیلومتر در زیرمسیر میان گذر موجود با اعتبار 4000 میلیارد تومان هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا